یک‌میلیارد تومان یارانه برای 20 نمایشگاه تخصصی

گروه بازرگانی- وزیران عضو شورای‌عالی توسعه صادرات غیرنفتی با اختصاص ۱۰میلیارد ریال یارانه به منظور برگزاری ۲۰نمایشگاه تخصصی ایران در کشورهای آفریقایی از محل بودجه جوائز و مشوق‌های صادراتی سال ۸۵ موافقت کردند. به گزارش روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی، براساس این مصوبه، وزیران عضو شورای‌عالی توسعه صادرات غیرنفتی به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های تابعه اجازه دادند حداکثر تا مبلغ ۱۰میلیارد ریال از درآمدهای خود را برای تخفیف در نرخ‌های حمل‌ونقل کالاهای صادراتی ایران به کشورهای آفریقایی اختصاص دهند. اولویت مقاصد یادشده توسط سازمان توسعه تجارت ایران با هماهنگی شرکت کشتیرانی تعیین خواهد شد.

براساس این گزارش، وزرای مذکور به‌بانک توسعه ‌صادرات ایران اجازه دادند تا نسبت به تامین تسهیلات اعتباری برای ایجاد چهار مرکز تجاری ایران توسط اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران و اتاق مرکزی تعاون در کشورهای آفریقایی اقدام کند.

همچنین سازمان توسعه تجارت ایران موظف شده است با همکاری سایر سازمان‌های ذی‌ربط طرح جامع توسعه صادرات به کشورهای آفریقایی را در مدت شش ماه تهیه کند.

براساس این مصوبه، وزارت بازرگانی مکلف شده است از محل درآمدهای شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی نسبت به‌ تاسیس شعب سازمان تجارت ایران و کمک به ایجاد و توسعه مراکز تجاری در کشورهای آفریقایی اقدام کند.

همچنین وزیران عضو شورای‌عالی توسعه صادرات غیرنفتی به استناد اصل «۱۳۸» قانون اساسی تصویب کردند که مبلغ سه‌میلیارد دلار از محل منابع اعتباری موضوع ۲ قانون بودجه سال‌جاری (حساب ذخیره ارزی) با اولویت ایجاد خطوط اعتباری صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی و پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارج از کشور و با اولویت بخش غیردولتی، اختصاص یابد.

براساس قوانین بودجه سال‌جاری کل کشور، توجیه فنی و اقتصادی طرح‌های بخش غیردولتی باید به تایید وزارتخانه‌های تخصصی ذی‌ربط برسد. این تسهیلات از طریق شبکه بانکی داخلی و بانک‌های ایرانی خارج از کشور، به صورت تسهیلات ارزی با تضمین کافی به بخش غیردولتی اختصاص داده خواهد شد.

وزرای عضو شورای‌عالی توسعه صادرات غیرنفتی، همچنین مبلغ ۶۰۰میلیون دلار نیز به بانک توسعه صادرات ایران اختصاص دادند. اعضای این شورا، همچنین بانک مرکزی را موظف کردند که با همکاری سازمان مدیریت و وزارت بازرگانی جهت احیای قراردادهای عاملیت، ۱۰۰میلیون دلار در اختیار بانک‌های تجاری کشور (پنج بانک) برای تخصیص طرح‌های صادرات کالا و خدمات، قرار دهد.

این شورا همچنین سازمان مدیریت را موظف کرد تا براساس بند(ج) ماده ۳۳ قانون برنامه چهارم توسعه و برای ایجاد پشتوانه مالی جهت پوشش خطرپذیری طرح‌ها و اعتبارات صادراتی معادل ریالی ۱۶۰میلیون دلار از محل حساب ذخیره ارزی را در قالب متمم بودجه سال ۸۵کل کشور برای افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران، اختصاص دهد.