بخش عمده‌ای از زعفران با مارک‌های تقلبی صادر می‌شود

وجود فعالیت‌‏های زیرزمینی کیفیت کار تولیدکنندگان داخلی سرمایه‌‏گذاران و صادرکنندگان زعفران را زیر سوال برده است. علی شریعتی‌مقدم، رییس هیات‌مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران ایران، ضمن بیان مطلب بالا، افزود: هنوز برای سر و سامان دادن صادرات همت جدی در کشور وجود ندارد.

وی فعالیت‌‏ها ی زیرزمینی را شامل افرادی دانست که یا از مارک‌‏های معروف کپی‌‏برداری می‌‏کنند و یا با قاچاق غیرمجاز کالا به خارج و داخل، باعث صدمه زدن به صادرات و واردات هستند. رییس هیات‌مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران ایران، با بیان این که کالاهای زیرزمینی بخش عمده‌‏ای از بازار صنایع غذایی را در داخل ایران از آن خود کرده، اظهار داشت: در تحقیقی که از بازار زعفران انجام شد، زعفران موجود در یکصد فروشگاه مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که تنها ۶مارک شناخته شده در بازار وجود دارد و۵۷ نام تجاری دیگر تقلبی بودند. شریعتی‌مقدم ادامه داد: متاسفانه قسمتی از صادرات زعفران نیز به نام برخی از این مارک‌‏های فاقد پشتوانه انجام می‌‏شود.

رییس هیات‌مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران ایران، خاطرنشان کرد: موازی کاری موسسه استاندارد، معاونت غذا و دارو و وزارت بهداشت، باعث روبه‌رو شدن تولیدکنندگان با قوانین متفاوت در موضوعات مشابه شده که خود برای دست‌‏اندرکاران صنایع غذایی مشکلات عدیده‌‏ای را ایجاد کرده است.

وی، طولانی شدن روند دریافت پروانه بهداشت را از دیگر مشکلات صنایع غذایی و به خصوص در بخش فناوری زعفران دانست و اضافه کرد: اگرچه اکنون سیستم دولتی همگامی بیشتری با واحدهای تولیدی بخش خصوصی دارد، اما هنوز هم ما این طرف و دولت آن سوی میز است.