کاشفی در نشست فعالان اقتصادی با سرکنسول ایران در سلیمانیه عراق، با بیان اینکه در طول تاریخ بیشترین تبادل هیات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تجاری ایران نیز با سلیمانیه و پس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از آن اربیل و دهوک بوده است، ادامه داد: اکنون نیز تعداد قابل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توجهی از شرکت‌های ایرانی در سلیمانیه دفاتر فعال دارند و اقبال برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری در این بخش نیز بسیار بالا است. وی با بیان اینکه اقلیم و خصوصا استان سلیمانیه همچنان نقش کلیدی و متفاوتی در زمینه تجارت با عراق دارد، عنوان کرد: اگرچه طی سال‌های اخیر تجارت با عراق به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌واسطه تعدد استان‌ها و جمعیت بالا به سمت بخش عربی عراق سوق پیدا کرده، اما همچنان اقلیم جایگاه ویژه خود را دارد.

وی از اقلیم عراق به‌عنوان دروازه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای برای ورود کالاهای ایرانی به سوریه و لبنان یاد کرد و افزود: هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اکنون بسیاری از کالاهای ما چه به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌صورت رسمی و چه غیررسمی از طریق اقلیم به سوریه و لبنان می‌رود که نقش مهمی در شناسایی کالای ایران به بازار این کشورها دارد. به گفته رئیس اتاق کرمانشاه، با توجه به راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندازی حمل یکسره کالا به عراق در آینده نه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چندان دور، این حمل یکسره هم از اقلیم شروع خواهد شد.

کاشفی با تاکید بر اینکه مجموع این موارد نشان می‌دهد که تعاملات تجاری با اقلیم همچنین جایگاه ویژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای دارد و باید تقویت شود، گفت: با توجه به شرایط و ظرفیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که اقلیم دارد تعاملات تجاری با این بخش الگو و سیاستگذاری خاص و منحصربه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فرد خود را نسبت به بخش عربی نیاز دارد.

وی یکی از مهم‌ترین سیاست‌های تجاری که باید بین کرمانشاه و اقلیم تقویت شود را سفرهای استانی در سطح مدیران عالی و استانداران دانست که می‌تواند برای رفع مسائل لب‌‌مرز بسیار راه‌گشا باشد. عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران تاکید کرد: در شرایطی که در سالیان گذشته هر ساله حداقل یک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بار سفر استانداران دو طرف را داشتیم اما اکنون نزدیک به هشت سال است که این روند تضعیف شده و باید از سر گرفته شود.

کاشفی رفع مشکلات مرزی، حل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وفصل مشکلات مربوط به قوانین و مقررات، تعرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و رفت و آمدها را از مهم‌ترین مزایای تبادلات هیات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تجاری دانست. موضوع دیگری که رئیس اتاق کرمانشاه به آن اشاره کرد و لازم است بین دو بخش ایران و اقلیم مرتفع شود را تطبیق استانداردهای دو طرف دانست که باید دقیق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر و برای اقلام بیشتری انجام شود. کاشفی با بیان اینکه زمانی از طریق شرکت‌های بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی امکان اخذ تاییدیه استاندارد برای کالاهای صادراتی ایران وجود داشت، افزود: اکنون به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌واسطه شرایط تحریم‌ها این شرکت‌ها برای حضور در ایران دچار چالش هستند و باید فکری به حال این موضوع کرد.

رئیس اتاق کرمانشاه از اهمیت تطبیق استانداردها بین دو طرف یاد کرد که می‌تواند بر ارتقای کیفی کالاهای صادراتی اثر بگذارد و گفت: عراق بازاری بزرگ و دارای اقتصادی باز است که برخی کشورها مانند ترکیه هم در این بازار حضور دارند و باید بتوانیم از لحاظ کیفی با محصولات این کشورها رقابت کنیم. وی به تجارت ریالی بین ایران و اقلیم هم اشاره کرد که فعالان اقتصادی را در زمینه رفع تعهدات ارزی با چالش مواجه کرده و باید برای حل این مشکل از ظرفیت صرافی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قوی سلیمانیه استفاده شود.