وی با بیان اینکه زمینه‌های زیادی برای ارتقای همکاری های اقتصادی و تجاری میان دو کشور وجود دارد، تصریح کرد: اگر این زمینه‌ها شناسایی و فعال شود، می‌تواند آینده خوبی را برای دو کشور در پی داشته باشد. وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان عمان را یکی از بهترین همسایه‌های ایران دانست و افزود: همواره روابط میان دو کشور در عرصه‌های سیاسی بسیار خوب بوده است. معاون وزیر صنعت، تجارت و توسعه سرمایه‌‌گذاری عمان نیز در این دیدار با بیان اینکه روابط سیاسی بسیار مستحکمی با جمهوری اسلامی ایران داریم، تصریح کرد: روابط دو کشور دیرینه، تاریخی و برادرانه در همه عرصه‌ها است. صالح المسن در ادامه با ابراز خرسندی از همسایگی با ایران، فرهنگ و تمدن کشورمان را قابل تقدیر دانست. پیش بینی شده است در سفر وزیر صمت به عمان ۱۱ سند همکاری مورد بررسی طرفین قرار گیرد و برای افزایش سهم صادرات ایران از بازار عمان به حدود ۱۰درصد و استفاده از ظرفیت این کشور برای صادرات مجدد برنامه‌‌ریزی شود.

اعلام آمادگی مسقط برای ارتقای مناسبات اقتصادی

در این سفر فاطمی‌امین با «بدربن حمود البوسعیدی» وزیر خارجه عمان نیز دیدار کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه روابط دو کشور به هم نزدیک است، گفت: روابط دیرینه بر مبنای دوستی و نزدیکی متقابل با عمان داریم که همین روابط دوستانه راهگشای ارتقای مراودات در حوزه تجاری نیز خواهد بود. وزیرخارجه عمان نیز سفر وزیر صمت ایران به عمان را حامل پیامی برای تقویت هر چه بیشتر مراودات تجاری میان دو کشور دوست و همسایه ایران و عمان دانست و بر تعمیق روابط اقتصادی میان دو کشور تاکید کرد. بدربن حمود البوسعیدی ضمن خوشامدگویی به وزیر صمت و هیات همراه، آمادگی کشورش را برای ارتقای مناسبات تجاری و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

نشست‌های مقدماتی

 در نشست افتتاحیه اجلاس مشترک ایران و عمان، مذاکرات مقدماتی هیات‌های کارشناسی با حضور رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، معاون وزیر صنایع و بازرگانی و توسعه سرمایه‌گذاری عمان، سفرای ایران و عمان و تجار و بازرگانان مقیم امارات انجام شد.

به گزارش سازمان توسعه تجارت، مدیرکل دفتر عربی و آفریقای سازمان توسعه تجارت درخصوص برنامه کمیته‌های تخصصی در اجلاس گفت: در روز اول مذاکرات در قالب پنج کمیته کارشناسی در حوزه‌های مختلف برگزار شد. فرزاد پیلتن افزود: در روز اول این کمیسیون مشترک، هیات‌‌های مقدماتی و کارشناسی دو طرف مذاکرات خود را در بخش‌های مختلف از جمله اقتصادی، تجاری، بانکی، حمل‌ونقل، انرژی، بهداشت، درمان و کشاورزی شروع کرده‌اند.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقای سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: در روز اول طرفین در زمینه‌های مختلف به تفاهم‌هایی دست یافتند و قرار است در روز دوم این اجلاس، مذاکرات در بخش‌های دیگری از جمله فرهنگی، آموزشی، علمی و فناوری تداوم یابد.

پیلتن اضافه کرد: قرار است که در این اجلاس، علاوه بر صورت‌جلسه کمیسیون مشترک دو کشور، چند سند دیگر در حوزه‌های استاندارد، گمرکی، کشاورزی، ورزشی نیز مورد بررسی قرار بگیرد و انتظار می‌‌رود که در اختتامیه کمیسیون مشترک شاهد امضای چند سند همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و عمان باشیم.

وی درخصوص ملاقات‌‌هایی که وزیر صمت ایران در این سفر دارد، تصریح کرد: وزیر صمت کشورمان در خلال سفر به عمان و برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور با بخش خصوصی و مقامات سیاسی، اقتصادی عمان از جمله وزیر تجارت، صنعت و توسعه سرمایه گذاری، وزیر بهداشت، وزیر مالیه، امور خارجه، انرژی و معادن و همچنین وزیر حمل‌ونقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات عمان و رئیس مناطق آزاد و ویژه اقتصادی عمان دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد که در این ملاقات‌‌ها آخرین وضعیت روابط اقتصادی و تجاری دو کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد.مدیرکل دفتر عربی و آفریقای سازمان توسعه تجارت ایران درخصوص حضور بخش خصوصی در تیم اعزامی بیان کرد: در ترکیب هیات اعزامی ایران به عمان، هیاتی از بخش خصوصی کشورمان در حوزه‌های مختلفی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری مشترک با طرف‌‌های عمانی هستند نیز حضور دارند و مذاکراتی را در اتاق بازرگانی عمان انجام داده و زمینه‌های همکاری‌‌های متقابل را مورد بررسی و توافق قرار می‌دهند.