به‌گزارش  اتاق ایران، او به پیشرفت‌‌‌‌‌‌‌های چشمگیر تایلند در زمینه کشاورزی اشاره کرد و گفت: تایلند به ششمین کشور تولیدکننده برنج و دومین کشور صادرکننده این محصول در جهان تبدیل شده و به‌عنوان تولیدکننده و صادرکننده منسوجات و پوشاک، فرآورده‌‌‌‌‌‌‌‌های کشاورزی، انواع نوشیدنی، تنباکو، سیمان، لوازم برقی، اتومبیل و قطعات خودرو، ماشین‌‌‌‌‌‌‌آلات کشاورزی و صیفی شناخته می‌شود.

معاون بین‌الملل اتاق ایران توانمندی تایلند در زمینه فرآورده‌های غذایی، کشاورزی، صادرات میوه خشک و غیره را بسترساز افزایش سطح مناسبات اقتصادی بین دو کشور دانست و ادامه داد: می‌‌‌‌‌‌‌توان با سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری مشترک و تبادل دانش‌فنی و دستگاه‌های تخصصی تولید میوه خشک و خشکبار به ارتقای سطح روابط تجاری کمک کرد. همچنین می‌توان در حوزه کشاورزی و محصولات باغی و زراعی، شیلات، صنعت غذای حلال به تهاتر کالاهای موردنیاز پرداخت.

بر اساس اظهارات کرباسی تایلند در ۹ماهه اول ۲۰۲۱، به میزان ۳/ ۴۱۳میلیارد دلار با دنیا مراوده تجاری داشته که از این میزان، ۲۱۶ میلیارد دلار صادرات و ۳/ ۱۹۷میلیارد دلار واردات بوده است.

او تجارت ایران و تایلند در ۹ماهه اول ۲۰۲۱ را برابر با ۱۹۸‌میلیون دلار اعلام کرد که از این میزان، ۱۰۱میلیون دلار صادرات ایران به تایلند و ۹۷میلیون دلار، سهم صادرات تایلند به ایران بوده است. در مجموع سهم تجارت ایران با تایلند از کل سهم تجارت این کشور با دنیا همواره کمتر از یک‌درصد بوده است.  

کرباسی ایران و تایلند را پل ارتباطی فعالان اقتصادی دو کشور در منطقه شرق آسیا و آسیای‌میانه، قفقاز و اروپا برشمرد و تاکید کرد: شرکت‌های تایلندی با یافتن شریک مناسب ایرانی، می‌توانند به بازار سایر کشورها از جمله عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، کشورهای حوزه خلیج‌فارس، جمهوری‌آذربایجان و ارمنستان وارد شوند.

به اعتقاد معاون بین‌الملل اتاق ایران در کنار ارتباط خوب اتاق‌های دو کشور برای برقراری همکاری‌‌‌‌‌‌‌های گسترده ضروری است ارتباط میان اتاق‌های استانی دو کشور با توجه به پتانسیل‌‌‌‌‌‌‌ها و توانمندی‌‌‌‌‌‌‌های موجود برقرار شود. در اینجا از مقامات اتاق بازرگانی تایلند دعوت می‌‌‌‌‌‌‌کنیم تا پس از پایان شرایط کرونا هیاتی را به ایران اعزام و از پتانسیل‌‌‌‌‌‌‌ها و ظرفیت‌‌‌‌‌‌‌های ایران بازدید کنند.  او نکته حائزاهمیت را تقویت و از سرگیری روابط و همکاری‌‌‌‌‌‌‌های بانکی بین دو کشور برای گسترش همکاری‌‌‌‌‌‌‌های اقتصادی دانست و ادامه داد: بدون روابط بانکی فعالیت‌های موردنظر تجاری محقق نخواهد شد.  کرباسی نهایی‌شدن توافقات بین دو کشور و تفاهم در حوزه‌‌‌‌‌‌‌های کشاورزی، استاندارد، موافقت‌نامه تجارت ترجیحی، موافقت‌نامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری را مورد تاکید قرار داد و از آمادگی اتاق ایران برای ارتقای سطح تجارت با بهره‌‌‌‌‌‌‌وری از ظرفیت‌‌‌‌‌‌‌های بخش‌خصوصی دو کشور خبر داد.

  مبادلات گسترده  محصولات کشاورزی

سید‌رضا نوبختی سفیر ایران در تایلند با بیان اینکه سفارت شناسایی ظرفیت‌‌‌‌‌‌‌های همکاری در این کشور را جزو اولویت‌های خود قرار داده است، گفت: در تلاش هستیم با معرفی ظرفیت‌‌‌‌‌‌‌های شناسایی شده به بخش‌خصوصی ایرانی، زمینه توسعه سطح مناسبات بین دو کشور را مهیا کند.  او علاوه‌بر ایران به بازاری که در منطقه وجود دارد، اشاره کرد و افزود: فعالان اقتصادی تایلند با حضور در ایران می‌توانند به بازاری با ۵۰۰میلیون نفر دسترسی پیدا کنند. در این بین تمرکز بر حوزه کشاورزی و تبادل محصولاتی که در هر دو کشور تولید نمی‌شود از جمله محورهای همکاری است که باید مورد‌توجه دو طرف باشد.

بر اساس اظهارات سفیر ایران در بانکوک میوه‌‌‌‌‌‌‌های دو کشور خاص منطقه آب‌‌‌‌‌‌‌وهوایی آنهاست و به‌خوبی می‌توانند در این بخش مکمل یکدیگر باشند. البته برای توسعه سطح مبادلات در این حوزه بهره‌‌‌‌‌‌‌مندی از پروازهای مستقیم بسیار اهمیت دارد.  نوبختی بر‌گزاری نمایشگاه‌‌‌‌‌‌‌های تخصصی در حوزه محصولات کشاورزی به‌منظور معرفی تولیدات ایرانی و تشریح کیفیت آنها، برپایی نمایشگاه‌‌‌‌‌‌‌های دائمی و بر‌گزاری سمینارهای تخصصی را پیشنهاد داد و افزود: طرف تایلندی می‌تواند در صادرات مجدد برنج خود از ایران به کشورهای همسایه، از موقعیت استراتژیک ایران بهره ببرد.

سفیر ایران در تایلند ضمن تاکید بر لزوم تقویت سطح مناسبات دو کشور و بهره‌‌‌‌‌‌‌مندی مناسب اقتصادی از روابط خوبی سیاسی بین ایران و تایلند، تصریح کرد: تایلند از نظر تولید تجهیزات و ماشین‌‌‌‌‌‌‌آلات کشاورزی توسعه خوبی پیدا کرده و ایران می‌تواند نیاز خود را از طریق این کشور تامین کند. از طرفی ایران به‌رغم فشارهای ناشی از تحریم و کرونا، رشد چشمگیری را در تولید محصولات کشاورزی تجربه کرده است. او گفت: امکان مبادله این محصولات با استفاده از مکانیزم تهاتر وجود دارد. نوبختی میزان مبادلات تایلند با دنیا را حدود ۴۱۳میلیارد دلار برآورد و سطح مبادلات این کشور با ایران را حدود ۲۰۰ میلیون دلار اعلام کرد.

او ضمن تاکید بر لزوم تنوع‌‌‌‌‌‌‌بخشی به مبادلات کالاهای کشاورزی که بین دو کشور تبادل می‌شود، تصریح کرد دو کشور می‌توانند پل ارتباطی همکاری‌‌‌‌‌‌‌های اقتصادی منطقه‌‌‌‌‌‌‌ای باشند.

به اعتقاد او تمرکز شرکت‌های علاقه‌‌‌‌‌‌‌مند به سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری، تولید محصولات مشترک و صادرات آنها به کشورهای منطقه می‌تواند به روابط پایدار اقتصادی کمک کند.  وی ضمن تاکید بر لزوم تشکیل کمیته‌‌‌‌‌‌‌ای برای معرفی شرکت‌های علاقه‌‌‌‌‌‌‌مند به سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری، پیشنهاد ایجاد روابط مستمر و موثر بین اتاق‌های بازرگانی دو کشور را مطرح کرد و این ارتباط را بستری مناسب برای راه‌‌‌‌‌‌‌اندازی کمیته مشترک بین دو کشور دانست. سفیر ایران در بانکوک همچنین انعقاد توافق‌نامه تجارت آزاد بین ایران و تایلند را ضروری خواند و از آن به‌عنوان راهکاری برای توسعه روابط پایدار اقتصادی و تجاری یاد کرد.

  ایران مهم‌ترین شریک تجاری حوزه کشاورزی تایلند

ویزیت لیم‌‌‌‌‌‌‌اورچا، معاون اتاق بازرگانی تایلند اشاره‌‌‌‌‌‌‌ای به سابقه روابط بین دو کشور داشت و مهم‌ترین شریک تجاری تایلند در حوزه کشاورزی را ایران دانست و تاکید کرد: ایران می‌تواند مرکزی برای ارسال محصولات کشاورزی تایلند به دیگر کشورهای منطقه باشد و به هابی در این حوزه تبدیل شود.  او همچنین از امکان صادرات نوع جدیدی از محصولات غذایی به ایران برگرفته از انواع سبزیجات سخن گفت و خواستار تمرکز و برنامه‌‌‌‌‌‌‌ریزی در این حوزه شد.

 تولید و تبادل سبزیجات گلخانه‌‌‌‌‌‌‌ای

جواد میرعرب، مشاور معاون وزیر در امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی با بیان این مطلب که تولید محصولات باغی در ایران سالانه حدود ۱۸ میلیون تن است، این حجم از تولیدات را دو‌درصد از کل تولیدات این حوزه در سطح دنیا دانست و تاکید کرد: از این میزان محصول تولید شده، سیب در رتبه اول و به‌دنبال آن مرکبات، انگور، پسته، خرما و غیره قرار دارد.  

او ظرفیت تولید سبزیجات گلخانه‌‌‌‌‌‌‌ای مانند خیار، گوجه‌فرنگی، فلفل و بادمجان در ایران را بسیار مناسب توصیف کرد و افزود: یکی از زمینه‌‌‌‌‌‌‌های مناسب برای همکاری با تایلند تولید و صادرات گیاهان دارویی است که سالانه معادل ۲۵۷ هزار تن در کشور تولید می‌شود و بالاترین میزان تولید در این بخش به زعفران اختصاص دارد. میرعرب وضع تعرفه‌‌‌‌‌‌‌های ترجیحی و استانداردهای مشترک در راستای تقویت سطح مبادلات محصولات باغبانی را مورد‌توجه قرار داد.

  تمرکز بر تولیدات ارگانیک

رضا نورانی، رئیس انجمن ارگانیک ایران با نگاهی به گزارش‌‌‌‌‌‌‌های فائو، اعلام کرد: ایران می‌تواند علاوه‌بر نیاز داخلی خود، نیاز کشورهای حوزه خلیج‌‌‌‌‌‌‌فارس به محصولات کشاورزی را تامین کند.

این فعال اقتصادی ایران را یکی از تولیدکنندگان محصولات ارگانیک در سطح دنیا عنوان کرد و با توجه به مصرف بالای این محصولات در تایلند از امکان همکاری دو کشور در این حوزه سخن گفت. بر اساس اظهارات او محصولات ارگانیک ایرانی دارای گواهی‌‌‌‌‌‌‌نامه‌‌‌‌‌‌‌های لازم از اتحادیه اروپا هستند.