به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، صباح‌‌‌الدین محمدصالح الصالحی، رئیس اتاق بازرگانی کرکوک و سلیمان ابراهیم‌یوسف، رئیس اتحادیه فعالان اقتصادی کرکوک پس از دیدار با رئیس اتاق ایران به‌همراه هیات‌تجاری این کشور در جمع فعالان اقتصادی حاضر شدند.  در ابتدای این نشست جهانبخش سنجابی، دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق از اهمیت استان کرکوک در عراق گفت: کرکوک قلب اقتصاد عراق است و ۴۰‌درصد صادرات نفتی عراق از این استان انجام می‌شود. این استان هفت حوزه نفتی مهم دارد و مهم‌ترین صنعت آن در حوزه انرژی، معدن، کشاورزی و تولید چرم است.

سنجابی گفت: با توجه به پتانسیل‌‌‌های اقتصادی این استان، امکان عملیاتی‌شدن توافق مسوولان دو کشور برای افزایش سطح مبادلات تجاری تا سقف ۲۰‌میلیارد دلار وجود دارد.

بعد از آن یحیی آل‌‌‌اسحاق، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق از شرایط جدید منطقه، عراق و ایران گفت: برای ایران، عراق و اقلیم کردستان اهمیت ویژه‌‌‌ای دارد و کرکوک به قلب اقتصاد کشور عراق معروف است. این استان به لحاظ موقعیت جغرافیایی می‌تواند مسیر ارتباطی با چند استان عراق و سوریه را هموار کند و اهمیت ویژه‌‌‌ای دارد.  رئیس اتاق مشترک ایران و عراق ادامه داد: از طرفی مزیت‌‌‌های لازم برای همکاری وجود دارد و ما باید به تمام ظرفیت‌‌‌های سخت‌افزاری و نرم‌‌‌افزاری توجه کنیم. سرمایه‌‌‌گذاران در اقلیم برنده حال و آتیه اقتصادی هستند.

بعد از آن صباح‌‌‌الدین محمدصالح الصالحی، رئیس اتاق بازرگانی کرکوک گفت: سرمایه‌‌‌گذاران و فعالان اقتصادی ایران کرکوک را فراموش نکنند؛ ما حاضریم به تسهیل شرایط سرمایه‌‌‌گذاری کمک کنیم. اتاق بازرگانی کرکوک برای این همکاری و همراهی اعلام آمادگی می‌کند.

وی ادامه داد: انتظار داریم شراکت واقعی و عملیاتی بین ایران و کرکوک ایجاد شود و این برای اقتصاد دو کشور بسیار مهم است. در ادامه این نشست، محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران از اهمیت تجارت با عراق و مشکلاتی که در این مسیر وجود دارد، گفت: عراق جزء پنج شریک اصلی تجاری ایران است و ایران و عراق شرکای خوبی برای هم هستند و این سابقه نوید همکاری با کرکوک را می‌دهد. از طرفی دو کشور ظرفیت و پتانسیل بالایی برای همکاری دارند و اقتصاد دو کشور مکمل هم هستند.

کرباسی ادامه داد: باید دو طرف در جهت تنوع‌‌‌بخشی روابط دوجانبه و ایجاد رابطه پایدار تلاش کند و از سمت تجارت کالایی به سمت تولید و سرمایه‌‌‌گذاری بلندمدت گام برداریم.

وی ادامه داد: در این مسیر موانع و مشکلاتی وجود دارد؛ سیستم مبادلات بانکی و مالی، اعمال تعرفه‌‌‌های ناهمگون در مرز، صدور بخش‌‌‌نامه‌‌‌های متعدد، عدم‌صدور روادید بلندمدت برای تجار و فعالان اقتصادی ایرانی و عدم‌پرداخت مطالبات مهندسان مشکلاتی را به‌وجود آورده است. رفع این موانع جزو مطالبات بخش‌خصوصی ایران است.

معاون بین‌الملل اتاق ایران در ادامه گفت: بخش‌خصوصی ایران آمادگی دارد با بخش‌خصوصی کرکوک در بازسازی این استان، در بخش معدن، خدمات فنی و مهندسی، در حوزه مسکن، صنایع تبدیلی و جاده‌‌‌سازی همکاری کند.  وی تاکید کرد: با توجه به تجربه بخش‌خصوصی درزمینه استخراج معادن، این آمادگی وجود دارد که تجربیات در اختیار بخش‌خصوصی کرکوک گذاشته شود. از طرفی در حوزه صنعت دارویی، کشت فراسرزمینی، ماشین‌‌‌آلات و صنایع غذایی همکاری مشترک انجام شود. باید تمهیدات لازم برای تجارت به شیوه تهاتر فراهم شود.  کرباسی پیشنهاد داد: کمیته‌‌‌ای با عنوان همکاری بخش‌خصوصی ایران با کرکوک تشکیل شود تا مساله سرمایه‌‌‌گذاری مشترک را بررسی کند و مشاوره‌‌‌‌هایی به فعالان اقتصادی ارائه شود.

وی تبادل هیات‌‌‌های تجاری، بر‌گزاری نمایشگاه‌‌‌های تخصصی را از مسیر‌هایی عنوان کرد که برای شناخت فعالان اقتصادی از همدیگر کمک می‌کند. کرباسی زمینه و فرصت‌های همکاری در کرکوک را در حوزه معادن، صنعت ساختمان و خدمات فنی و مهندسی دانست و گفت: اگرچه ظرفیت‌‌‌های بالایی برای همکاری وجود دارد ولی گاهی مشکلاتی برای سرمایه‌‌‌گذاران پیش‌می‌آید که نیازمند حمایت جدی هستند و آنها حق‌‌‌دارند که نگران سرمایه خود باشند. در ادامه این نشست سلیمان ابراهیم یوسف، رئیس اتحادیه فعالان اقتصادی کرکوک هم از تجار و فعالان اقتصادی ایران دعوت کرد که در استان کرکوک سرمایه‌‌‌گذاری مشترک انجام دهند.

بعد از آن مهدی شوشتری، سرکنسول ایران در سلیمانیه از فرصت‌های اقتصادی ایران و عراق گفت: اگرچه ما با کرکوک ارتباط مستقیم تجاری نداشتیم و مشکلاتی هم ازجمله حضور داعش مانعی در این مسیر بود، ولی ثبات نسبی در این منطقه ایجادشده و ما می‌‌‌توانیم از فرصت‌های این استان استفاده کنیم. کرکوک رابط و نقطه اتصال چندین استان اربیل، سلیمانیه، موصل، دیالی و بغداد است و حتی در آینده می‌تواند مسیر ترانزیت به سوریه باشد.  وی تصریح کرد: در آینده اولین نمایشگاه تخصصی در کرکوک برپا خواهد شد. در استان کرکوک حوزه معدن، نفت، کشاورزی، ساختمان‌‌‌سازی، جاده‌‌‌سازی، صنعت دام‌‌‌پروری، پرورش طیور، دارو و تجهیزات پزشکی ازجمله حوزه‌‌‌های خوب برای همکاری است.  شوشتری ادامه داد: البته در تمام عراق فرصت همکاری در حوزه پزشکی و تجهیزات دارویی وجود دارد. باید در این حوزه سرمایه‌‌‌گذاری مشترک را در نظر گرفت. البته در عراق همچون ایران اصل حمایت از تولید داخلی وجود دارد و در زمان‌‌‌‌هایی ممنوعیت‌‌‌‌هایی برای واردات وجود دارد و این باعث ضربه‌زدن به مسیر تجارت می‌شود، اما شاید سرمایه‌‌‌گذاری مشترک این آسیب‌‌‌ها را به حداقل برساند.

باپیری، رئیس کارگروه اقلیم کردستان عراق در اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق بعد از آن گفت: باید ضمانت سرمایه‌‌‌گذاری را فعالان اقتصادی جدی بگیرند؛ البته این را صندوق ضمانت می‌‌‌پذیرد ولی موانع بانکی جدی‌‌‌ای در این مسیر وجود دارد. باید در این حوزه نشست‌‌‌‌هایی برگزار شود و فعالان اقتصادی با دقت نظر بیشتری تنظیم قرارداد و دیگر مسائل خود را پیش ببرند.

وی ادامه داد: موضوع بعدی حل اختلاف‌‌‌های تجار است که اتاق مشترک ایران و عراق حمایت‌های لازم را می‌کند و البته پیشنهاد‌هایی هم به‌‌‌طرف عراقی شده و منتظر نتیجه آن هستیم.

باپیری گفت: ما در کرکوک می‌‌‌توانیم سرمایه‌‌‌گذاری و کار را از صنایع کوچک و متوسط شروع کنیم. کرکوک فرصت مناسبی برای همکاری دارد و باید این فرصت‌‌‌ها شناسایی شود.