به گزارش سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو)، کو دانگیا، مدیرکل این سازمان گفت: بازارهای عمده‌فروشی مواد غذایی یک اقدام حیاتی در راستای تلاش‌های جهانی برای ایجاد تغییر عمده در سیستم‌های غذایی و مبارزه با ناامنی غذایی است. وی در سخنرانی آنلاین در کنفرانس اتحادیه جهانی بازارهای عمده‌فروشی (WUWM) که در فلورانس برگزار شد، توضیح داد که چگونه همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ اقدام برای رفع نابرابری در دسترسی به غذای مغذی و سالم را ضروری کرده است.

کو دانگیا تاکید کرد: سه میلیارد نفر در جهان توانایی تامین غذای سالم را ندارند و تا پایان سال ۲۰۲۰ تعداد ۱۳۲ میلیون نفر دیگر نیز به گرسنگان جهان اضافه می‌شود. وی گفت: این یک نابرابری غیرقابل قبول در جهانی است که به اندازه کافی غذا تولید می‌شود.

مدیرکل سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد تاکید کرد: امنیت غذایی یکی از حقوق اساسی بشر است و بازارهای عمده‌فروشی در تامین امنیت غذایی نقش اساسی دارند.  وی اظهار کرد ویروس کرونا شکنندگی امنیت غذایی را بیشتر آشکار کرده و تلاش‌ها برای دستیابی به اهداف مقابله با گرسنگی در جهان را تضعیف می‌کند و باعث می‌شود که اهداف توسعه، به‌ویژه برنامه پایان دادن به گرسنگی و سوء‌تغذیه تا پایان سال ۲۰۳۰ به درستی پیش نرود. مدیرکل فائو گفت: این سازمان با شرکای مختلفی ابزارهایی تولید می‌کند که می‌توانند به بخش خصوصی در توسعه زنجیره‌های ارزش غذایی پایدار، کارآمد و فراگیر کمک کند. وی همچنین اظهار کرد: مرکز سرمایه‌گذاری فائو در حال تدوین رهنمودهایی برای نوسازی بازار عمده‌فروشی مواد غذایی است و بر لزوم وجود زیرساخت، نرم‌افزار دیجیتال مدرن و فناوری برای افزایش بهره‌وری تاکید می‌کند.

مدیرکل سازمان خواربار جهانی همچنین به استراتژی فائو برای مشارکت در بخش خصوصی که اخیرا تصویب شده، اشاره کرد که به گفته وی فائو را قادر می‌سازد تا مشارکت‌های استراتژیک را افزایش دهد و تلاش‌ها را برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار ( SDG) ارتقا بخشد.  مارتین فریک، معاون فرستاده ویژه اجلاس سیستم‌های غذایی سازمان ملل متحد، در این کنفرانس گفت: تولید ۸۰ درصد مواد غذایی ناامن در جهان، تاثیر تغییر اقلیم و از بین رفتن زمین‌های زراعی، همه ضرورت اصلاح سیستم غذای کشاورزی را گوشزد می‌کند.  استفان لیانی، رئیس اتحادیه جهانی بازارهای عمده‌فروشی، در مورد لزوم دسترسی بیشتر و مقرون به‌صرفه بودن و نقش اصلی بازارهای عمده‌فروشی در تامین مواد غذایی سالم و مقوی تاکید کرد.

بازارهای عمده‌فروشی مواد غذایی به‌عنوان نقاط حیاتی ورود به زنجیره‌های تامین مواد غذایی در سراسر جهان در نظر گرفته می‌شوند و به نفع همه ذی‌نفعان از جمله تولیدکنندگان، فرآوری‌کننده‌ها، سیستم‌های حمل‌و‌نقل، خرده‌فروشان و مصرف‌کنندگان هستند.  برای درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های بازارهای عمده‌فروشی مواد غذایی، مرکز سرمایه‌گذاری فائو مطالعه‌ای را در ۳۵ بازار در بیش از ۳۰ کشور در آوریل ۲۰۲۱ آغاز کرد که طیف وسیعی از بازارها از سنتی تا مدرن بودند.

فائو از طریق مرکز سرمایه‌گذاری خود به توسعه و برای بهبود زندگی و معیشت کشورهای درحال توسعه، به‌ویژه فقیران روستایی از سال ۱۹۶۴، در بخش کشاورزی و توسعه روستایی سرمایه‌گذاری می‌کنند.