وی گفت: در ۲ ماه نخست امسال مجموع صادرات کشور ۳/ ۶میلیارد دلار بوده که رشد خوبی نسبت به سال قبل داشته است، البته در ۲‌ماه سال گذشته با محدودیت‌های ابتدایی دوران کرونا مواجه بودیم و مبادله کالا به ندرت انجام می‌شد.

مدیرکل هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: سال ۹۹ صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی رشد بسیار خوبی داشت و شاید یکی از بخش‌های موفق در حوزه صادرات کشور بود. وی افزود: البته با توجه به تقویت نرخ ارزی که در سال‌های اخیر داشتیم، پیش‌بینی می‌شد رشد صادرات غیرنفتی از جمله در حوزه کشاورزی روند پرشتاب‌تری داشته باشد اما موضوعات مرتبط با اقتصاد کشور از قبیل تا‌مین نیازمندی‌های داخلی و تنظیم بازار در برخی محصولات این اجازه را نداد تا به ظرفیت واقعی صادرات برسیم.

بازاری گفت: در مجموع صادرات سال گذشته با توجه به همه محدودیت‌های ناشی از کرونا، مبادله کالا در مرزها، فشار شدید تحریم‌ها، مبادلات بانکی و حمل‌و‌نقل، می‌توانیم از عملکرد خود در حوزه صادرات بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی دفاع کنیم.

وی اظهار کرد: پارسال مجموع صادرات کشور حدود ۳۵ میلیارد دلار بود که سهم بخش کشاورزی از این میزان حدود ۵/ ۶ میلیارد دلار است و به لحاظ ارزشی و وزنی رشد خوبی را شاهد بودیم.

مدیرکل هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد: متناسب با روند رشد نرخ ارز در این سال‌ها تغییری در روند نرخ پایه صادراتی کالاهای کشاورزی و سایر داشته‌ایم که این روند طبیعی است و در مجموع عملکرد خوبی داشتیم اما به چشم‌انداز خود نرسیدیم.

وی افزود: ظرفیت‌های کشور در بخش کشاورزی خوب است به‌خصوص خراسان‌جنوبی در برخی محصولات مانند زعفران، عناب، زرشک و گیاهان دارویی ظرفیت خوبی دارد البته در زنجیره‌های ارزش این محصولات مقداری به لحاظ زیرساختی ضعف، نقص و کمبود داریم. بازاری تا‌کید کرد: باید محصولات را در منطقه ترجیحا فرآوری کنیم و قابلیت ارزش‌افزوده ایجاده شود تا‌ منافع ارزش‌افزوده این محصولات به منطقه برگردد. وی گفت: امیدواریم با مصوبات این نشست، بخشی از زیرساخت‌های توسعه صادراتی استان با همکاری دستگاه‌های اجرایی تا‌مین و تا‌ آغاز فصل برداشت محصولاتی مانند زعفران تکمیل شود. مدیرکل هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: توسعه صادرات و تجارت خارجی در مناطق مختلف کشور از جمله استان مرزی خراسان‌جنوبی نیازمند یکسری بسترها و زیرساخت‌ها است. وی اظهار کرد: با توجه به سهم خوبی که استان خراسان‌جنوبی در رابطه با صادرات به افغانستان دارد و از لحاظ وزنی ۴۸ درصد صادرات را به خود اختصاص داده است، ایجاب می‌کند بسترها و زیرساخت‌های لازم برای روان شدن صادرات و تحقق اهدافی که به‌خصوص برای برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی می‌شود، تا‌مین و آماده شود.