به موجب تفاهم‌نامه همکاری که میان اتاق تهران و اتاق مشترک ایران- قطر به امضا رسید، دو طرف متعهد شدند برای توسعه مناسبات تجاری فعالان اقتصادی از بخش‌خصوصی با کشور قطر و نیز بهره‌گیری از ظرفیت‌های این بازار صادراتی، همکاری‌های لازم را به عمل آورند.

به گزارش اتاق بازرگانی تهران، در ابتدای این جلسه حسام‌الدین حلاج، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران با اشاره به سطح روابط سیاسی ایران و قطر از ضرورت توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور سخن گفت و افزود: با توجه به در پیش بودن رویدادهایی نظیر جام جهانی۲۰۲۲ فوتبال در قطر و اکسپوی دبی، ایران باید بتواند از فرصت‌هایی که در پی برگزاری این دو رویداد حاصل می‌شود، منافعی را کسب کند. او در ادامه، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با اتاق مشترک ایران و قطر را گامی در جهت بهره‌گیری از این منافع دانست و گفت: در نظر داریم در قالب این تفاهم‌نامه، چند پروژه مشترک را طراحی کرده و با همکاری این اتاق مشترک به پیش برانیم. حلاج در ادامه از برنامه اتاق تهران برای برگزاری رویدادی با همکاری کشورهای قطر، عمان، امارات و کویت برای گسترش ارتباطات تجاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس خبر داد و گفت: در حال حاضر کشور ما در شمار ۲۰ شریک تجاری نخست قطر نیز قرار ندارد و جایگاه ایران می‌تواند در فهرست شرکای این کشور ارتقا پیدا کند.

در ادامه این جلسه، عدنان موسی پور،رئیس اتاق مشترک ایران-قطر طی سخنانی در باب اهمیت توسعه مراودات تجاری میان دو کشور، پیشنهاد مشخصی در مورد توسعه صادرات صنایع دستی ایران به قطر در آستانه برگزاری جام جهانی فوتبال در این کشور ارائه کرد و گفت: انتظار می‌رود بازار صنایع دستی و هدایای نفیس از ماه‌ها قبل در قطر رونق پیدا کند و ما می‌توانیم از این فرصت استفاده کنیم. او افزود: در بهره‌گیری و مدیریت استفاده از این فرصت‌ها اتاق تهران می‌تواند نقش محوری را ایفا کند. خورشید گزدرازی، عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و قطر نیز به ظرفیت‌های منطقه آزاد حَمَد در قطر اشاره و استفاده از این ظرفیت‌ها را به بازرگانان و سرمایه‌گذاران ایرانی توصیه کرد.او همچنین با اشاره به ثبت نخستین شرکت کشتیرانی ایرانی در قطر گفت این شرکت کشتیرانی نیز می‌تواند خدمات مورد نیاز فعالان اقتصادی در تجارت را به آنها ارائه کند. گزدرازی همچنین با اشاره به صادرات میوه و تره بار ایران به قطر از نبود کانتینربر یخچالدار در این مسیر انتقاد کرد و خواستار سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه شد. علی غوابش، نایب رئیس اتاق مشترک ایران و قطر نیز با اشاره به اینکه اتاق ایران و قطر از حمایت سیاسی و حمایت سایر اتاق‌ها محروم بوده است، امضای تفاهم‌نامه با اتاق تهران را نقطه آغاز فعالیت‌های بیشتر برای ارتقای سطح همکاری‌ها با قطر عنوان کرد.