این رویداد که به همت اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان و اتاق بازرگانی تهران برپا شد، فرصتی بود تا فعالان اقتصادی و شرکت‌های ایرانی مسائل و مشکلاتی را که در تجارت با ارمنستان دارند، به طور مستقیم با رئیس گمرک جمهوری ارمنستان که ریاست کمیته درآمدهای دولتی این کشور را نیز برعهده دارد، در میان بگذارند.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق تهران،  در حاشیه این مراسم ادوارد هوانیسیان، رئیس کمیته درآمدهای دولتی و رئیس گمرک ارمنستان با مسعود خوانساری دیدار و گفت‌وگو کرد. مسعود خوانساری در این ملاقات با اشاره به توافقنامه امضا شده میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، از ارمنستان به‌عنوان تنها کشور عضو این اتحادیه که دارای مرز زمینی مشترک با ایران است، یاد کرد و توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور را گامی بلند برای حضور ایران و ارمنستان در بازارهای سوم دانست. رئیس اتاق بازرگانی تهران با این حال، سطح روابط تجاری دو کشور را متناسب با سابقه دیرینه تعاملات سیاسی و اقتصادی دو طرف دانست و حل برخی مشکلات در حوزه مقررات و تنظیمات گمرکی را برای افزایش مناسبات بازرگانی دو کشور، ضروری برشمرد.

خوانساری با اشاره به ایجاد میز تخصصی برخی کشورهای همسایه در اتاق تهران، از تشکیل میز تخصصی ارمنستان در این اتاق با همکاری اتاق بازرگانی مشترک دو کشور در آینده‌ای نزدیک خبر داد و سپس به برخی از مشکلات موجود در مسیر گسترش سطح همکاری‌های تجاری میان دو کشور اشاره کرد و در این رابطه، عدم عضویت ارمنستان در کنوانسیون بین‌المللی تیر و دیجیتال نبودن رویه‌های گمرکی میان دو کشور را جزو چالش‌های موجود دانست و در عین حال، روند ارزش‌گذاری کالاها در گمرکات ارمنستان و ثبت قیمت‌های بالا را از دیگر مشکلات این بخش عنوان کرد.

در این دیدار همچنین، رئیس گمرک و کمیته درآمدهای دولتی ارمنستان، سفر اخیر خود به ایران را در راستای شناسایی مشکلات و موانع موجود بر سر راه افزایش تجارت دو کشور عنوان کرد و یادآور شد که طی روزهای گذشته در دیدار با مقامات سازمان مالیات، گمرک و وزارت راه ایران پیرامون مشکلات موجود و راه‌حل رفع آنها مذاکرات مفصلی صورت گرفت. ادوارد هوانیسیان با بیان اینکه در دو کشور، ظرفیت‌های کافی برای گسترش سطح مناسبات تجاری وجود دارد، تصریح کرد که کمیته درآمدهای دولتی ارمنستان برای توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور آماده همکاری با اتاق بازرگانی تهران است.

نقش تجاری ایران و ارمنستان در تحولات آتی منطقه

در ابتدای برگزاری مراسم توسعه روابط تجاری ایران و ارمنستان نیز دبیرکل اتاق تهران به پیشینه تاریخی روابط اقتصادی دو کشور ایران و ارمنستان اشاره کرد و با بیان اینکه اتاق بازرگانی تهران طی سال جاری، بر افزایش حجم صادرات اعضای خود تمرکز کرده‌است، یکی از بازارهای موردنظر برای ارتقای داد و ستد بنگاه‌های ایرانی را کشور ارمنستان دانست. بهمن عشقی در عین حال، به تدوین طرح بنای ایران از سوی اتاق تهران با همکاری پژوهشکده سیاستگذاری شریف اشاره کرد که بر مبنای آن، چند هدف کلیدی برای نجات اقتصاد ایران طی چهار سال آتی ترسیم شده‌است. به گفته او، براساس این طرح، سیاست بی‌اثر کردن تحریم‌ها به‌عنوان یکی از راهکارهای پیشنهادی بخش‌خصوصی مطرح شده که در قالب این استراتژی، ارمنستان به‌عنوان یکی از محورهای کلیدی برای خنثی‌سازی تحریم‌ها لحاظ شده‌است. دبیرکل اتاق تهران با اشاره به اینکه طی دوره چهار ساله پیش رو، وضعیت ژئواستراتژیک منطقه دستخوش تغییر و تحولات اساسی خواهد شد، افزود: براساس این باور جدی، بخش زیادی از فشارهای غرب و به‌ویژه ایالات متحده آمریکا در منطقه خاورمیانه به حوزه سواحل اقیانوس آرام و به خصوص چین منتقل خواهد شد، بنابراین، ایران و ارمنستان می‌توانند طی تعامل و همکاری گسترده، بازیگر اصلی این تغییر و تحولات پیش رو باشند. بهمن عشقی تصریح کرد که ایران و ارمنستان باید دروازه‌های جدیدی در حوزه تجارت میان خود بگشایند.

عدم دریافت عوارض از کامیون‌های ایرانی

رئیس گمرک و کمیته درآمدهای دولتی جمهوری ارمنستان نیز در این همایش، در سخنانی به بیان تحولات ساختاری در نظام مالیاتی و گمرک این کشور پرداخت و یادآور شد که این بخش‌ها در این کشور دچار تحول شده و بر مبنای آن، مسیر جدیدی پیش روی تعاملات اقتصادی و بازرگانی ارمنستان با سایر کشورها از جمله ایران گشوده شده‌است. ادوارد هوانیسیان با اشاره به ملاقات‌های اخیر خود با مقامات ایران در بخش مالیات و گمرک افزود: همکاری‌های مناسبی برای بهبود روابط و گشایش در مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور شکل گرفته‌است. وی سپس در پاسخ به برخی پرسش‌های مطرح شده از سوی نمایندگان شرکت‌های ایرانی در این همایش، از نوسازی گمرک جدید این کشور در منطقه آزاد مغری خبر داد که به گفته وی، با مدرنیزه کردن آن تحول جدی در تبادلات بازرگانی این کشور با ایران شکل خواهد گرفت.

هوانیسیان همچنین از تصمیم این کشور برای کاهش عوارض گمرکی از کامیون‌های ایرانی که وارد خاک ارمنستان می‌شوند، خبر داد و یادآور شد که کامیون‌های ایرانی برای عبور از ارمنستان و ورود به گرجستان و در ادامه، روسیه مشکلی نخواهند داشت. وی همچنین تصریح کرد که از شرکت‌های ایرانی که بخواهند برای اجرای پروژه‌های خود در ارمنستان، اقدام به ورود موقت ماشین‌آلات و تجهیزات کنند، هیچ‌گونه ضمانت بانکی دریافت نمی‌شود. در همایش توسعه روابط تجاری ایران و ارمنستان، علاوه‌بر بیان سازوکارهای لازم برای گسترش مناسبات تجاری میان دو طرف، از سوی مقامات هر دو کشور، فعالان اقتصادی حاضر در این رویداد به طرح سوالات و مشکلات موجود که بر تعاملات تجاری شرکت‌های دو کشور اثر منفی گذاشته، پرداختند.