وی خاطرنشان کرد: بهترین موافقتنامه گمرکی امضاشده تا به امروز موافقتنامه تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که به تصویب مجلس و دولت نیز رسیده است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و قزاقستان تاکید کرد: این کشور جایگاه ویژه‌ای در عرصه روابط فرهنگی و تاریخی با ایران دارد که در زمینه اقتصادی نیز می‌توان به افزایش روابط با این کشور امیدوار بود. وی با بیان اینکه کاهش تعرفه و رفع موانع غیرتعرفه‌ای این موافقتنامه با حدود ۸۵۰ قلم کالای مورد توافق تعریف شده است، تصریح کرد: نمی‌توان انتظارات شگرفی در افزایش حجم تجارت خارجی با این کشورها داشت اما مذاکرات پیوسته برای موافقتنامه‌های بعدی حکایت از آن دارد که در دو سال پیش‌رو می‌توانیم مقدمات تجارت آزاد با این بلوک اقتصادی را به سرانجام برسانیم. عابدی با اشاره به اینکه متوسط نرخ تعرفه در سال ۹۹ حدود ۱۹ درصد بوده است، اظهار کرد: براساس نظرات کارشناسان این رقم در سال جاری به ۱۵ درصد کاهش پیدا خواهد کرد زیرا تعرفه بالا هزینه بسیاری را برای تولیدکننده، مصرف‌کننده و صادرات به همراه دارد و رقابت‌پذیری کالاهای ایرانی را در بازارهای صادراتی کاهش می‌دهد.

وی افزود: در سال ۹۹ حجم تجارت با قزاقستان در صادرات ۱۶۸ میلیون دلار و در واردات ۳۷ میلیون دلار بود که تراز تجاری مثبت ۱۳۰ میلیون دلاری به همراه داشت اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که سه تا پنج میلیارد دلار پتانسیل تجارت برای ایران وجود دارد.

به گفته عابدی، حجم تجارت قزاقستان ۹۵ میلیارد دلار است که ایران می‌تواند با برنامه‌ریزی مناسب سهم پنج درصدی تجارت با این کشور را به خود اختصاص دهد.