به گزارش «ایسنا»، جن ساکی، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا پرزیدنت بایدن توافق دوران ترامپ را همچنان به رسمیت می‌شناسد، گفت: هر چه که در دولت گذشته به اجرا درآمده است، تحت بازبینی قرار دارد. توافق تجاری که ترامپ یک سال پیش با چین امضا کرد، یکی از پرافتخارترین دستاوردهای وی تا زمان شیوع ویروس کرونا از چین به آمریکا بود. پس از آن بود که بایدن به‌عنوان نامزد ریاست جمهوری توافق تجاری با چین را نشانه تمرکز بیش از حد ترامپ به دستاوردهای سیاسی خود و غافل ماندن از قرار گرفتن جهان در آستانه یک همه‌گیری مرگبار خواند.

تحت این توافق، پکن موافقت کرد خرید کالاهای کشاورزی و سایر محصولات آمریکایی را در قبال کاهش تعرفه‌های آمریکا روی واردات این کشور افزایش دهد. ساکی درباره اینکه آیا همچنان آمریکا انتظار دارد چین به تعهداتش تحت این توافق عمل کند، پاسخ نداد.

وی گفت: ما به بررسی این رابطه از موضع قدرت متمرکز شده ایم و این به معنای هماهنگی و ارتباط با متحدان و شرکایمان درباره چگونگی همکاری با چین است. این به معنای تحکیم اقتصادمان در داخل و تشخیص بهترین مسیر پیش رو برای پرداختن به مسائل مختلفی است که تنها اقتصادی نبوده بلکه استراتژیک و امنیتی هستند.

براساس گزارش بلومبرگ، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید در برابر پرسش مجدد درباره اینکه آیا توافق تجاری همچنان به قوت خود باقی است، گفت: تصور نمی‌کنم مساله مذکور ادامه پیدا کند. دولت در حال هماهنگی با متحدان آمریکا و اعضای کنگره و تصمیم‌گیری پیش از تعامل بیشتر است. بایدن از زمانی که قدرت را تحویل گرفته، با شی‌جین پینگ رئیس‌جمهور چین صحبت نکرده است.