وی افزود: در پی شیوع ویروس کرونای انگلیسی که شدت انتقال و عفونت‌زایی آن بیشتر است، همه کشورها نگران شده و عراق هم اعلام کرد مرزهای خود را به مدت دو هفته با برخی کشورها از جمله ایران می‌بندد.  مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: پیگیری‌هایی که ما داشتیم به‌خصوص با اقلیم کردستان عراق به دلیل داشتن مراودات گسترده ما با این منطقه از عراق و همچنین انسداد مرزهایی که در اسفند ماه سال قبل داشتیم، روابط تجاری و مرزی ما با اقلیم به تدریج در حال بازگشت به حالت تردد عادی بود؛ اما با تصمیم اخیر دولت عراق، نگران بودیم که دوباره به وضعیت ماه‌های گذشته برگردیم.

وی یادآور شد: پس از آنکه از خرداد امسال توانستیم بر تردد عادی مرزی میان ایران و اقلیم کردستان با مسوولان اقلیم به توافق عملیاتی برسیم، مقاومت‌های جدی در این منطقه علیه تردد کامیون‌های ما شکل گرفته و بعضا درگیری‌هایی هم با رانندگان ایرانی در آن سوی هر سه مرز ما با اقلیم شامل باشماق، پرویزخان و تمرچین گزارش می‌شد.  به گفته هدایتی، با پیگیری‌های انجام شده، اکنون تردد به حالت عادی باز گشته است.  وی گفت: نگران بودیم اگر بار دیگر عراق مرزهای خود را ببندد، این اتفاقات تکرار شود؛ برای همین سعی کردیم تا موضوع را با همکاری دستگاه دیپلماسی پیگیری کنیم که خوشبختانه خبر رسید در فاز اول عراق موافقت کرده تا این انسداد مرزها محدود به همان بخش مسافری باشد و تردد بازرگانی و کامیون‌ها ادامه یابد.

وی عنوان کرد: در فاز دوم، انسداد مرزی مسافری میان ایران و شمال عراق هم به‌طور کامل منتفی شد. تداوم تردد مسافری، صرفا میان ایران و اقلیم کردستان عراق است و همچنان تردد مسافری که از اسفند سال گذشته با بخش عربی عراق متوقف شده بود، ممنوع است. چون اقلیم شرایط متفاوتی دارد و تصمیم‌گیری‌ها درخصوص ترددها با جنوب عراق متمایز است. البته با مرزهای عربی عراق هم در ماه‌های اخیر تردد مسافری کم و بیش انجام می‌شد.

هدایتی ادامه داد: چون اقلیم در شرایط بن‌بست عبور و مرور با همسایگان قرار دارد، مناسبات تجاری و مسافری با ایران دارند و تناسبات ما با آنها نزدیک‌تر و بیشتر است. اما جنوب عراق به دلیل داشتن بندر و اتصال به خلیج فارس، شرایط متفاوت‌تری دارند.  وی تاکید کرد: توقف تردد مسافری با عراق در بخش اقلیم منتفی است اما مرزهای عربی عراق تردد مسافری را اعمال محدودیت خواهد کرد.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درباره انتقال مسوولیت پایانه‌های مرزی به وزارت راه و شهرسازی هم گفت: در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، این انتقال مصوب شده و رئیس‌جمهور هم آن را ابلاغ کرده است.  وی ادامه داد: ما کار را به‌طور جدی شروع کرده‌ایم و شورای ساماندهی مبادی مرزهای زمینی کشور به ریاست وزیر راه هم فعالیت خود را آغاز کرده است. دبیرخانه این شورا هم در وزارت راه تشکیل شده و با قدرت در حال پیشبرد ساماندهی و مدیریت پایانه‌های مرزی است.  هدایتی گفت: اگر مرزها به خوبی کنترل نشوند، می‌توانند به منشأ شیوع کرونا تبدیل شوند. از سوی دیگر کشور نیاز به صادرات به کشورهای همسایه و ارزآوری دارد که لازمه آن، فعال‌تر شدن مرزها و افزایش بهره‌وری مرزهاست؛ بنابراین در عین اینکه پروتکل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت می‌کنیم، تردد در مرزها و جریان صادرات به همسایگان را نیز تقویت خواهیم کرد.