وزیر جهاد کشاورزی در پیامی در این نشست، با بیان اینکه بالغ بر ۷۰ درصد تجارت دنیا در زنجیره ارزش جهانی انجام می‌شود، گفت:نظام زنجیره ارزش جهانی حدود ۱۷ میلیون نفر را در جهان مشغول به کار کرده است. به گزارش خبرگزاری مهر، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: ساختار نظام سرمایه‌داری نوین، توضیح روشن و معینی برای توسعه نیافتگی بخش‌های عمده دنیای امروز ندارد. این ساختار با تحلیل غیرواقعی شیوه‌های تولید منجر به جلوگیری از تکامل سیر سرمایه‌گذاری می‌شود و تکامل روند توسعه نیازمند از بین بردن این نگرش است. خاوازی اضافه کرد: تکامل فرآیند توسعه در کشورها به خودی خود به از بین بردن نفوذ نظام سرمایه داری کمک می‌کند و گروه کشورهای اسلامی در حال توسعه با توجه به این نکات به منظور استحکام کشورهای عضو و تقویت نفوذ خود در بازارهای جهانی و برقراری گفتمان سازنده با ۸ کشور صنعتی پا به عرصه نهادهای بین‌المللی گذاشته است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه رقابت، تجارت آزاد و جهانی شدن سه مقوله‌ای است که همواره حضور کشورها را در بازارهای جهانی با اما و اگرهایی رو به رو کرده است، گفت: طی چند دهه گذشته رویکردهایی برای دستیابی به این محورها شکل گرفته و اجرایی شده است. خاوازی گفت: زنجیره ارزش جهانی یکی از رویکردهایی است که به کشورها کمک می‌کند تا تنها یک محصول و خدمت نهایی توسط یک کشور صادر نشود بلکه یک محصول ناتمام با حرکت در طول زنجیره ارزش در کشورهای مختلف به‌صورت نهایی خود درآید به‌طوری که به دستاوردهایی چون رقابت پذیری و تجارت بینجامد. وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه هم‌اکنون بالغ بر ۷۰ درصد تجارت دنیا در داخل زنجیره ارزش جهانی است، گفت: باقی‌مانده نیز به‌صورت سنتی یعنی صادرات محصول و خدمات نهایی توسط کشورها انجام می‌شود و نظام زنجیره ارزش جهانی حدود ۱۷ میلیون نفر را در جهان مشغول به کار کرده است.

وی زنجیره ارزش جهانی را یک بازی برد- برد برای تمامی کشورهای حاضر در زنجیره عنوان کرد.

خاوازی با اشاره به اینکه رویکرد زنجیره ارزش جهانی دیگر یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت به حساب می‌آید، گفت: سیاست‌گذاری بهینه بین‌المللی این مساله را تایید می‌کند و برای ۸ کشور اسلامی در حال توسعه یعنی گروه دی ۸ این الزام و ضرورت برجسته‌تر است. وی تصریح کرد: ایران به‌عنوان یکی از اعضای گروه دی ۸ برای مشارکت و همکاری فعال در پیاده‌سازی و عملیاتی کردن زنجیره ارزش جهانی در میان کشورهای عضو و سایر کشورها آمادگی کامل دارد.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران در برنامه‌های توسعه ۵ ساله به توسعه و ارتقای زنجیره ارزش کالا و خدمت توجه خاصی کرده و در بخش کشاورزی اقداماتی را جهت ساماندهی زنجیره ارزش محصولات کشاورزی و غذایی به سرانجام رسانده است. خاوازی اضافه کرد: از این رو پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای شکل‌گیری زنجیره ارزش جهانی بین کشورهای منطقه بر مبنای شناخت مزیت‌ها و قابلیت‌های بالقوه و بالفعل هر کشور، مطالعه و امکان‌سنجی زمینه‌های زنجیره ارزش، طراحی ساختار قاعده‌مند، عدالت محور و دوستدار طبیعت با مشارکت اعضا، تعهد و مسوولیت پذیری در قبال تصمیمات دی ۸ و ایجاد کارگروهی به همین نام در سازمان مذکور است که با عضویت نمایندگان کشورهای عضو به منظور پیگیری و ساماندهی و ارائه گزارش عملکرد انجام وظیفه کند.