به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، فرزاد پیلتن با بیان این مطلب اظهارکرد: در ۷ ماهه سال‌جاری کشور عراق با سهم ۲۷ درصدی از مجموع صادرات ایران‌ و بالا‌تر از چین در صدر بازارهای صادراتی ایران قرار گرفت. وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد در دوره مذکور پس از عراق، در فهرست مهم‌ترین بازارهای هدف جمهوری اسلامی ایران، چین با ۴/ ۴ میلیارد دلار و سهم ۲۴ درصدی در رتبه دوم، امارات با ۲/ ۲ میلیارد دلار و سهم ۱۲ درصدی در رتبه سوم، ترکیه با ۵/ ۱میلیارد دلار و سهم ۲/ ۸ درصدی در رتبه چهارم، افغانستان با ۳/ ۱میلیارد دلار و سهم ۳/ ۷درصدی در رتبه پنجم اهداف صادراتی کشور قرار داشته‌اند. پیلتن گفت: مقایسه روند صادرات ایران به عراق طی مدت مذکور نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نشان‌دهنده رشد وزنی ۲۶ درصدی است. مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی ادامه داد: علاوه ‌بر گاز و برق، میله‌های آهنی، گوجه‌فرنگی، کاشی و سرامیک، هندوانه‌تازه، کولرهای آبی، رب ‌گوجه‌فرنگی، قطعات توربین‌های بخار، پنیر و بیسکویت نیز جزو مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به عراق محسوب می‌شوند. وی بیان کرد: کشورهای ترکیه با حدود ۲۶ درصد، چین با ۲۵ درصد، کره‌جنوبی با حدود ۶ درصد، هند با ۵ درصد و آمریکا با حدود ۴ درصد سهم از بازار عراق، رقبای جمهوری‌اسلامی ایران در بازار عراق محسوب می‌شوند.

بر اساس این گزارش عراق سالانه حدود ۹۰ میلیارد دلار صادرات و حدود ۳۲ میلیارد دلار واردات از جهان دارد. مهم‌ترین کالاهای وارداتی این کشور گندم، برنج، روغن، شکر، دارو، مصنوعات صنعتی و فلزی، خودرو، تجهیزات نیروگاهی و مخابراتی و مهم‌ترین صادرات آن نیز نفت‌خام، فرآورده‌های شیمیایی، برخی مواد غذایی و حیوانات زنده است.

توافق برای برگزاری کمیته مشترک بازرگانی ایران و قطر

پیلتن در گفت‌وگوی دیگری از توافق درخصوص برگزاری کمیته مشترک بازرگانی ایران و قطر خبر داد و گفت: در جریان هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر که با حضور معاون وزیر و رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران در اصفهان و به ریاست وزیر نیروی ایران و وزیر صنایع و بازرگانی قطر برگزار شد، طرفین درخصوص تشکیل کمیته مشترک بازرگانی به‌منظور بررسی زمینه‌ها و فرصت‌ها، موانع و راهکارهای توسعه روابط تجاری میان دو کشور توافق کردند. به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، او با بیان این مطلب اظهار کرد: مذاکرات هیات‌های کارشناسی دو طرف طی نیمه اول ماه جاری به‌صورت ویدئو‌کنفرانس در قالب چند کارگروه و با مسوولیت وزارت نیرو از طرف ایران و وزارت صنایع و بازرگانی قطر برگزار شد. وی ادامه داد: علاوه‌بر تشکیل کمیته مشترک بازرگانی، دو کشور درخصوص حمایت از فعالیت بخش‌های خصوصی دو کشور، مبادله هیات‌های تجاری، مشارکت در نمایشگاه‌های یکدیگر و همچنین استقرار متقابل رایزنان بازرگانی دو کشور توافق کردند. مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی افزود: روابط‌تجاری ایران و قطر در سال‌های اخیر به حدود ۲۵۰ میلیون دلار رسیده است که از این میزان حدود ۲۳۰ میلیون دلار به صادرات ایران به قطر و حدود ۲۰ میلیون دلار به واردات از این کشور تعلق داشته است.