ابزار رشد تجارت با هند در دوره تحریم

البته هند که همواره به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شرکای مهم ایران شناخته می‌شود، در دوره قبل از تحریم‌ها توانسته بود نقش کلیدی در بی‌اثر کردن بخشی از محدودیت‌های اقتصادی علیه ایران ایفا کند و با وجود تهدیدهای بازدارنده، روابط خود با ایران را در بخش‌های مختلف نفتی و غیرنفتی ادامه دهد. از این رو این کشور در حال‌حاضر و در دوره بازگشت تحریم‌های ثانویه آمریکا نقشه راه تازه‌ای را برای ادامه روابط خود با ایران ترسیم کرده است، اما در حال حاضر آنچه مورد توافق طرفین قرار گرفته این است که بخش خصوصی دو کشور می‌توانند در دوران تحریم‌های جدید، نقش مهمی را در پیشبرد اهداف دو کشور بر عهده بگیرند و بیش از آنچه که امروز در عرصه حضور دارند، به نقش‌آفرینی بپردازند. اما یکی از محور‌های همکاری که مورد تاکید طرفین قرار گرفت، توسعه تعاملات در بخش کشاورزی، در دوران کرونا بود. در حال حاضر ارزش صادرات محصولات کشاورزی هند به ایران نزدیک به ۲ میلیارد دلار است که به گفته مقامات هندی این عدد می‌تواند افزایش پیدا کند. در بخشی از این مذاکرات که در قالب یک همایش آنلاین برگزار شد، درخصوص تجارت دو کشور در زمینه محصولات کشاورزی مانند برنج، گوشت، میوه و سبزیجات، محصولات ارگانیک، فرآورده‌های غذایی و... . بحث و بررسی شد.

جزئیات مذاکرات

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران و سفیر هند، در دیدار با یکدیگر بر لزوم حفظ و توسعه مراودات تجاری به‌رغم فشار تحریم‌ها تاکید کردند و از ضرورت نقش‌آفرینی بیشتر بخش خصوصی در توسعه روابط اقتصادی دو کشور سخن گفتند. سفیر هند در ملاقات با دبیرکل اتاق بازرگانی تهران بر حفظ و توسعه مناسبات اقتصادی این کشور با ایران به‌رغم فشار تحریم‌های ایالات متحده آمریکا تاکید کرد. این دو مقام از بخش‌ خصوصی ایران و دولت کشور هند پیش از آغاز وبینار تخصصی تجارت کشاورزی و مواد غذایی دو کشور با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، «گدام درمندرا» سفیر دهلی نو در تهران، در این دیدار با اشاره به موقعیت جغرافیایی و استراتژیک ایران در منطقه و برخورداری این کشور از ذخایر انرژی گسترده و تامین آن، امکان همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور را فراتر از آنچه که تاکنون بوده دانست و افزود: هند یکی از کشورهای قدرتمند در عرصه‌های اقتصادی است که می‌تواند فارغ از مشکلات تحمیلی از سوی ایالات‌ متحده آمریکا و تحریم‌ها علیه ایران با همکاری این کشور به بازارهای بیشتری در منطقه و آسیا و البته بخش‌هایی از اروپا دست یابد. وی همچنین به همکاری دو کشور ایران و هند در توسعه بندر چابهار اشاره کرد و این بندرگاه را یکی از مراکز استراتژیک و مهم اقتصادی در آینده نزدیک دانست.

سفیر هند همچنین در این دیدار از آمادگی بخش بهداشت و سلامت کشورش برای همکاری با ایران برای مقابله با ویروس کرونا تاکید کرد. دبیرکل اتاق بازرگانی تهران نیز در این ملاقات اندازه مناسبات اقتصادی دو کشور را متناسب با قرابت و نزدیکی فرهنگی و توان اقتصادی دو طرف ندانست و تاکید کرد که بخش خصوصی دو کشور می‌توانند در توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور بسیار بیش از آنچه هم‌اکنون وجود دارد، نقش‌آفرینی کنند. بهمن عشقی، ایران و هند را دو کشور متعادل‌کننده مناسبات در منطقه خاورمیانه و آسیا عنوان کرد و با تاکید بر اینکه آسیا نقش پررنگی در آینده جهان ایفا خواهد کرد افزود: دو کشور ایران و هند می‌توانند جلودار و بازیگران اصلی مناسبات آینده در منطقه آسیا باشند. این ملاقات قبل از شروع وبینار تخصصی تجارت محصولات کشاورزی و فرآورده‌های غذایی ایران و هند در اتاق بازرگانی تهران و به منظور توسعه ارتباطات این دو نهاد موثر در حوزه ارتباطات تجاری برگزار شد.

اما فعالان اقتصادی ایران و هند در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی در یک رویداد مجازی که با همکاری اتاق بازرگانی تهران، اتاق مشترک ایران و هند، سفارت هند و سازمان توسعه صادرات محصولات کشاورزی و فرآورده‌های غذایی هند برگزار شد، با یکدیگر به بحث و گفت‌وگو با هدف توسعه مراودات تجاری پرداختند. این همایش مجازی در حالی برگزار شد که سفیر هند به همراه تعدادی از مقامات مهمان این همایش در اتاق بازرگانی تهران حضور داشتند.

وبینار تخصصی توسعه تجارت مواد غذایی و محصولات کشاورزی ایران و هند روز گذشته با حضور سفیر هند در تهران، دبیرکل اتاق تهران و جمعی از روسای تشکل‌های موادغذایی از دو کشور به همراه تعداد زیادی از فعالان اقتصادی این حوزه برگزار شد. این همایش آنلاین با همکاری اتاق بازرگانی تهران، اتاق مشترک ایران و هند، سفارت هند در ایران و سازمان توسعه صادرات محصولات کشاورزی و فرآورده‌های غذایی هند (APEDA) با محوریت بررسی تجارت دو کشور در زمینه محصولات کشاورزی از جمله برنج، گوشت، میوه و سبزیجات، محصولات ارگانیک، فرآورده‌های غذایی و... . برپا شد. در ابتدای این رویداد مجازی سفیر هند در سخنانی دولت متبوعش، دهلی‌نو را متعهد به حفظ و گسترش روابط اقتصادی با ایران اعلام کرد و یادآور شد که سفارت این کشور در تهران نیز آماده است با همکاری اتاق بازرگانی تهران ضمن برقراری مناسبات تجاری میان بنگاه‌های دو کشور چالش‌های بانکی و نقل و انتقالات مالی میان تجار و شرکت‌ها را نیز با مشارکت طرف ایرانی برطرف کند.

گدام درمندرا، با بیان اینکه بخش اقتصادی دو کشور باید به دنبال فرصت‌های جدید و بیشتری در عرصه مشارکت‌های اقتصادی باشند، گفت: موقعیت جغرافیایی و استقرار ایران در منطقه از اهمیت فوق‌العاده‌ای برای ارتباط و پیوند تجاری هند با کشورهای حوزه CIS و شرق دریای خزر و نیز اروپای‌شرقی برخوردار است؛ به گونه‌ای که دو کشور می‌توانند با همکاری یکدیگر بازار خود را در این کشورها گسترش دهند. سفیر هند همچنین با اشاره به گسترش اپیدمی کرونا در جهان بر لزوم توسعه مبادلات محصولات کشاورزی و غذایی میان دو کشور تاکید کرد و افزود: ارزش صادرات محصولات کشاورزی هند به ایران نزدیک به ۲ میلیارد دلار است که این میزان می‌تواند افزایش یابد.

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران نیز در این رویداد مجازی حجم ۱۵ میلیارد دلاری تجارت میان ایران و هند در نقطه اوج آن را کمتر از توان و ظرفیت اقتصادی این دو کشور برآورد کرد و با اشاره به استقرار جمعیت بسیار زیادی از جهان در دو کشور هند و چین، نزدیکی دو کشور به مرزهای جغرافیایی ایران را فرصتی برای همکاری‌های سه‌جانبه این کشورها برای توسعه بازارهای اقتصادی و تجاری خود عنوان کرد.

عشقی با بیان اینکه توان و ظرفیت دولت‌ها در توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور ایران و هند محدود است، افزود: بخش خصوصی دو کشور وظیفه دارد به‌عنوان گشایشگر درهای تجارت، دولت‌های دو طرف را به تبعیت از تصمیمات توسعه‌گرایانه دعوت کند. وی با بیان اینکه ایران از جمله پنج کشور اصلی صادرکننده مواد غذایی در غرب آسیاست، به تنوع اقلیمی سرزمین ایران اشاره کرد و افزود: در ایران می‌توان از تجارب ارزنده هند در توسعه روستایی و استفاده از ظرفیت‌های این بخش در انسجام و تولید ملی بهره برد. عشقی سپس بر آمادگی اتاق بازرگانی تهران برای همکاری با سفارت هند در ایران در راستای کمک به بخش‌ خصوصی دو کشور برای برقراری همکاری‌های بیشتر اقتصادی و برداشتن دیوارهای شکل گرفته در مناسبات تجاری دو طرف که ناشی از تحریم‌هاست، تاکید کرد.

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران در پایان سخنان خود از آسیا به‌عنوان آینده جهان یاد کرد و افزود: ایران، چین و هند سه بازیگر اصلی آینده نزدیک مناسبات اقتصادی در جهان هستند. سیدرضا سیدآقازاده، مدیرکل اداره آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران نیز در سخنانی در این همایش آنلاین، از هند به‌عنوان یک قدرت اقتصادی در جهان و ایران به‌عنوان قدرت منطقه یاد کرد و افزود: این دو کشور می‌توانند در حوزه اقتصادی مکمل یکدیگر باشند. وی بر توسعه ارتباطات اتاق‌های بازرگانی دو کشور در راستای همکاری‌های اقتصادی تاکید کرد و گفت: سازمان توسعه تجارت ایران برنامه‌هایی را برای ایجاد تعامل و ارتباط بیشتر میان بخش‌های خصوصی دو کشور در دست دارد. او همچنین برقراری نظام تعرفه‌های ترجیحی و نیز مشوق‌ها برای بنگاه‌های کوچک و متوسط دو کشور را گامی در راستای گسترش مناسبات اقتصادی دو کشور دانست.

افزایش محصولات در سبد تجارت

همچنین در این وبینار تخصصی «دیواکار نات میسرا» رئیس سازمان توسعه صادرات محصولات کشاورزی و فرآورده‌های غذایی هند، به نمایندگی از طرف‌های هندی با اشاره به ظرفیت دو کشور برای پررنگ‌تر کردن مناسبات اقتصادی گفت: در حال حاضر چای و برنج دو محصول عمده صادراتی هند به ایران است در حالی که می‌توان کالاهای بیشتری را در سبد مبادلات کالایی دو کشور اضافه کرد. همچنین محمدرضا مرتضوی، رئیس هیات‌مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران، نیز در سخنانی به بیان توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فعالان این حوزه پرداخت. منصور منصوری نیز که به نمایندگی از اتحادیه ملی محصولات کشاورزی و انجمن ارگانیک در اتاق تهران حضور داشت تا در این همایش مجازی شرکت کند، از ظرفیت‌های این دو تشکل بخش خصوصی برای توسعه مراودات تجاری و همکاری دوجانبه سخن گفت. در بخش پایانی این رویداد آنلاین، تجار دو کشور سوالات خود درباره راه‌های ادامه همکاری‌های مشترک اقتصادی و همچنین رفع مشکلات نقل و انتقالات مالی مطرح و از سوی مقامات دو طرف به آن پاسخ داده شد.