این مقام مسوول در سازمان توسعه تجارت در متن توضیحات خود آورده است:

با عنایت به گزارش منتشره در صفحه ۵ روزنامه وزین «دنیای‌اقتصاد» (مورخ ۱۴/ ۷/ ۹۹) با عنوان پنج شبهه در آمارهای بازگشت ارز، نکاتی جهت اطلاع، رفع شبهه و درج در روزنامه «دنیای‌اقتصاد» ایفاد می‌گردد:

۱- اصولا میان میزان صادرات و میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات، تفاوت وجود دارد به عبارت دیگر، در سال ۱۳۹۷ و با توجه به اینکه رفع تعهدات ارزی، موضوع جدیدی بوده ولازم بود مشکلات صادرکنندگان مد نظر قرار گیرد تخفیفاتی بابت مباحث قیمت‌گذاری کالاهای صادراتی به صادرکنندگان تعلق گرفت و بر میزان رفع تعهد با میزان صادرات تفاوت دارد. به‌عنوان مثال، میزان صادرات صادرکنندگانی که تا تاریخ ۳۱/ ۵/ ۹۹ نسبت به رفع تعهدات ارزی حاصل از صادرات خود به‌طور کامل اقدام نموده‌اند ۶/ ۱۶ میلیارد یورو بوده که این دسته از صادرکنندگان با بازگشت ۹/ ۱۴ میلیارد یورو نسبت به رفع کامل تعهدات ارزی خود اقدام نموده‌اند لذا اصطلاح رایج ایفای تعهد صد در صدی ناظر به این موضوع است.

۲- تعداد واحدهای غیر تولیدی که بر اساس گزارش ۳۱/ ۵/ ۹۹ بانک مرکزی نسبت به ایفای کامل تعهدات ارزی خود ( بر اساس موارد مندرج در بند ۱) اقدام نموده‌اند از ۶۲۱ به ۶۶۴ واحد افزایش یافته است ولی میزان بازگشت ارز این گروه نسبت به گزارش ۳۱/ ۴/ ۹۹ تغییر چندانی نداشته است. دلیل این موضوع، آن است که تعدادی از واحدهای تولیدی که در گزارش قبلی نسبت به ایفای تعهدات ارزی خود به‌صورت کامل اقدام کرده‌اند، در فاصله زمانی ۳۱/ ۴/ ۹۹ تا ۳۱/ ۵/ ۹۹ کمتر از ۱۰۰ درصد تعهدات خود را ایفا کرده و از گروه صددرصدی‌ها خارج شده‌اند، ضمن آنکه صادرکنندگانی که وارد گروه شده‌اند هرچند به‌صورت فردی، به ایفای تعهدات ارزی خود به‌صورت کامل عمل نموده‌اند ولی نتوانسته‌اند از نظر ارزشی (کل) جبران میزان ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگانی را نمایند که به گروه‌های دیگر منتقل شده‌اند. شایان ذکر است که در تقسیم بندی انجام شده، صادرکنندگان در ۵ گروه بدون ایفای تعهد ارزی، بین یک تا ۲۹ درصد ایفای تعهدات ارزی، ۳۰ تا ۶۹ درصد ایفای تعهدات ارزی، ۷۰ تا ۹۹ درصد ایفای تعهدات ارزی و رفع تعهدات ارزی به‌صورت کامل تقسیم شده‌اند و صادرکنندگان با توجه به میزان رفع تعهدات، بین گروه‌های پنج‌گانه جابه‌جا می‌شوند.

۳- از مجموع ۱۴۹۶۹ صادرکننده بدون ایفای تعهدات ارزی، ۴۱۱۵ صادرکننده واجد کارت بازرگانی و مابقی (۱۰۸۵۴) فاقد کارت بازرگانی هستند. همچنین از مجموع ۴۱۱۵ صادرکننده واجد کارت بازرگانی، ۲۰۲۲ واحد تولیدی و ۲۰۹۳ واحد غیر تولیدی بوده‌اند.

۴- اطلاعات بیان شده توسط سازمان توسعه تجارت ایران بر اساس آخرین اطلاعات مربوط به صادرات از تاریخ ۲۱/ ۱/ ۹۷ تا تاریخ ۳۱/ ۱/ ۹۹ و همچنین رفع تعهدات ارزی تا تاریخ ۳۱/ ۴/ ۹۹ بوده که گزارش سازمان توسعه تجارت ایران بر این اساس تهیه شده است.