رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران با اعلام این خبر که مدتی است پویش ملی محتوای دیجیتال راه‌اندازی شده و در قدم اول دوره‌های آموزشی را برای تشکل‌های اقتصادی برگزار کرده است، هدف از ایجاد این پویش را حضور ایران در بازار صادرات محتوای دیجیتال و بالا بردن سهم ایران از اقتصاد دیجیتال در سطح جهانی عنوان کرد. بر اساس اظهارات محمدرضا طلائی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد ایران و جهان، نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه اقتصاد به شدت افزایش پیدا کرده و لازم است برای بهبود وضعیت ایران در این حوزه نیز قدم جدی برداشته شود.

به اعتقاد او ساماندهی این حوزه باید جزو اولویت‌های اصلی کشور قرار گیرد؛ چراکه فناوری اطلاعات یک حوزه فراگیر و چندبعدی است و می‌توان به کمک شبکه‌سازی و انسجام‌بخشی، کلیه بخش‌های مرتبط به آن را تقویت کرد. این فعال اقتصادی هدف از راه‌اندازی پویش ملی محتوای دیجیتال را ورود ایران به بازارهای بین‌المللی و اشتغال‌زایی دانست و تصریح کرد: به دنبال آن هستیم تا فعالان این حوزه را توانمند و هماهنگ با استانداردهای جهانی کنیم. تجاری شدن شرکت‌ها، شبکه‌سازی و ایجاد محیط رقابتی سالم از دیگر اهدافی است که پیگیری می‌کنیم.

بر اساس گفته‌های رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران برقراری ارتباط بین تولیدکنندگان محتوای دیجیتال و فعالان اقتصادی سایر حوزه‌ها برای استفاده از ابزار فناوری اطلاعات در توسعه و تقویت اقتصاد کشور، موضوعی است که در پویش ملی محتوای دیجیتال به جد دنبال می‌شود.

در این نشست، حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران نیز حضور پیدا کرد و با اشاره به این مطلب که شیوع بیماری کرونا از یک طرف و واقعی شدن نرخ ارز یا همان افزایش بهای ارز از سوی دیگر موجب شده تا استفاده از فناوری اطلاعات در اقتصاد توجیه‌پذیری بیشتری پیدا کند، گفت: اتاق ایران علاقه‌مند‌ است در این حوزه اثرگذاری بالایی داشته باشد. در همین راستا ماه قبل طی تفاهم‌های صورت‌گرفته بین اتاق ایران و معاونت علمی ریاست‌جمهوری مرکز شتاب‌دهی صادراتی ایران راه‌اندازی شد. او ادامه داد: قرار است تا پایان سال در پنج استان دیگر نیز این مرکز راه‌اندازی شود.

امیر خوراکیان، معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی کشور از ارائه خدمات قابل توجه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و تحرکات خوبی که در این حوزه روی داده سخن گفت و تصریح کرد: به نظر می‌رسد شرایط کشور به سمتی می‌رود که بسترها برای فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات، مساعدتر شده است. او همگرایی در فضای مجازی را بسیار مهم و ضروری خواند و گفت: بدون همگرایی و تجمیع خدمات، موفقیت در این حوزه چندان آسان نیست. اینکه بتوان خدمات تجمیعی در قالب فناوری اطلاعات و ارتباطات ارائه داد، اتفاق مهمی است. خوراکیان راه‌اندازی پویش ملی محتوای دیجیتال را در این شرایط بسیار امیدوارکننده ارزیابی کرد.

محمدرضا بهمنی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به چند عامل اساسی برای موفقیت این پویش ملی اشاره کرد؛ مفهوم‌پردازی، توانمندسازی به کمک آموزش تولیدکنندگان محتوا، فعالان اقتصادی و مصرف‌کنندگان، شبکه‌سازی بین تولیدکنندگان، صادرکنندگان و عرضه‌کنندگان و در نهایت تنظیم‌گری. سیدمحمدحسین سجادی‌نیری، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز بر ارائه یک تعریف مشخص در این حوزه و ایجاد همگرایی بین حوزه‌های مختلف اقتصادی تاکید کرد و از مشارکت و همکاری نهادهای دولتی و بخش خصوصی در این زمینه که برای نخستین بار اتفاق افتاده است، اظهار امیدواری کرد.