به گزارش «دنیای اقتصاد»،‌ سعید سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در این مراسم با بیان اینکه یکی از برنامه‌هایی که به‌طور کامل به آن تمرکز یافته‌ایم بحث ارتباط با واحدهای صنعتی است، گفت: باید فناوری نانو در محصولات افزایش یابد تا از این طریق رقابت‌پذیری و کیفیت محصولات تولید‌کنندگان افزایش پیدا کند و معتقد هستم اگر تولیدکنندگان برای دستیابی به این فناوری نوظهور اقدام نکنند به زودی بازار خود را در دنیا از دست خواهند داد.

دبیر ستاد توسعه فناوری در ادامه اظهار کرد: به‌کارگیری فناوری‌های نانو همیشه به معنای افزایش قیمت نیست و در برخی از محصولات استفاده از فناوری نانو باعث افزایش کیفیت و در عین حال کاهش قیمت می‌شود. ۷۰۰ محصول تایید شده در بازار با استفاده از فناوری نانو تولید شده است. فناوری نانو در ایران با اختلاف ۲ تا ۳ سال نسبت به کشورهای پیشرفته راه‌اندازی شد که این امر به دلیل رصد به موقع این فناوری بود.

سرکار با بیان اینکه ایران رتبه چهارم در فناوری نانو پس از کشورهای چین، آمریکا و هند را در دنیا به خود اختصاص داده است، گفت: اگر ظرفیت جذب فناوری در صنعت وجود نداشته باشد نمی‌توان نام آن را صنعت گذاشت؛ خوشبختانه گروه صنعتی بارز با دارا بودن تیم تحقیق و توسعه علاوه بر ظرفیت بالای جذب فناوری، همواره به دنبال استفاده این فناوری در تولید خود است.

در ادامه مراسم علی‌اکبر مشرفی، سرپرست گروه صنعتی بارز با ابراز امیدواری از افزایش پیشرفت در حوزه فناوری نانو در صنعت گفت: امروزه گروه صنعتی بارز با تولید ۱۳۰ هزار تن لاستیک در سال حدود ۵۰ درصد از تولید لاستیک کشور را در اختیار دارد.

وی از افزایش ۱۴۵ هزار تنی در طرح توسعه گروه صنعتی بارز خبرداد و گفت: با اجرای این طرح توسعه‌ای ظرفیت تولید گروه بارز به ۱۷۵ هزار تن افزایش خواهد یافت.

مشرفی همچنین از دو طرح توسعه دیگر در این گروه خبرداد و عنوان کرد: گروه صنعتی بارز قصد دارد به بزرگ‌ترین تولید‌کننده لاستیک در خاورمیانه تبدیل شود.

مشرفی با بیان اینکه امروزه مواد نانو در لاستیک‌سازی مورد استفاده فراوانی است، افزود: امیدوارم در آینده شاهد تولید تایرهای نانو در همه جهات باشیم و بتوانیم در نوع خود در منطقه بی‌نظیر باشیم.

براساس این گزارش همچنین در این مراسم طرح جامع تولید تایرهای نانو بین گروه صنعتی بارز و ستاد توسعه فناوری نانو به منظور فراهم‌سازی سازوکار زیرساخت‌های لازم برای اجرایی کردن مشترک طرح نیز مصوب شد. علاوه بر این رونمایی و اعلام فراخوان ثبت‌نام‌(بارز کمپ) با محوریت راه‌اندازی استارت‌آپی جهت تامین سفارش قطعات صنعتی نیز در این مراسم انجام شد.