صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای حمایت از توسعه صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان، راه‌اندازی نمایشگاه‌های دائمی محصولات دانش‌بنیان در کشورهای منتخب را در دستور کار قرار داده است. با توجه به اهمیت کشورهای حوزه CIS در توسعه صادرات، نمایشگاه دائمی محصولات دانش‌بنیان ایرانی در قرقیزستان (خانه تجارت ایران در قرقیزستان) با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی راه‌اندازی شده است. در راستای آشنایی طرفین با توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و نیازمندی‌های یکدیگر، برای اعزام هیات تجاری به قرقیزستان و همزمان افتتاح نمایشگاه دائمی مذکور در اسفندماه ۹۸ برنامه‌ریزی شده بود. متاسفانه با شیوع ویروس کرونا، این برنامه لغو شد. ازاین‌رو و به‌منظور برقراری ارتباط مستقیم بین شرکت‌های ایرانی و قرقیزی برای معرفی نیازهای فناورانه قرقیزستان، ارائه توانمندی‌های فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی، برگزاری جلسات B۲B، بسترسازی برای تعریف و اجرای پروژه‌های مشترک در حوزه کشاورزی و توسعه روابط اقتصادی و فناورانه دو کشور، اولین رویداد مجازی ارائه نیازهای فناورانه و پذیرش هیات تجاری در حوزه کشاورزی با حضور ۳۰ شرکت دانش‌بنیان برگزار شد.  در افتتاحیه این نشست دانیل ابرایف عضو هیات‌مدیره شورای تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا و رئیس اتحادیه بازرگانان و صنعتگران جمهوری قرقیزستان، چادویف ارکینبک وزیر کشاورزی، صنایع غذایی و احیای زمین جمهوری قرقیزستان، سعید خرازی سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار جمهوری اسلامی ایران در جمهوری قرقیزستان، عبدالرزق‌اف آوازبک سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار جمهوری قرقیزستان در جمهوری اسلامی ایران، موکاشف فلیکس مشاور نخست‌وزیر در امور کشاورزی و محیط زیستی، سیاوش ملکی‌فر معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی و محسن مختاری مدیرعامل شرکت ژرفاپژوهان علوم‌نو (کارگزار برگزاری رویداد) درباره رویکردها و راهکارهای همکاری فناورانه دو طرف سخنرانی کردند.

دکتر سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به فعالیت ۵ هزار شرکت دانش‌بنیان ایرانی دارای پتانسیل و توانمندی‌های شایان‌توجه در صنعت به‌ویژه حوزه‌های فناوری بالا و کشاورزی، آمادگی صندوق نوآوری و شکوفایی برای همکاری‌های فناورانه و اقتصادی با سایر کشورها را اعلام کرد. وی در ادامه، این نشست را نقطه شروع تعامل و همکاری فناورانه و اقتصادی دو کشور به‌ویژه در حوزه کشاورزی و زیست‌فناوری دانستند.

آقایان ارکینبک، آوازبک و فلیکس نیز بر هدف مشترک قرقیزستان و ایران برای توسعه و ارتقای سطح روابط اقتصادی و فناورانه، اولویت حوزه کشاورزی (شیلات و مکانیزاسیون کشاورزی) در برنامه‌های توسعه دولت قرقیزستان، تمایل به توسعه صادرات و واردات بین قرقیزستان و ایران، تمایل قرقیزستان به توسعه روابط علمی و فنی دو کشور و نیز استفاده از توانمندی‌های فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی برای رفع نیازمندی‌های فناورانه این کشور در حوزه‌های کشاورزی، زیست‌فناوری و انرژی اشاره کردند. همچنین ابرایف به ایجاد بانک اطلاعاتی از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فناورانه دو طرف به‌منظور تسهیل توسعه همکاری‌های دوجانبه اشاره کرد. این بانک اطلاعاتی، با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی و اتحادیه بازرگانان و صنعتگران جمهوری قرقیزستان ایجاد خواهد شد.

دکتر سعید خرازی (سفیر ایران در قرقیزستان) نیز به حوزه‌های مناسب برای همکاری دو طرف، مشکلات و مسائل ایران در توسعه تعاملات با قرقیزستان و راهکارهای پیشنهادی برای رفع این مشکلات اشاره کرد. همچنین چند محصول از شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله «دکتر بایو» محصول شرکت دانش‌بنیان راهبر زیست فناور البرز، محصول «تری سیلر» از شرکت دانش‌بنیان استیل غرب آسیا ودستگاه خشک‌کن گردش مجدد شالی و غله و فرآوری فضولات دام و طیور از شرکت دانش‌بنیان خزر الکتریک در این برنامه ارائه شد.

در پایان این رویداد، نشست پرسش و پاسخ بین طرف ایرانی و قرقیزی برگزار شد و ضمن آشنایی بیشتر طرفین از توانمندی‌ها و نیازمندی‌ها، مسوولان دو طرف به سوالات مطرح‌شده درباره برنامه‌ها و حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی و نهادهای حمایتی قرقیزستان در راه‌اندازی نمایشگاه دائمی محصولات دانش‌بنیان در قرقیزستان و توسعه صادرات حوزه کشاورزی به این کشور پاسخ دادند.