به گزارش خبرگزاری تسنیم در نود و چهارمین جلسه کارگروه تنظیم بازار، بانک مرکزی مکلف شد بدون فوت وقت اقدام به تامین ارز واردات حبوبات مانده در گمرک کنند. در این صورت‌جلسه آمده تا تاریخ ۱۰ خرداد سال جاری ۳۴ درصد کسری در بازار به دلیل کاهش واردات در مقایسه با سال گذشته وجود دارد. اختصاص ارز ۴۲۰۰ به واردات حبوبات در سال جاری متوقف شده و ارز نیمایی جایگزین آن شده که روند اختصاص ارز نیمایی به کالاهای اساسی نیز به کندی صورت می‌گیرد. نرخ ارز نیمایی در بازار حدود ۱۵ هزار تومان است که تفاوت بالایی با ارز ۴۲۰۰ تومانی دارد و هزینه واردات و قیمت تمام شده این محصول را بالا برده است. همچنین بر اساس این صورت‌جلسه وزارت جهاد کشاورزی مکلف شده است نسبت به تولید مکفی این محصول برای رفع وابستگی و خودکفایی در تولید و صرفه‌جویی ارز اقدام کند. دستگاه‌های نظارتی نیز مکلف شده‌اند نظارت و بازرسی‌های خود را برای کنترل بازار حبوبات تشدید کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت با تشریح مصوبات ستاد تنظیم بازار برای بازار لوازم خانگی و گوشت قرمز گفت: مصوب شد که بانک مرکزی نسبت به تأمین ویژه ارز قطعات یدکی و لوازم مورد مصرف در تولید لوازم خانگی بزرگ و کوچک اقدام کند. محمدرضا کلامی درخصوص مصوبات ستاد تنظیم بازار در روز ۱۹ اردیبهشت ۹۹ اظهار کرد: بخش مهمی از مواد اولیه لوازم خانگی مرتبط با ورق فولاد یا متاثر از آن است؛ وقتی ارز نیمایی تغییر کند در قیمت ورق فولادی اثر داشته و نهایتا در قیمت تمام‌شده لوازم‌خانگی تاثیرگذار است. این مقام مسوول ادامه داد: تولیدکنندگان لوازم خانگی بر اساس این پارامترها، هزینه‌ها و اسناد خود، قیمت را محاسبه و پس از هماهنگی با سازمان حمایت و درج قیمت در سامانه۱۲۴، قیمت‌های خود را اعمال کنند. کلامی درخصوص تصمیمات ستاد تنظیم بازار برای گوشت قرمز نیز اظهار کرد: قرار است شرکت پشتیبانی امور دام نسبت به تکمیل ذخایر استراتژیک این کالا، در قالب نو و کهنه کردن ذخایر اقدام کند. لازم است این اقدام بدون تاثیر افزایشی بر قیمت‌های داخلی صورت گیرد. معاون وزیر صمت گفت: نرخ عرضه ذخایر باید به‌گونه‌ای باشد که ضمن حمایت از تولیدکننده داخلی، انگیزه بخش خصوصی برای تامین نیاز کشور را دچار چالش نکند.  وی با اشاره به اینکه تقاضای لوازم خانگی تا قبل از سال ۹۷ حدود ۶/ ۱۳میلیون دستگاه لوازم خانگی مختلف بود، اظهار کرد: در حال‌حاضر با توجه به نرخ ارز، افزایش مولفه‌های بهای تمام‌شده و رشد قیمت لوازم خانگی، این نیاز به ۱۲میلیون دستگاه کاهش یافته است. کلامی تصریح کرد: میزان تولید لوازم خانگی سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ حدود ۸ درصد افزایش داشته که در برنامه تولید سال ۹۹ قرار است تولیدات نسبت به سال ۹۸ حدود ۳۴ درصد رشد پیدا کند که معادل ۶/ ۱۱ میلیون دستگاه لوازم خانگی در انواع مختلف است. وی درخصوص تصمیمات ستاد تنظیم بازار برای بازار لوازم خانگی گفت: با توجه به برنامه تولید سال ۹۹ در جلسه امروز (دیروز) مصوب شد که بانک مرکزی نسبت به تامین ویژه ارز قطعات یدکی و لوازم موردمصرف در تولید لوازم خانگی بزرگ و کوچک اقدام کند. وی ادامه داد: همچنین کارگروه تنظیم بازار در راستای تعادل عرضه و تقاضا مصوب کرد، معاونت امور صنایع وزارت صمت، ضمن برنامه‌ریزی افزایش تولید سال‌جاری، طبق برنامه تعیین‌شده (افزایش تولید ۳۴درصدی نسبت به سال گذشته)، به برنامه‌ریزی تولید سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به‌گونه‌ای اقدام کند که کل تقاضای داخل از محل تولید داخلی تهیه و تامین شود. دبیر ستاد تنظیم بازار ابراز کرد: در حال‌حاضر نیاز بازار داخل به لوازم خانگی حدود ١٢میلیون دستگاه در سال است که در سال‌جاری قرار است تولید به‌نحوی پیش رود که بتوانیم از این میزان ۶/ ۱۱ میلیون دستگاه مورد نیاز داخل را تامین کنیم و در سال ۱۴۰۰ کل نیاز بازار داخل را با تولیدات داخلی پوشش دهیم.

پایش ۱۰۰ قلم کالای اساسی

همچنین بر اساس گزارش سازمان حمایت از بازرسی ۱۰۰قلم کالاهای اساسی به ستاد تنظیم بازار، پیاز و سیب زمینی بیشترین کاهش قیمت و قیمت لوازم خانگی بین ١۰تا ١٣درصد افزایش یافته است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، سازمان حمایت از تولید‌کننده و مصرف‌کننده در طرح برخورد با‌ نوسانات غیر معمول و متعادل ساختن قیمت‌های وارداتی و تولیدی، این روزها که صحبت از نوسانات قیمت کالاهای اساسی است، گزارشی را از رصد و پایش بازار به ستاد تنظیم بازار ارائه کرد. بر این اساس، در این گزارش وضعیت ۱۰۰ قلم کالایی که مورد رصد و پایش قرار گرفته، تشریح شده است. دبیر کارگروه ستاد تنظیم بازار گفت: بر اساس این گزارش، ۱۴ قلم کالای مصرفی با کاهش قیمت روبه رو بوده که خرمای مضافتی با منفی ۵درصد، گوساله زنده منفی ۵/ ۲درصد، سیمان خاکستری منفی ۶/ ۱ درصد و انواع روغن موتور حدود یک درصد کاهش یافته است. وی ادامه داد: در فهرست ارائه شده، ۴۱ قلم کالا نیز بین یک تا ۵ درصد با افزایش قیمت مواجه شده است، برای مثال قیمت برنج داخلی به دلیل اینکه پایان فصل بوده و موجودی برنج سال گذشته در بازار عرضه می‌شود و همچنین تاثیر تغییر نرخ ارز برنج وارداتی بر قیمت برنج ایرانی، با افزایش قیمت روبه‌رو شده است. معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت با اشاره به اینکه در این گزارش دلیل افزایش قیمت برنج هندی و پاکستانی نیز تغییر نرخ ارز واردات از ارز ۴۲۰۰ تومان به ارز نیمایی است، افزود: سازمان حمایت درخصوص بازار حبوبات نیز به این نکته اشاره کرده است که واردات این محصولات با ارز نیمایی بوده و همچنین با توجه به اینکه پایان فصل است و میزان حبوباتی که در بازار عرضه می‌شود، مربوط به موجودی از سال گذشته (مرداد و شهریور) است، این نوسان قیمتی ایجاد شده است. به گفته وی، قرار است با واحد‌های عرضه حبوبات بسته‌بندی که با عرضه قیمت‌های غیر واقعی به مردم اجحاف می‌کنند، برخورد شود. دبیرکارگروه تنظیم بازار درخصوص گزارش سازمان حمایت از بازار حبوبات و تصمیمات اتخاذ شده، نیز اظهار کرد: حجم زیادی از حبوبات در بنادر وجود دارد که برای کنترل قیمت‌ها در بازار، قرار است بانک مرکزی با اولویت ویژه برای ترخیص آنها اقدام کند. همچنین، شرکت بازرگانی دولتی نیز مکلف شد برای ترخیص ۱۰ هزار تن عدس که وارد کشور شده، اقدام کند تا بازار به تعادل برسد.