به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از رویترز، تمامی بانک‌های غذا (مراکز خیریه توزیع غذا) در سراسر کشور تحت فشار کمبود زنجیره تامین و افزایش تقاضا از سوی خانوارهای نیازمند هستند؛ در شرایطی که شیوع ویروس کرونا حدود ۲۶ میلیون نفر را در ایالات‌متحده بیکار کرده است. براساس گزارش‌ها هم‌اکنون در شهر نیویورک بیش از یک‌سوم بانک‌های غذایی شهر به‌دلیل ناتوانی در تامین کالاهای خود و فقدان کمک‌رسانی خیرین یا داوطلبان تعطیل شده‌اند. در سن‌دیه‌گو، یک بانک غذای محلی هنوز نتوانسته است سفارش یک هفته پیش خود را به ارزش یک میلیون دلار دریافت کند. بانک‌های غذایی شیکاگو و هیوستون نیز می‌گویند که آنها هم تقریبا خالی از مواد و غذا هستند.

تا پیش از بروز همه‌گیری کرونا، از هر هفت آمریکایی، یک نفر برای تامین غذای خود به شبکه ملی خیریه بانک‌های غذا وابسته بود. مسوولان این خیریه‌ها به رویترز گفته‌اند که اکنون تقاضا‌ها در بسیاری از مراکز دو یا سه برابر شده است. با این حال کشاورزان نیز وادار می‌شوند تا محصولاتی گوشتی و لبنی خود را دور بریزند؛ چراکه به دلیل فلج شدن سیستم عرضه درپی شیوع کرونا، رساندن محصولات کشاورزی و دامداری به بازار امری دشوار خواهد بود. فروشگاه‌های خواربار نیز برای پر نگه‌داشتن قفسه‌های خود با سختی مواجه هستند؛ چراکه تامین‌کنندگان نمی‌توانند تغییر ناگهانی تقاضای مصرف‌کنندگان از رستوران‌های تعطیل‌شده را به‌سوی فروشگاه‌های خرده‌فروشی مدیریت و تامین کنند؛ چراکه عرضه محصولات به فروشگاه‌های خواربار نیازمند بسته‌بندی‌ها و شبکه توزیع متفاوتی است.

کیت دیلی، قائم‌مقام شرکت کروگر، بزرگ‌ترین دارنده سوپرمارکت‌های ایالات‌متحده معتقد است: «آمریکا اکنون با مازاد ذخایر غذایی نیز مواجه است؛ اما مشکل آنجا است که بازیابی و توزیع این محصولات دشوار شده است.» پیش از بحران کرونا، یک‌سوم از غذاهای موردنیاز بانک‌های غذایی توسط سوپرمارکت‌هایی تامین می‌شد که دارای غذا یا خشکباری بودند که مهلت انقضای آنها نزدیک بود. حدود یک‌چهارم از غذاها نیز توسط برنامه‌های دولتی تامین می‌شد و شامل محصولاتی نظیر گوشت و پنیر و... بود. باقی نیازهای این بانک‌ها نیز توسط خیرین تامین می‌شدند که هم‌اکنون تمامی این منابع تامین دچار اخلال شده‌اند.