به گزارش خبرگزاری مهر، حسین مدرس خیابانی که روز گذشته در مرکز ملی فرش ایران حضور پیدا کرده بود، گفت: دو مفهوم در حوزه تجارت در حال حاضر شکل گرفته که دولت و بخش خصوصی روی ضرورت آن متفق القول هستند؛ به این معنا که تا پیش از این نیاز به اثبات و چکش‌کاری بسیاری روی پذیرش این مفهوم در بین اقشار مختلف سیاست‌گذاران، تصمیم‌گیران و مجریان وجود داشت؛ اما اکنون برای همه ضرورت آن اثبات شده است. قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: یکی از این مفاهیم در حوزه تجارت داخلی و دیگری در حوزه تجارت خارجی متمرکز است؛ به نحوی که ذخیره‌سازی کالاهای اساسی امروز یک ضرورت برای کشور به شمار می‌رود و همه به این جمع‌بندی رسیده‌اند که کالا باید ذخیره‌سازی شود تا با شوک‌های عرضه و تقاضا بتوان به موقع مقابله کرد.

وی ادامه داد: در مقاطعی پیش از شیوع کرونا یا برخی اتفاقات داخلی کشور که منجر به افزایش تقاضا برای خرید برخی کالاها شده است برخی روی موضوع ذخیره‌سازی تشکیک می‌کردند اما امروز با شیوع ویروس کرونا ثابت شد ذخیره‌سازی یک امر واجب و ضروری است. به گفته مدرس خیابانی، بررسی‌ها در دنیا نشان می‌دهد که ۸۸ کشور صادرات غذا را ممنوع کرده‌اند و اگرچه ایران به لحاظ تولید غذا مشکلی ندارد، اما باید ذخایر خود را برای مواقع اضطراری حفظ کرده و در حالت آماده‌باش نگاه دارد. این مقام مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: بسیاری از کشورهای دنیا امروز غلات خود را حفظ کرده و برای مواقع ضروری ذخیره‌سازی استراتژیک انجام می‌دهند تا بتوانند از بحران‌ها عبور کنند بنابراین کار ذخیره‌سازی کالاهای اساسی امروز یک اولویت و اهمیت بلامنازع است.

مدرس خیابانی صادرات غیرنفتی را از جمله اولویت‌های دیگر کشور دانست و اظهار کرد: صادرات امروز توانسته اقتصاد ملی ایران را از نفت فاصله دهد و اثبات کند که اگر ضریب وابستگی بالایی به درآمدهای نفتی داشتیم امروز به‌طور قطع با چالش‌های جدی مواجه می‌شدیم، به نحوی که اگر همچنان ایران قابلیت فروش دو میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت را با نرخ ۵۰ دلاری در بودجه داشت و روی منابع درآمدی آن به منظور اداره کشور حساب باز کرده بود به‌طور قطع با رسیدن قیمت نفت به یک دلار وضعیت بسیار بدی را تجربه می‌کرد. قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: وقوع اتفاقاتی همچون شیوع بیماری کرونا نشان داد دیگر نمی‌توان روی نفت حساب باز کرد.

مدرس خیابانی گفت: اصل صادرات را باید قبول کرد به نحوی که اقلام دارای مزیت صادراتی از جمله فرش دستباف را باید تقویت کرد تا بتوان درآمدهای ارزی از محل صادرات غیرنفتی را افزایش داد و این در شرایطی است که در دهه ۸۰ صادرات فرش تا دو میلیارد دلار افزایش یافته و سهم این هنر صنعت اصیل ایرانی در صادرات غیرنفتی بسیار اثرگذار بود، اما در سال ۹۷ صادرات به کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار و در سال ۹۸ به دلیل تحریم‌ها و تغییر برخی بازارها به کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار رسیده که باید برای آن به‌صورت جدی فکری کرد. وی با تاکید بر ضرورت تشکیل منظم و مساله محور جلسات کارگروه توسعه صادرات فرش دستباف اظهار کرد: در حال حاضر کارگروه‌های منسجم با عملکرد مناسبی همچون کارگروه تنظیم بازار و کارگروه توسعه صادرات به خوبی نشان داده که این روش برای صادرات فرش هم می‌تواند الگو باشد و با حضور دستگاه‌های متولی و به‌صورت مساله محور مشکلات و چالش‌ها را طرح، بررسی و حل و فصل کرد.

وی افزود: امروز شورای فرش باید همچون ستاد تنظیم بازار با حضور پررنگ تمام دستگاه‌ها به‌صورت مرتب تشکیل جلسه دهد و در آن دستگاه‌های اثرگذاری همچون بانک مرکزی، گمرک، بیمه تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی حضور داشته باشند تا بتوان مشکلات را حل و فصل کرد. این در شرایطی است که شورای راهبردی تولید و صادرات کشور باید با دو رویکرد کشوری و استانی تلاش کند تا مسائل و مشکلات پیش روی فرش دستباف را حل کند، به این معنا که آمار دقیقی از تولید هر استان، نوع تولید فرش آن، میزان صادرات آن و مشکلات و چالش‌های پیش‌رو لحاظ شده و کار پیش رود.