به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» خبرگزاری انگلیسی اکسپرس گزارش کرد پاریس اعلام کرده است در صورتی که آمریکا بخواهد مالیات وضع شده فرانسه بر غول‌های تکنولوژی آمریکا همچون گوگل، آمازون، فیس‌بوک و اپل را تلافی و تعرفه‌های تا ۱۰۰ درصدی را بر محصولات فرانسوی اعمال کند، پاریس نیز اقدام آنها را تلافی خواهد کرد. مقامات آمریکایی هم‌اکنون در حال بررسی این موضوع هستند که آیا دونالد ترامپ طبق قانون اجازه دارد این تعرفه‌ها را اجرایی کند یا نه. برونو لوماری، وزیر دارایی فرانسه در این رابطه اظهار کرد: ‌«این جنگ تجاری به نفع هیچ‌کس نیست و من از دوستان آمریکایی‌ام می‌خواهم که عقلانیت نشان دهند و به سر عقل بیایند.»

وی افزود: «اگر واشنگتن با برنامه دونالد ترامپ پیش برود، پاریس هیچ گزینه‌ای جز «تلافی» نخواهد داشت.»

پیش‌تر رئیس‌جمهوری آمریکا تصمیم امانوئل مکرون مبنی بر اخذ مالیات دیجیتال از غول‌های تکنولوژی را که مدعی است از پرداخت مالیات بر سود خود طفره ‌رفته‌اند را محکوم کرده بود. در واکنش، واشنگتن فهرستی از کالاهای فرانسوی به ارزش ۳۶/ ۲ میلیارد دلار آمریکا را تهیه کرد که می‌توانند مشمول تعرفه ۱۰۰ درصدی شوند. برخی از محصولاتی که نامشان در این فهرست مشاهده می‌شود، محصولاتی هستند که فرانسه آنها را محصولات مرتبط با فرهنگ خود قلمداد می‌کند که از جمله آنها می‌توان به پنیر راکفورت، شامپاین، کیف‌های دستی و لوازم آرایشی از برندهای گران‌قیمت اشاره کرد.

مارین در نامه‌ای به رابرت لایتهایزر، نماینده تجاری آمریکا نوشته است: «تحریم‌های تجاری که دفتر شما آن را پیشنهاد می‌کند، به‌شدت نامتناسب است. اثرگذاری آنها بر شرکت‌ها و کارکنان فرانسوی بسیار بیشتر از اثر مالیات دیجیتال است که فرانسه بر شرکت‌های آمریکایی وضع کرده است. وی افزود: ‌«من همچنین می‌خواهم به این نکته اشاره کنم که شرکت‌ها و کارکنان آمریکایی از افزایش تعرفه‌ها نفعی نخواهند برد و در واقع تنها جایگزین محصولات فرانسوی، محصولات چینی خواهند بود نه محصولات آمریکایی.» وی اظهار کرد: ‌«اگر آمریکا تصمیم بگیرد به‌خاطر مالیات دیجیتال، تحریم‌های تجاری خود را علیه اتحادیه اروپا اعمال کند، عمیقا و برای درازمدت به روابط دوسوی اقیانوس اطلس آسیب خواهد زد، آن هم درست در زمانی که نیاز است بین این دو اقتصاد اتحاد وجود داشته باشد.»

این خط و نشان که بین اروپا و آمریکا مبادله شده در شرایطی مطرح شده است که تازه‌ترین آمار از کاهش کسری تجاری آمریکا حکایت دارند.  به گزارش رویترز، کسری تجاری آمریکا در ماه نوامبر به پایین‌ترین سطح طی سه سال اخیر افت کرد چون جنگ تجاری آمریکا با چین باعث شد واردات بیش از پیش کاهش یابد و صادرات دوباره به سطح پیشین بازگردد که به نوبه خود نشانه‌ای است از رشد اقتصادی قوی آمریکا در فصل چهارم سال ۲۰۱۹.

روز سه‌شنبه وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد که کسری تجاری آمریکا در ماه نوامبر با ۲/ ۸ درصد کاهش به ۱/ ۴۳ میلیارد دلار رسید که کمترین سطح از اکتبر سال ۲۰۱۶ تاکنون است. این در حالی است که اقتصاددانانی که رویترز از آنها نظرسنجی کرده بود، کسری تجاری آمریکا را برای ماه نوامبر بالغ بر ۸/ ۴۳ میلیارد دلار پیش‌بینی کرده بودند. بر اساس آمار، کسری تجارت کالایی آمریکا با چین که هدف اصلی شعار «نخست آمریکا» در کمپین ترامپ بود، با کاهشی ۷/ ۱۵ درصدی به ۴/ ۲۶ میلیارد دلار رسید. واردات کالاهای چینی به آمریکا ۲/ ۹ درصد افت کرد و صادرات کالاهای آمریکایی به چین ۷/ ۱۳ درصد افزایش یافت. کسری تجاری آمریکا با اروپا نیز ۲/ ۲۰ درصد افت کرد و به ۱/ ۱۳ میلیارد دلار رسید.