به گزارش «ایبِنا» مرتضی بانک داشتن برنامه و اجرای آنچه که مورد نیاز مردم و سرمایه‌گذاران در مناطق آزاد است را یک ضرورت دانست و افزود: داشتن برنامه و شفافیت در برنامه‌ها اعتماد بیشتری را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند. هم اکنون روند سرمایه‌گذاری در کشور با تمام مشکلاتی که دارد از سوی فعالان این عرصه؛ دلسوزانه و با اعتماد به بدنه مدیریت پیش می‌رود. این اعتماد متقابل در مناطق آزاد نمود بیشتری پیدا کرده به‌طوری‌که افزایش سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد در سال ۹۸ نسبت به سال گذشته رشدی ۱۰۰ درصدی داشته است که این امر نشان‌دهنده اعتماد مردم و سرمایه‌گذاران به اهداف تعیین شده در مناطق آزاد است.بانک در ادامه با تاکید بر اینکه مناطق آزاد باید شرایط و بسترهای اعتماد سرمایه‌گذاران به حضور و فعالیت در این مناطق را فراهم کنند، اظهار کرد: باید تلاش کنیم سرمایه‌گذاری که براساس تلاش فکری خود وارد صحنه می‌شود هیچ‌گونه آسیبی نبیند و در واقع به آنان میدان داد تا اصول کاری خود را پیش ببرد.

وی ادامه داد: باید فضای کسب‌وکار مناسب را برای سرمایه‌گذاران فراهم کنیم. سرمایه‌گذاران ایرانی بسیاری در کشورهای همجوار سرمایه‌گذاری می‌کنند ولی وقتی می‌بینیم بازهم حاضر به سرمایه‌گذاری در کشور هستند باید این اقدام آنان را نوعی مجاهدت تلقی کرد و برخوردهای مناسبی با آنان داشته باشیم و از سرمایه‌گذاری آنها قدردانی کنیم.بانک خطاب به سرمایه‌گذاران مناطق آزاد، گفت: تلاش ما در دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد کشور این بوده است که سرمایه‌گذاران کمترین آسیب را از تحولاتی که بخش زیاد آن از دست دولتمردان خارج است متحمل شوند و برای رفع موانع و مشکلات از هیچ کوششی فروگذاری نخواهیم کرد. هنوز مشکلاتی پیش‌روی سرمایه‌گذاران قرار دارد که در تلاش هستیم به‌صورت کامل این مشکلات برچیده شود.

مشاور رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه فردی در دنیا پیدا شده که همه توافقات را نادیده می‌گیرد و به‌صورت یک‌جانبه از آنها خارج می‌شود گفت: تحریم‌های اقتصادی فعالان اقتصادی را تحت‌فشار می‌گذارد. این تحریم‌ها ارتباط اقتصادی ایران با سایر کشورها را کاهش می‌دهد تا ایران را از صحنه اقتصادی حذف کنند. اما اعلام می‌کنیم مناطق آزاد همواره در کنار فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران است. مشکلاتی همچون ثبت‌سفارش کالا، مسائل گمرکی، سرمایه‌گذاری و مالیاتی از جمله مواردی است که با هماهنگی نهادهای ذی‌ربط درحال رفع آن هستیم تا آثار منفی را که برای اقتصاد کشور به وجود آمده برطرف کنیم.

وی درباره آخرین وضعیت ثبت‌سفارش کالا در مناطق آزاد گفت: بالاخره تلاش‌ها و همکاری ما با وزارت صمت به نتیجه رسید و در چارچوب همه محدودیت‌های موجود و برای اینکه به برنامه‌های کلان دولت لطمه نخورد توافق خوبی انجام شد. امکان ثبت‌سفارش کالا برای ورود و خروج از منطقه فراهم و دیروز از سوی وزارت صمت ابلاغ شد. دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در عین حال این نوید را نیز داد که فعالان تجاری و بازرگانی در مناطق آزاد در چارچوب آنچه در سیستم اقتصادی این مناطق برنامه ریزی شده در آینده نزدیک به فعالیت‌های خود با توجه به سهمیه‌های ارائه شده ادامه دهند و فعالیت‌ها را شتابان پیش ببرند.بانک درباره روند فعالیت صادراتی مناطق آزاد نیز گفت: میزان صادرات کشور از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سال ۹۷ حدود ۱۹ میلیارد دلار بوده و بیش از ۵۰۰ هزار نفر در این مناطق کار می‌کنند که البته این میزان اشتغال مربوط به افرادی است که به‌صورت رسمی از خدمات بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند می‌شوند.