به گزارش «دنیای اقتصاد»، دکتر گنجی رئیس انجمن صنفی تایر، گفت: دولت در یک تا دو سال گذشته به‌دلیل مشکلات اقتصادی تعرفه‌های واردات تایر  را کاهش و دلار ۴۲۰۰ تومانی نیز به آن اختصاص داده است، ولی در عمل قیمت تایر نه تنها هیچ کاهشی نداشته بلکه بازار آزاد این قیمت افزایش نیز داشته است. دکتر گنجی ادامه داد: انجمن واردکنندگان تایر نیاز سالانه واردات تایر را سالانه حدود ۳ میلیون حلقه اعلام کرده است، به‌طور قطع با توجه به آمارهای موجود این عدد واهی است و تنها دلیل اعلام این میزان حلقه تایر دریافت دلار ۴۲۰۰ تومانی است، همچنین اعلام کمبود به‌صورت دروغین در بازار است، درحالی‌که نیاز کشور به تایر تماما می‌تواند در داخل تولید شود.

این عضو انجمن تولیدکنندگان تایر در ادامه گفت: نیت دولت در اختصاص ارز دولتی به واردکنندگان خیر است و قصد دولت این است که کشور با کمبود تایر مواجه نباشد و آرامش در این بازار حاکم باشد. اما دولت راه‌های بهتری برای اینکه در این بازار تعادل حفظ شود و نیاز به واردات نیز از بین برود دارد، به جای اینکه به واردکنندگان ارز دولتی اختصاص دهد و در عین حال هیچ کاهش قیمتی را شاهد نباشیم، به کارخانه‌های داخلی اعتماد کنند، و ارزی که برای واردات این کالا در نظر گرفته شده است، به کارخانه‌های داخلی تخصیص داده شود، مطمئنا این راه‌حل باعث رفع تنش این بازار خواهد شد و ظرفیت تولید داخل افزایش خواهد یافت و به‌طور کل نیاز به واردات از بین خواهد رفت و برای همیشه خودکفا خواهیم شد.

دکتر گنجی در پاسخ به سوالی در مورد مشکلات تولید و نقش دلالان در افزایش قیمت تایر گفت: کارخانه‌های تولید تایر یا دولتی هستند یا نیمه‌دولتی، امکان تخلف این کارخانه‌ها صفر یا نزدیک به صفر است، ارز دولتی که به کارخانه‌ها پرداخت می‌شود، برای ۲۸درصد واردات مواد اولیه مصرف می‌شود و بقیه آن نیز در داخل کشور تهیه می‌شود، یعنی برای هر کیلو تایر یک دلار ارز دریافت می‌کنیم، ولی تاجران برای واردات تایر ۵/ ۴- ۵/ ۳ دلار ارز دریافت ‌کنند، این تفاوت معنادار است و دولت اگر به تولید‌کننده داخل اعتماد کند، ۴ برابر ارزبری کمتری خواهد داشت. وی در ادامه درباره معضلات واردات ۲۸درصد مواد اولیه گفت: تهیه ارز، پرداخت و تبدیل ارز، فرآیند بسیار زمان‌گیر و طاقت فرسایی است که واقعا در تولید اختلال ایجاد می‌کند، به‌طور مثال برای تبدیل ین به یک ارز بین‌المللی مانند یورو باید ۱۵ درصد نرخ تسعیر پرداخت کنیم که در تمام دنیا درحد دهم یا صدم درصد است، این مورد در قیمت تمام شده ما تاثیرگذار است. مساله بعدی زمان است، فرآیند تهیه و خرید مواد اولیه بسیار زمان بر است و بر ظرفیت تولید ما تاثیر بسیار منفی دارد، دو تا سه کارخانه ما تنها به‌دلیل اینکه مواد اولیه را موجود ندارند، به‌طور موقت تعطیل هستند. این عضو انجمن تایرسازان در مورد قیمت تایر و نقش دلالان در افزایش قیمت گفت: تولیدکنندگان به قیمت رسمی توزیع می‌کنند، ولی کمبود نظارت کافی باعث افزایش قیمت شده و نقش دلالان در افزایش قیمت بسیار پررنگ است.