به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، در پی ارائه درخواستی از سوی وزارت جهادکشاورزی درخصوص اصلاح نرخ جوجه یک روزه و گوشت مرغ، ستاد تنظیم بازار با تاکید بر حمایت توامان از بخش‌های تولید و مصرف مقرر کرد تا وزارت جهادکشاورزی نسبت به تامین، توزیع و نظارت حداکثری بر رعایت قیمت مصوب عرضه نهاده‌ها اقدام کند و مقرر شد مدیریت بازار به‌گونه‌ای صورت گیرد تا از رسیدن کالا به‌دست مرغداران با حذف واسطه‌های غیرضروری اطمینان حاصل شود. در این نشست که به ریاست عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار و معاون بازرگانی داخلی و با حضور حسین مدرس خیابانی، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در حوزه بازرگانی برگزار شد، اعضای ستاد تنظیم بازار بر فرآیند صدور فاکتور در حلقه‌های مختلف زنجیره تولید مرغ تاکید کردند.

این حلقه‌ها شامل فرآیند تولید جوجه یک روزه، فروش مرغ زنده، مرغ کشتار شده توسط کشتارگاه‌ها، مراکز توزیع عمده و خرده‌فروشان است؛ به این ترتیب تکالیف تعیین شده برای دستگاه‌های نظارتی مسوول، طبق تصمیمات پیشین ستاد تنظیم بازار بار دیگر مورد تاکید قرار گرفت. بر این اساس، دستگاه‌های نظارتی مسوول در این راستا، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان تعزیرات حکومتی و دادستانی‌های استان‌ها اعلام شده است. دستگاه‌های مسوول فقط مسوول کنترل صدور فاکتور خواهند بود و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان تعزیرات حکومتی و وزارت جهادکشاورزی مکلف هستند ضمن رصد و پایش مستمر میزان جوجه‌ریزی مطابق با نیاز بازار و تحقق الزامات بازار رقابتی، گزارش لازم برای اتخاذ تصمیمات آتی را به دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار ارائه کنند.

ستاد تنظیم بازار با تاکید بر تداوم تولید مرغ و پیشگیری از نیاز به واردات، مقرر کرد در صورت بروز حاشیه زیان برای تولید‌کنندگان در زمان کاهش قیمت فروش قیمت کف حمایتی مرغ توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با همکاری دستگاه‌های مسوول و تشکل‌های مربوطه محاسبه و به دبیرخانه ارائه شد.

براساس این گزارش، شرکت پشتیبانی امور دام مکلف است از همه ظرفیت‌های خود برای جمع آوری مرغ مازاد بازار استفاده کند؛ پیش‌بینی شده است وجه ریالی قیمت خرید مرغ در حداقل زمان ممکن پرداخت تا انگیزه فروش و تحویل کالا به دولت کاهش نیابد. قیمت خرید مرغ گرم کشتار روز درب کشتارگاه به ازای هر کیلوگرم ۱۱هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد و هزینه‌های تبعی بعدی شامل شرینگ پک، انجماد و حمل و نگهداری بعد از خرید بر عهده شرکت پشتیبانی امور دام خواهد بود. بر این اساس، به جهت جلوگیری از واسطه‌گری فروش نهاده‌ها انجام تهاتر خرید مرغ با تحویل نهاده مطابق با میزان جوجه‌ریزی و با رعایت سهمیه‌بندی نهاده اعلامی وزارت جهادکشاورزی در چارچوب دستورالعمل ابلاغی وزیر جهادکشاورزی و تعهد مصرف و عدم فروش نهاده از سوی فروشندگان (تولیدکننده مرغ) خواهد بود.

آخرین خبر کاغذی

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسوول نظارت بر عملکرد دریافت‌کنندگان ارز برای واردات کاغذ شد. به گزارش «شاتا»، ستاد تنظیم بازار در این نشست، گزارشی از کمیته ساماندهی کاغذ دریافت و مقرر کرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اخذ فهرست دریافت‌کنندگان ارز برای واردات کاغذ در سال گذشته تاکنون، نسبت به کنترل عملکرد آنها و ارائه گزارشی از رفع تعهد ارزی و تحویل کالا در شبکه تحت نظارت به تفکیک شرکت اقدام کند. بر این اساس پیش‌بینی شده است فهرست شرکت‌های متخلف به دستگاه‌های مسوول و دبیرخانه ستاد تنظیم بازار ارائه شود. در این راستا ستاد تنظیم بازار مسوولیت‌های بانک مرکزی در راستای رفع تعهد ارزی و آزاد‌سازی تضامین دریافت‌کنندگان دلار ۴۲۰۰ تومانی کاغذ در سال ۹۷ و ۹۸ را تعیین کرد. به این ترتیب ثبت‌سفارش‌های تامین ارز شده با نرخ ۴۲۰۰ که قبل از شانزدهم مرداد ماه سال گذشته ترخیص شده‌اند، منوط به ارائه تاییدیه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان شد.

به این ترتیب کلیه ترخیص‌کنندگان کاغذ با دلار ۴۲۰۰ تومان قبل از تاریخ فوق لازم است با مراجعه به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ارائه فاکتور فروش و فهرست توزیع نسبت به اخذ تاییدیه اقدام کنند. در این نشست، مقرر شد کلیه ترخیص‌های کاغذ با دلار ۴۲۰۰ تومان بعد از شانزدهم مرداد سال گذشته منوط به ارائه تاییدیه تحویل و توزیع کالا با نرخ مصوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.

همچنین اعضای ستاد تنظیم بازار با اشاره به مسوولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص سهم ۸۰ میلیون دلاری کاغذ روزنامه، چاپ و تحریر در سال ۹۸ با نرخ دلار ۴۲۰۰ تومان، مقرر کردند کمیته ساماندهی کاغذ از این پس نیز با مسوولیت وزارت مذکور، تمام فرآیندهای لازم برای اطمینان از تامین به موقع کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه و رسیدن آن به دست مصرف‌کنندگان را از مرحله ثبت‌سفارش تا ترخیص و توزیع به قیمت مصوب پیش‌بینی کند. در این راستا گزارش مربوطه در این خصوص لازم است به دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار ارائه شود. در صورت تخصیص سهمیه کاغذ با دلار ۴۲۰۰ تومان از سوی کمیته ساماندهی به متقاضیانی از جمله تولیدکنندگان کتب دانشگاهی، روزنامه و...، مقرر شد فروش محصول بعدی مشمول نرخ‌گذاری باشد. پیش‌بینی شده است نرخ کالای تولید شده از کاغذ وارداتی با دلار ۴۲۰۰ تومانی، با درج روی کالا یا اطلاع‌رسانی فراگیر به اطلاع مصرف‌کنندگان نهایی برسد. با توجه به تغییر گروه ارزی برخی کالاهای اساسی ضروری از گروه یک به گروه ۲ ارزی از جمله کاغذ و لزوم پرداخت مابه‌التفاوت ۴۸۰۰ تومان برای ترخیص کالاهای واردشده با دلار ۴۲۰۰ تومان مقرر شد بانک مرکزی ضمن پیش‌بینی فرآیندها و تضامین مربوطه نسبت به ابلاغ آن به بانک‌های عامل اقدام کند. در عین حال بانک مرکزی موظف شد با اولویت نسبت به تامین ارز مورد نیاز کاغذ اقدام و گزارش آن را به کارگروه تنظیم بازار ارائه کند. بر این اساس مقرر شد گزارشی درخصوص وضعیت تامین کاغذ مورد نیاز آموزش و پرورش برای تولید کتاب‌های درسی سال ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ و همچنین دفترچه‌های دانش‌آموزی به معاون اول رئیس‌جمهوری ارائه شود تا مبنای تصمیمات آتی ستاد در این خصوص باشد.