رحمان سادات‌نجفی در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه آمار کامل حجم واردات به مناطق آزاد از سوی گمرک رصد و هرساله منتشر می‌شود، افزود: گمرک آمار واردات به مناطق آزاد در سال ۱۳۹۶ را ۷ میلیارد دلار اعلام کرد که البته در خبرگزاری منتشرکننده این آمار، شیطنتی شد مبنی براینکه ۷میلیارد دلار واردات کالا به مناطق آزاد در قبال ۱۴۵ میلیون دلار صادرات انجام شده، درحالی‌که مبلغ صادرات خیلی بیشتر بوده و این، اجحاف در حق مناطق آزاد است. سادات نجفی در توضیح این مطلب گفت: ۴ میلیارد دلار از ۷ میلیارد دلار واردات به مناطق آزاد، متعلق به کالاهای تجاری بوده که به‌صورت عبوری از مناطق آزاد ترخیص و وارد کشور شدند. ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار نیز مربوط به مواد اولیه شرکت‌های پتروشیمی بوده است.

وی در توضیح اعلام آمار ۱۴۵ میلیون دلاری صادرات از مناطق آزاد افزود: یک واحد تولیدی در منطقه آزاد کیش با بیش از ۳۰۰ نیرو بخش عمده‌ای از نیازهای دارویی کشور را تامین می کند، ضمن اینکه این واحد به تنهایی ۱۵۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۶ صادرات کرده است. مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با انتقاد از اینکه معمولا آمارهای غلط مبنای تصمیم‌گیری قرار می گیرند، گفت: بسیاری از تصمیمات در کشور استوار بر اطلاعات نادرست منتشر شده توسط مراجع مربوطه است و این کار موجب نادیده گرفتن مزایای مناطق آزاد از جمله رفع تحریم‌ها و پیوند اقتصاد ملی با اقتصاد جهانی و در نهایت از دست دادن منافع این مناطق می‌شود.

سادات‌نجفی با اشاره به اینکه واردات قاچاق به کشور سازمان یافته است اظهار کرد: افرادی که در پشت این منافع بزرگ پنهان شده‌اند آدرس غلط می‌دهند تا کسی متوجه خلاف آنها نشود. وی همچنین با اعلام آمار واردات کالای همراه مسافر به این مناطق آزاد گفت: در سال گذشته ۶۰۵ میلیون دلار واردات کالاهای همراه مسافر داشتیم که به‌واسطه این میزان از واردات، ۷۰ هزار واحد صنفی و بیش از ۵۰۰ هزار شغل فعال شدند. مناطق آزاد با یک میلیون جمعیت سالانه ۲۰ هزار شغل ایجاد می کنند. رئیس هیات‌مدیره شورای هماهنگی فعالان اقتصادی مناطق آزاد قانون مناطق آزاد را از مترقی‌ترین قوانین کشور خواند و افزود: بیش از دو دهه از تشکیل مناطق آزاد می‌گذرد، اما تنها ۳۰ درصد از ظرفیت قانونی اجرایی شده و این بزرگ‌ترین ضعف مناطق آزاد است.