جمال رازقی در دیدار با سفیر و رایزن بازرگانی سفارت اتریش در ایران افزود: ایران در برجام به تعهدات خود عمل کرده اما پس از خروج آمریکا از این معاهده، کشورهای اروپایی آن‌چنان‌که باید به توافق خود عمل نکردند و از سفیر اتریش در ایران انتظار داریم ضمن رایزنی با مسوولان دیپلماسی این کشور، زمینه حل مشکلات تجاری میان دو کشور را فراهم آورد. رازقی با اشاره به سابقه دیرینه همکاری ایران و اتریش و با بیان ظرفیت‌ها و مزیت‌های استان فارس در بخش‌های مختلف اقتصادی، گفت: وجود خط پروازی بین کشور اتریش و شیراز ظرفیت خوبی برای مبادلات و همکاری‌های گردشگری دو طرف است که امیدواریم با همت مسوولان اتریش این خط دوباره فعال شود.

سفیر اتریش در ایران گفت: اتریش در ادوار مختلف در بحث همکاری با ایران نقش پیشرو داشته است به‌طوری‌که اوبربانک اتریش در سال ۲۰۱۷ خط اعتباری مالی ویژه‌ای برای همکاری با ایران اختصاص داد و همچنین هواپیمای اتریش از دوره انقلاب، جنگ و در دوره تحریم‌ها و تا امروز خط پروازی خود را با ایران  حفظ کرده است. اشتفان شلتس، در دیدار با رئیس و اعضای اتاق شیراز با اشاره به بحث برجام بیان کرد: شرایط ایران به‌ویژه بحث برجام را درک می‌کنیم و این حق را به ایران می‌دهیم که انتقاد کاملا بحقی داشته باشد و این حرکت امروز ما در استان فارس برای ایجاد گفت‌وگو و بخشی از تلاش‌های اتریش برای ادامه برقراری برجام است.

او با بیان اینکه این رفتار اتریش یک راهبرد دوبخشی به‌حساب می‌آید، افزود: ما در این سفارتخانه همراه با رایزن اقتصادی سفارت با آگاهی از شرایط موجود بین‌المللی ایران و سختی اجرای برخی زمینه‌های همکاری؛ به استان‌های مختلف ایران سفر کرده حوزه‌های مشترک و موردعلاقه دو طرف را شناسایی می‌کنیم. شلتس تصریح کرد: با این اقدام به دنبال مهیاکردن شرایط لازم برای گسترش روابط در ابعاد مختلف ازجمله اقتصادی با ایران هستیم تا به‌محض ایجاد چارچوب جدید در ارتباط بین‌المللی برای ایران جنبه عملیاتی به همکاری‌ها داده شود. سفیر اتریش در ایران اضافه کرد: اقتصاد اتریش بازار آزاد است و یک بازیگر پویا در اقتصاد جهانی محسوب می‌شود که بیش از نیمی از درآمد اتریش از طریق صادرات و تعاملات خارجی تامین می‌شود.

شلتس ادامه داد: نکته مهم برای ما این است که همه با هم تحریم‌های ثانویه آمریکا را رد می‌کنیم و آن را قابل‌قبول نمی‌دانیم اما شرایط موجود بر جهان حاکم است و همه جهان در این شرایط قرار دارند. وی تصریح کرد: ما در این سفارتخانه ۹ حوزه مشخص همکاری راهبردی را با استان‌های مختلف ایران مشخص کردیم و در حوزه راهبردهای بلندمدت برنامه‌ریزی کردیم که ازجمله می‌توان به تامین مالی پروژه‌های نور و انرژی‌های تجدیدپذیر، خودروسازان، امداد و نجات شهری در زمان بحران اشاره کرد که برای هرکدام از اینها الگوهای همکاری تهیه شده که بخش خصوصی دو کشور می‌توانند وارد همکاری‌های جدی با هم شوند.

شلتس گفت: طبق بررسی‌های اولیه ما در فارس سه حوزه عمده برای مشارکت دو طرف کشور اتریش و استان فارس وجود دارد که از طریق آموزش و تقویت ظرفیت‌های دو طرف می‌توان از آن استفاده کرد و می‌تواند گام بلندی برای توسعه همکاری‌ها باشد که البته این حوزه‌ها مشمول تحریم‌ها نیست. او با اشاره به توقف پرواز مستقیم اتریش به شیراز نیز اظهار کرد: بخش سیاست و دیپلماسی اتریش دارد تمام تلاشش را برای برقراری پرواز این کشور به ایران و شهرهای ایران می‌کند. به نظر می‌رسد پس از به ثبت رسیدن پایین‌ترین نرخ رشد اقتصادی برای چین طی یک دهه اخیر، دولت این کشور انگیزه‌های زیادی برای احیای رشد اقتصادی از طریق اتخاذ سیاست‌های انبساطی داشته باشد.