به گزارش «دنیای اقتصاد»، محمدرضا تاجدار با اشاره به کاهش تولید سیگار در داخل کشور گفت: در ۶ ماه نخست سال ۹۶ معادل ۲ میلیون و ۳۴۰ هزار کارتن سیگار در کشور تولید شده بود. این درحالی است که آمارهای امسال نشان می‌دهد در ۶ ماه نخست سال‌جاری یک میلیون و ۹۶۰ هزار کارتن سیگار در داخل تولید شده و این به معنای کاهش ۳۸۰ هزار کارتنی تولید در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل است. وی افزود: در نیمه نخست امسال با توجه به قانون برنامه پنجم توسعه و به دنبال عوارض مصوب در نظر گرفته شده برای سیگار، واردات سیگار در کشور به صفر رسید. تاجدار در مورد دلایل افزایش چشمگیر قیمت محصولات دخانی و سیگار در سال‌جاری گفت: حدود یک سال و نیم پیش و در جریان برنامه ششم توسعه، پیشنهاد افزایش عوارض و مالیات محصولات دخانی از سوی نمایندگان مجلس درحالی مطرح شد که دولت کاملا با آن مخالف بود. وی افزود: براساس ماده ۷۳، افزایش ۱۰ درصدی عوارض بر تولیدات داخلی، افزایش ۲۰ درصدی بر تولیدات مشترک و افزایش ۲۵درصدی برای برندهای خارجی تولید داخل و افزایش ۴۰درصدی بر واردات سیگار مطرح شده بود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی گفت: در آخرین تصمیم‌گیری در صحن علنی، رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان اعلام کرد که در صورت تصویب، حاکمیت پنج سال به تولیدکنندگان برای برنامه‌ریزی مناسب فرصت می‌دهد تا بتوانند با سیگارهای خارجی رقابت کنند. متاسفانه کمتر از ۶ ماه پس از تصویب این پیشنهاد باز هم مغایر نظر دولت، موافقت وزارت بهداشت یا افراد دیگر پیشنهاد اخذ مالیات نخی بر سیگار در بودجه ۹۷ به تصویب رسید و بر این اساس، مالیات ۷۵ هزار تومانی بر هر کارتن سیگار تولید داخل، ۱۵۰ هزار تومان برای تولید مشترک، ۲۵۰ هزار تومان برای برندهای خارجی و ۶۰۰ هزار تومان بر هر کارتن برای وارداتی تصویب شد.

تاجدار با انتقاد از افزایش شدید نرخ مالیات بر ارزش افزوده محصولات دخانی و مواد اولیه آن در لایحه جدید مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بعد از افزایش عوارض و مالیات‌هایی که طی چند سال اخیر به صنعت دخانیات کشور اعمال شد، اخیرا افزایش مالیات ارزش افزوده نیز مطرح شده که براساس آن، برای تولید داخل از ۱۵درصد به ۲۰درصد، برای تولید برندهای خارجی ۳۵درصد، برای واردات ۶۵درصد و هر ساله ۵درصد به آن افزوده شود تا مالیات ارزش افزوده برای تولیدات داخلی به سقف ۶۰ درصد، تولید با برندهای خارجی به ۸۵درصد و واردات به ۱۲۵درصد برسد.  به گفته وی، نکته فاجعه‌بار برای صنعت دخانیات این است که در ماده ۹ این لایحه پیشنهادی علاوه بر اخذ مالیات از سیگار به‌عنوان محصول نهایی، از توتون به‌عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین ماده اولیه تولید سیگار نیز ۶۵ درصد مالیات اخذ خواهد شد؛ این موضوع نباید از نظر دور داشته شود که کلیه شرکت‌های تولیدی در کشور بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد نیاز خود به توتون را از خارج کشور تامین می‌کنند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی ادامه داد: این پیشنهاد درحالی مطرح شده است که اصلا واردات سیگاری در کشور وجود ندارد و این یک توجیه برای فشار به تولیدکنندگان است؛ چراکه براساس قانون برنامه پنجم توسعه، به واردکنندگان فشار آوردیم که باید تولیداتشان را در داخل انجام دهند و از طرف دیگر در سه سال اخیر، هر سال یک فشار جدید کمرشکن به تولیدکنندگان این صنعت اعمال شده است.