به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» خبرگزاری سی‌ان‌ان اعلام کرد که براساس اعلام دولت دونالد ترامپ، آمریکا در اواخر ماه جاری میلادی مصادف با ۲ مهر ماه، (۲۴ سپتامبر)، تعرفه‌ای ۱۰ درصدی را بر ۲۰۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی اعمال خواهد کرد و در روز یکم ژانویه سال میلادی آینده (نخستین روز از سال جدید) این میزان را به ۲۵ درصد افزایش خواهد داد. این تعرفه ها بر فهرستی از کالاها از جمله محصولات مربوط به فناوری اطلاعات، بوردهای مدارات برقی و الکترونیک و دیگر کالاهای مصرفی از جمله غذاهای دریایی چینی، مبلمان، محصولات روشنایی، تایر، مواد شیمیایی، پلاستیک‌ها، دوچرخه و صندلی کودک در خودرو اعمال خواهد شد.

این میزان غیر از ۵۰میلیارد دلار کالای چینی است که پیش از این در سال جاری مشمول تعرفه‌های آمریکایی شده‌اند. این به آن معنا است که در مجموع حدود نیمی از کالاهایی که هر ساله چین به ایالات‌متحده می‌فروشد، مشمول تعرفه‌های آمریکایی خواهند شد. در مقابل اما چین هم بیکار ننشسته و اعلام کرده است که اعمال تعرفه بر ۶۰ میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی را از تاریخ ۲ مهر اجرایی خواهد کرد. به گزارش رویترز، میزان تعرفه بر فهرست این کالاهای آمریکایی که شامل ۵ هزار و ۲۰۷ قلم کالا می‌شود، طیفی بین ۵ تا ۱۰ درصد است. تا پیش از این، دو غول اقتصاد جهان که جایگاه نخستین و دومین اقتصاد بزرگ جهان را به خود اختصاص داده‌اند، بر ۵۰ میلیارد دلار از کالاهای یکدیگر تعرفه وضع کرده‌اند.

در چنین شرایطی که طرفین دعوای تجاری مدام بر آتش اختلافات خود دامن می‌زنند، جک ما، غول دنیای تکنولوژی و موسس و رئیس سایت علی‌بابا روز سه‌شنبه به سرمایه‌گذاران گفت که با توجه به شرایط کنونی انتظار نداشته باشند تا جنگ تجاری چین و آمریکا در آینده نزدیک پایان یابد. او در سخنان خود گفت:‌ «قرار است این وضعیت طولانی‌مدت باشد. قرار است به یک افتضاح تبدیل شود.» بنا به پیش‌بینی او، نباید انتظار داشت جنگ تجاری چین و آمریکا ظرف ۲۰ ماه یا ۲۰ روز حل شود چون ممکن است این دعوا تا ۲۰ سال ادامه یابد. از این دست پیش‌بینی‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که مشاور اقتصادی دونالد ترامپ گفته است که وی خواهان انجام مذاکرات جدی تجاری با چین است.

به گزارش رویترز، لری کودلو، مشاور اقتصادی ارشد کاخ سفید روز دوشنبه گذشته با بیان این خبر گفت آمریکا آماده است تا هر وقت که چین برای مذاکرات جدی در زمینه کاهش تعرفه‌ها و از بین بردن موانع تجاری غیرتعرفه‌ای آماده بود، برای مذاکره در مورد یک توافق تجاری بر سر میز مذاکره بیاید تا بازارها گشوده شوند و به رقابتی‌ترین اقتصاد جهان که همان اقتصاد آمریکاست اجازه داده شود که کالا و خدمات بیشتری به چین صادر کند. کودلو که در باشگاه اقتصاد نیویورک سخن می‌گفت افزود که اصلاحات اقتصادی چین در جهت غلط صورت گرفته است. ناظران بعید می‌دانند در چنین فضایی دستیابی به صلح تجاری حتی در میان مدت میسر شود.