سناریوی چهارمین حمله ‌تجاری

به گزارش «خبرگزاری رویترز» دونالد ترامپ پیروزی خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری مدیون مواضع تند و منتقدانه خود علیه تجارت با شرکای تجاری کشورش می‌داند. او در طول رقابت‌های انتخاباتی مدعی بود تجارت آمریکا به کارکنان آمریکایی صدمه می‌زند و به نفع کسب‌وکارهای خارجی است. در این راستا، واشنگتن از پکن خواسته است دسترسی به بازارها و حمایت از مالکیت معنوی خود را برای شرکت‌های آمریکایی بهبود دهد، و یارانه‌های بخش صنعت، و شکاف تجاری ۳۷۵ میلیارد دلاری خود را برابر آمریکا کاهش دهد. آمریکا و چین – به ترتیب بزرگ‌ترین و دومین اقتصاد بزرگ دنیا – تاکنون بر ۵۰ میلیارد دلار از واردات طرف مقابل تعرفه وضع کرده‌اند. هفته گذشته نیز مذاکرات تجاری میان مقامات دو کشور برای کاهش این تنش‌ها، بدون دستاورد خاصی پایان یافت. پس از انتشار خبر آمادگی ترامپ برای اعمال تعرفه بر ۲۰۰ میلیارد دلار از واردات کالاهای چینی (چهارمین حمله تجاری)، روز جمعه هوآ چونینگ، سخنگوی وزارت‌خارجه چین اعلام کرد: «مواضع تند و سیاست اعمال فشار آمریکا برابر چین جواب نخواهد داد و کمکی به حل تنش‌های تجاری اخیر میان دو کشور نخواهد کرد. در این باره چین عقیده دارد برای حل چنین موضوعاتی نیاز به مذاکرات واقع‌گرایانه براساس مبناهای برابر است، راه‌حلی که جامعه جهانی نیز آن را می‌پسندد.

«بلومبرگ» در گزارش خود می‌نویسد نظرسنجی عمومی از مردم آمریکا درخصوص اجرایی کردن اعمال تعرفه بر ۲۰۰ میلیارد دلار از واردات چینی قرار است ششم سپتامبر (پنج‌شنبه این هفته) پایان یابد. در این باره دونالد ترامپ برنامه دارد تعرفه‌های خود را بر ۲۰۰ میلیارد دلار از واردات چینی پس از این تاریخ اجرایی کند. البته «بلومبرگ» در گزارش خود می‌نویسد که هنوز ترامپ این تصمیم خود را نهایی نکرده است. در واقع مقامات کاخ‌سفید درخصوص چگونگی تنبیه پکن اختلاف‌نظر دارند. ماه گذشته ترامپ در گفت‌وگویی که با «رویترز» داشت مدعی شده بود حل اختلافات تجاری با چین زمان می‌برد و او چارچوب زمانی مشخصی برای آن متصور نیست. در «جنگ‌تجاری» با چین او همچنین تهدید کرده است در صورت اتخاذ اقدامات تلافی‌جویانه توسط چینی‌ها، بر تمامی کالاهای وارداتی آمریکا از این کشور که سال گذشته در سطح ۵۰۵ میلیارد دلار قرار داشت تعرفه اعمال خواهد کرد.

تهدید دوباره به خروج از WTO

روز پنج‌شنبه رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگویی که با خبرگزاری «بلومبرگ» داشت در تازه‌ترین انتقاد خود علیه «سازمان تجارت جهانی»، مدعی شد اگر این سازمان خود را اصلاح نکند از آن خارج خواهد شد. به گزارش «رویترز» چنین مواضعی می‌تواند بنیان‌های سیستم تجاری نوین – همان «سازمان تجارت جهانی» - را متزلزل کند، سازمانی که در ایجاد آن ایالات‌متحده نقشی پررنگ داشت. پیش از این نیز رئیس‌جمهوری آمریکا از تعاملات ناعادلانه با کشورش در نظام تجارت جهانی شکایت داشت‌، و «سازمان تجارت جهانی» را یکی از مقصران اصلی آن می‌دانست. در این باره او هشدار داده بود، اقداماتی را علیه بدنه تجارت جهانی اتخاذ خواهد کرد، بدون اینکه بخواهد به جزئیات این اقدامات اشاره‌ای کرده باشد. مواضع تند ترامپ علیه «سازمان تجارت جهانی» درحالی است که روز چهارشنبه این سازمان در پایگاه اینترنتی خود خبر از شکایت ایالات‌متحده علیه تعرفه‌های روسیه داد. به گزارش این سازمان، ایالات‌متحده مدعی شده است وضع تعرفه‌های روسیه به تنهایی علیه آمریکا، ناقض قوانین تجارت جهانی است.

اثرگذاری ترامپ بر مردم آمریکا

«جنگ تجاری» موضوع داغ ماه‌های اخیر روابط تجاری بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا بوده است، جنگی که در آن واشنگتن و پکن واردات طرف مقابل را هدف افزایش تعرفه قرار داده‌اند. گرچه تنش‌های تجاری اخیر موضوع جدیدی نیست، اما این تنش‌ها در زمان دولت ترامپ شدت یافته است. در این باره مرکز تحقیقاتی «PEW» در یک نظرسنجی نشان داده است که طی یک سال گذشته نگاه مردم آمریکا نسبت به چین منفی‌تر شده است. بر اساس نتایج این نظرسنجی، درحال‌حاضر ۳۸ درصد از مردم آمریکا نگاهی مثبت به چین دارند که نسبت به نرخ ۴۴ درصدی سال ۲۰۱۷ اندکی کاهش یافته است. در این نظرسنجی زمانی که از مردم پرسیده شد نسبت به قدرت نظامی چین نگرانی بیشتری دارند یا قدرت اقتصادی، گروهی که تعداد آنها رو به افزایش نیز است در پاسخ قدرت اقتصادی را انتخاب کردند. بیش از نیمی از افراد مشارکت‌کننده در این نظرسنجی می‌گویند در اختیار داشتن حجم زیادی از بدهی‌های آمریکا توسط چینی‌ها، از دست رفتن مشاغل آمریکایی در برابر چین و کسری تجاری گسترده آمریکا در برابر این کشور موضوعات بسیار مهمی هستند. با این‌حال گروه دیگری از مردم آمریکا نگران سایر موضوعات همچون حملات سایبری چینی‌ها، اثراتی که فعالیت‌های اقتصادی چین بر محیط‌زیست جهانی دارد و موضوعات حقوق بشر در این کشور هستند.

صدمه کسب‌وکارهای آمریکایی از تعرفه‌ها

عمده شرکت‌های بزرگ آمریکایی که به‌طور کامل جهانی‌ شده‌اند، درحال تجدیدنظر در فعالیت خطوط تولید خود در کشورهای مختلف هستند تا کم‌‌هزینه‌ترین روش را برای ادامه فعالیت‌های خود بیابند. در این رابطه بیش از ۴۰ شرکت بزرگ آمریکایی اعلام کرده‌اند تعرفه‌ها به سودآوری آنها صدمه زده است یا در آینده نزدیک این اتفاق خواهد افتاد. به گزارش خبرگزاری «سی‌ان‌بی‌سی»، تنها ۷ مورد از این شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که تعرفه‌های ترامپ به سودآوری آنها کمک کرده است.

وزیر سابق سنگاپور: آمریکا تهدیدی برای تجارت جهان

روز جمعه جورج لئو، وزیر خارجه و بازرگانی سابق سنگاپور در گفت‌وگویی که با «سی‌ان‌بی‌سی» آمریکا داشت مدعی شد تنش‌های تجاری اخیر میان آمریکا و چین می‌تواند به «بحران اقتصادی جهانی» بینجامد. او که اکنون رئیس شرکت «شبکه لجستیک کری»‌ مستقر در هنگ‌کنگ است می‌گوید شرکتش در کوتاه‌مدت از تنش‌های تعرفه‌ای اخیر منتفع شده است. به گفته او از آنجا که کسب‌وکارها برای فرار از این تنش‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و مراودات تجاری خود را سرعت بخشیده‌اند، سودآوری آنها نیز بهبود یافته است. اما این رشد سودآوری موقت است. در این باره اگر تنش‌های تجاری اخیر به یک بحران اقتصاد جهانی بینجامد که ممکن است شاهد آن نیز باشیم، خبر خوبی برای ما نخواهد بود. او در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه چنین بحرانی را تنها به‌عنوان یک احتمال نمی‌بیند، افزود فعالان کسب‌وکارها در لبه اقتصاد جهانی قرار دارند که در صورت تزلزل آن با بحران‌های اساسی مواجه خواهند شد. به گفته او بروز چنین اتفاقاتی ناگهانی خواهد بود. جورج لئو در این گفت‌وگو مدعی شد: «نااطمینانی‌های ناشی از تنش‌های تجاری آمریکا و چین، شرکت‌ها را وادار به انتخاب کرده است، نظیر اینکه کجا خطوط تولید جدید خود را احداث کنند. این کسب‌وکارها با این نااطمینانی مواجهند که کارخانه خود را در چین احداث کنند یا کشورهای جنوب شرقی آسیا.» این وزیر سابق سنگاپوری در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه چین آمادگی همکاری با آمریکا برای حل تنش‌های تجاری را دارد، افزود: «چنین توافقی در نهایت با توافق رئیس‌جمهوری آمریکا و چین حاصل خواهد شد.» او در این رابطه گفت: «ترامپ بارها گفته تنها کسی که اهمیت دارد اوست. ادعایی که در اقدامات او به‌طور کامل مشهود بوده است. بنابراین چینی‌ها مجبور هستند در نهایت به‌طور مستقیم با خود او توافق کنند.»