به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که براساس قوانین سازمان تجارت جهانی، تعرفه‌های تلافی‌جویانه‌ای که در مجموع بر ۵/ ۲۸ میلیارد دلار از صادرات آمریکا اعمال شده‌اند، غیرقانونی هستند. وی گفت:‌ «به‌نظر می‌رسد این تعرفه‌ها، تعهدات هریک از اعضا که در توافق این سازمان تعیین‌شده را نقض می‌کند.» وی افزود:‌ «آمریکا همه اقدامات لازم برای حمایت از منافع خود را انجام می‌دهد و ما از شرکای تجاری خود می‌خواهیم در زمینه مازاد ظرفیت بسیار بالا و متداوم بخش‌های فولاد و آلومینیوم با ما همکاری سازنده داشته باشند.» دفتر لایتیزر اعلام کرده است که تعرفه‌های وضع شده بر فولاد و آلومینیوم توسط آمریکا براساس قوانین سازمان تجارت جهانی قابل‌قبول است زیرا آنها بر پایه اعتراض امنیت ملی اعمال شده است. در واکنش به طرح شکایت آمریکا در سازمان تجارت جهانی، مکزیک اعلام کرد که از تعرفه‌های تلافی‌جویانه خود دفاع خواهد کرد و اذعان کرد که وضع تعرفه‌ها توسط آمریکا «نابجا» بوده است.

یارگیری‌های اتحادیه اروپا

از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد اتحادیه اروپا نیز برای مقابله با اقدامات تعرفه‌ای ترامپ تدابیر جدیدی اتخاذ کرده است. پس از آنکه مقامات اتحادیه اروپا در روز دوشنبه با نخست‌وزیر چین دیدار داشتند و طی آن بر لزوم اتحاد برای مقابله با جنگ تعرفه‌ای ترامپ تاکید کردند، دیروز، سه‌شنبه نیز خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که اتحادیه اروپا درحال امضای یک توافق‌نامه تجاری با ژاپن است تا براساس آن نزدیک به نیمی از تعرفه‌های بین دو کشور حذف شوند. رسانه‌ها این اقدام دو اقتصاد را به خاکریز دفاعی در برابر تنش‌های تعرفه‌ای ترامپ تشبیه کردند. البته گفته می‌شود که اصل مذاکرات بین این دو اقتصاد در سال گذشته میلادی انجام شده است و این امضای توافق‌نامه تنها مراسم نهایی آن است. امضای این توافق‌نامه از سال گذشته تاکنون به این دلیل به تاخیر افتاد که شینزو آبه، رئیس‌جمهوری ژاپن در پی وقوع فاجعه‌ای در جنوب‌غربی ژاپن سفر خود به بروکسل را لغو کرده بود. آن فاجعه هم به وقوع بارانی سیل‌آسا در آن منطقه از ژاپن مربوط بود که خسارات و تلفات زیادی بر جا گذاشت. در آن حادثه بیش از ۲۰۰ نفر از مردم ژاپن جان خود را از دست دادند. دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا و ژان کلود یانکر، رئیس کمیسیون اروپا پس از نشست مشترک خود با نخست‌وزیر چین در روز دوشنبه، همان روز به ژاپن سفر کردند و در جلسه مشترک خود با مقامات ژاپنی حضور یافتند. قرار است همچنین آنها در یک مراسم مجلل شام در محل اقامت رسمی نخست‌وزیر ژاپن شرکت کنند. هر دو طرف از امضای قریب‌الوقوع این توافق بزرگ تجاری خبر داده‌اند، توافقی که یک‌سوم اقتصاد جهان و بیش از ۶۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان را تحت پوشش قرار می‌دهد. با امضای این قرارداد، قیمت نوشیدنی‌های الکلی اروپایی و گوشت خوک برای مصرف‌کنندگان ژاپنی کاهش خواهد یافت و از سوی دیگر قطعات خودروی ژاپن، چای و ماهی ژاپنی برای اروپایی‌ها ارزان خواهد شد.

این توافق، در حدود ۹۹ درصد تعرفه‌های وضع‌شده بر کالاهای ژاپنی وارداتی در اتحادیه اروپا را حذف می‌کند اما کاهش تعرفه واردات کالاهای اروپایی در ژاپن، فعلا در سطح ۹۴ درصد باقی خواهد ماند و طی چند سال آینده این کاهش به ۹۹ درصد خواهد رسید. این اختلاف کاهش تعرفه‌ای به‌دلیل استثنای کالاهایی چون برنج است که برای ژاپن یک کالای فرهنگی و سیاسی محسوب می‌شود و طی دهه‌ها در ژاپن مورد حمایت بوده است. بخش اعظم مذاکرات اتحادیه اروپا و ژاپن در جهت آزادسازی تجارت از سال ۲۰۱۳ انجام شد اما امضای نهایی این توافق همزمان شده است با اوج‌گیری درگیری‌های تجاری آمریکا با سایر شرکای تجاری‌اش.  در کنار این قرارداد، ژاپن در حال کار روی دیگر توافق‌های تجاری نیز هست که از جمله آنها می‌توان به قرارداد دو سوی اقیانوس آرام (ترانس پاسیفیک) اشاره کرد. با وجود خروج آمریکا از این توافق، هنوز کشورهای زیادی همچون استرالیا، مکزیک، ویتنام و غیره در این توافق حضور دارند.