بررسی چند و چون تحریم‌ها

رئیس اتاق مشترک ایران و سوییس، با اشاره به موضع اروپایی‌ها نسبت به برجام و همکاری با ایران، گفت: اصولا بخش‌خصوصی اروپا علاقه قابل‌توجهی برای تعامل با اقتصاد ایران دارد. با مرور اتفاقات اخیر و به‌ویژه اجلاس سران کشورهای عضو گروه صنعتی هفت (G۷)، می‌توان پیش‌بینی کرد کشورهای اروپایی تا حدودی باب تعاملات اقتصادی را با کشور ما باز نگاه خواهند داشت و ایران یکی از چندین موضوع اختلاف‌نظر اقتصادی میان اروپا و آمریکاست.

به گزارش اتاق تهران، شریف نظام‌مافی‌ یکی از موانع موجود بر سر راه همکاری ایران و اروپا را مشکلات مربوط به تراکنش‌های بانکی دانست و گفت: نباید فراموش کرد که آمریکا عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را یدک ‌می‌کشد و نظام بانکداری این کشور در واقع نظام بین‌المللی بانکداری در جهان را تحت سیطره و کنترل خود دارد. از این رو، اروپایی‌ها چه بخواهند و چه نخواهند، تحریم‌های آمریکا بر همکاری اروپا با ایران تاثیر قابل‌توجهی خواهد داشت و ‌می‌تواند مسبب ایجاد نوعی رکود نسبی در این روابط شود. وی سپس با اشاره به برخی اقدامات اجرایی مورد نیاز برای تضمین همکاری ایران و اروپا گفت: یکی از این اقدامات ‌می‌تواند صدور مجوز آغاز به کار بانک‌های ایرانی در کشورهای اروپایی باشد. اگرچه این راهکار به رفع کامل مسائل منجر نخواهد شد؛ چراکه شکوفایی اقتصادی نیازمند همکاری و تعامل با بانک‌های بزرگ و معتبر بین‌المللی است؛ با این وجود اما فعالیت بانک‌های ایرانی در سایر کشورها نیز ‌می‌تواند تاحدودی راهگشا باشد.

نظام‌مافی ادامه داد: هرچند باید توجه داشت که دونالد ترامپ ممکن است در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا با شکست روبه‌رو شود، اما به هر روی نمی‌توان برای همکاری‌های اقتصادی چشم به انتخابات داخلی کشوری مانند آمریکا دوخت. البته به‌نظر ‌می‌رسد اروپایی‌ها نیز در انتظار این انتخابات هستند تا ببیند چه شرایطی در آینده رخ خواهد داد. اگر دولت بعدی آمریکا یک دولت متعادل‌تر باشد شرایط به کلی متفاوت خواهد بود و در صورتی که آقای ترامپ در انتخابات پیروز شود، احتمال پیچیده‌تر شدن شرایط وجود دارد.

وی یکی دیگر از راهکارهای تداوم همکاری با اروپا را حذف تعرفه‌های تجاری عنوان کرد و گفت: حذف این تعرفه‌ها ‌می‌تواند پاتک مناسبی در برابر تحریم‌ها آمریکا باشد. اکنون اروپا به‌رغم اراده حفظ تعاملات اقتصادی با ایران نمی‌تواند اجباری برای همکاری بخش‌خصوصی خود با شرکت‌های ایرانی بگذارد،  با این حال دولت‌ها ‌می‌توانند بازار ایران را برای شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی جذاب‌تر کنند و کاهش یا حذف تعرفه‌ها ‌می‌تواند یکی از ابزارها باشد.

وی افزود: در شرایط کنونی، بزرگ‌ترین هدف ما باید این باشد، که در دو سال آینده تا برگزاری انتخابات آمریکا برای خود وقت بخریم تا دو سال باقی‌مانده ریاست‌جمهوری ترامپ به اتمام برسد، بی‌آنکه آسیب جدی به اقتصاد وارد شود. وی در ادامه از برگزاری سمیناری تحت عنوان «مقدمه‌ای بر تحریم‌ها» به‌طور مشترک توسط اتاق بازرگانی تهران و اتاق مشترک ایران و سوئیس خبر داد و گفت: در این سمینار قصد داریم، جزء به جزء قانون تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران را برای مخاطبان خود به‌ویژه اعضای اتاق بازرگانی تهران و همچنین اتاق مشترک ایران و سوئیس تشریح کنیم. در واقع می‌خواهیم به‌صورت شفاف بررسی کنیم که تحریم‌ها چه ‌می‌گویند.

نظام‌مافی‌ در توضیح ضرورت برگزاری چنین سمیناری گفت: بسیاری از فعالان اقتصادی اگرچه به بازگشت تحریم‌ها واقفند اما از قوانین آن به‌طور دقیق اطلاعی ندارند. ما ‌می‌خواهیم از بعد آکادمیک این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم و خط به خط تحریم‌ها را تفسیر کنیم. انتظار ‌می‌رود در این سمینار، متخصصان و کارشناسان وارد بحث قانون مربوط به تحریم‌های جدید آمریکا شوند و آثار آن را بر فعالیت بخش‌خصوصی مورد واکاوی قرار دهند. اکنون فراخوان برای مشارکت اعضای اتاق بازرگانی تهران و نیز اتاق مشترک ایران و سوئیس در این سمینار صورت گرفته و سخنرانان آن نیز وکلا و مشاوران داخلی و خارجی خواهند بود که در زمینه تجارت بین‌الملل‌ خبره‌اند.