صدرنشین‌ها در مازاد و کسری تجاری

اما اروپایی‌ها در میان کشور‌هایی که ایران بالاترین تراز بازرگانی منفی را در این مدت با آنها داشته، سردمدار هستند. این آمار که از سوی اتاق بازرگانی تهران منتشر شده، نشان می‌دهد بیشترین منفعت در تجارت برای ایران به مراودات تجاری با آسیا برمی‌گردد. به‌گونه‌ای که از میان ۲۰ کشور نام برده، ۱۸ کشور آسیایی و تنها ۲ کشور آفریقایی حضور دارند. ولی از آن‌سو، اروپایی‌ها سود بیشتری از تجارت با ایران کسب می‌کنند. در میان ۲۰کشور اول این فهرست ۱۳کشور از اعضای اتحادیه اروپا،‌ ۴ کشور از آسیا و ‌۳ کشور از آمریکای جنوبی حضور دارند.

مثبت‌ترین ترازهای تجاری

عراق در میان کشورهایی که بالاترین تراز تجاری مثبت را با ایران دارا هستند، رتبه اول را دارد. در واقع بیشترین درآمدهای ارزی در تجارت کالاهای غیرنفتی، با صادرات به این کشور همسایه کسب شده است. بر این اساس، ارزش واردات از عراق معادل دو میلیون و ۷۰۰ هزار دلار و ارزش صادرات به این کشور یک میلیارد و ۱۶۲ میلیون دلار است. تراز تجاری ایران با این شریک تجاری در مدت زمان مورد بررسی، یک میلیارد و ۱۵۹ میلیون دلار رقم خورده است. پس از آن افغانستان، دیگر کشور همسایه ایران، با تراز تجاری ۵۷۶ میلیون دلار، رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. چراکه ارزش واردات از این کشور یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار و ارزش صادرات به آن، ۵۷۷ میلیون دلار است. تراز تجاری ایران با امارات با واردات ۹۸۶ میلیون دلار و صادرات یک میلیارد و ۳۷۱میلیون دلار، معادل ۳۸۴ میلیون دلار است. از این‌رو این کشور در رده سوم بالاترین ترازهای تجاری مثبت با ایران قرار گرفته است. واردات ۲۸۹ میلیون دلار از هند و صادرات ۴۶۰ میلیون دلار به این کشور موجب رقم خوردن تراز تجاری ۱۷۱ میلیون دلاری ایران با این کشور شده و هند را در رتبه چهارم قرار داده است.

اندونزی نیز با واردات ۲۲ میلیون دلار کالا به ایران و صادرات ۱۸۷ میلیون دلار از ایران، تراز تجاری معادل ۱۶۵ میلیون دلار را به ثبت رسانده و در رتبه پنجم قرار گرفته است. تایلندی‌ها توانسته‌اند در دو ماه نخست سال‌جاری، ۳۳ میلیون دلار کالا را به ایران وارد کنند و در ازای آن ۱۸۰ میلیون دلار کالا را از صادرکنندگان ایرانی خریداری کرده‌اند. تراز تجاری ۱۴۷ میلیون دلاری ایران و تایلند، این کشور را در رده ششم قرار داده است. پاکستان هم ۵۱ میلیون دلار کالا به ایران وارد کرده و ۱۹۰ میلیون دلار کالا از ایرانی‌ها خریده است. همین موضوع موجب شده تا تراز تجاری ما با این کشور همسایه نیز ۱۳۹ میلیون دلار رقم بخورد و این کشور در رده هفتم قرار بگیرد. ۵۰۰ هزار دلار واردات کالا از مصر و ۷۹ میلیون دلار صادرات به این کشور، تراز تجاری حدود ۷۹ میلیون دلاری با ایران را برای این کشور رقم زده و مصر را در رده هشتم قرار داده است. همچنین ۵۰۰ هزار دلار واردات از کویت در ازای خرید ۵۵ هزار دلار صادرات به این کشور، موجب ثبت شدن تراز تجاری حدود ۵۵ میلیون دلاری با ایران شده و این کشور را در رده نهم قرار داده است. ترکمنستان، دهمین کشور از میان ۲۰ کشور است که تراز تجاری آنها با ایران مثبت است. ترکمنستان در دو ماه منتهی به اردیبهشت امسال، توانسته یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار به ایران کالا بفروشد و ۵۵ میلیون دلار کالا از ایران خریداری کرده است. بنابراین تراز تجاری ایران با این کشور ۵۴ میلیون دلار رقم خورده است. دو میلیون و ۳۰۰ هزار دلار کالا از آذربایجان وارد کشور شده و ۵۶ میلیون دلار کالای ایرانی به این کشور همسایه صادر شده است. از این رو تراز تجاری ایران و آذربایجان در دو ماه نخست امسال ۵۳ میلیون دلار بوده که این کشور را در رده یازدهم قرار داده است. قطر نیز با فروش ۴۰۰ هزار دلار کالا به ایران و خرید ۴۸ میلیون دلار کالا از ایران، به تراز تجاری ۴۷ میلیون دلاری دست یافته و این کشور هم در رده دوازدهم قرار گرفته است.

واردات ۵۵ میلیون دلار کالا از تایوان و صادرات ۸۲ میلیون دلار کالا به این کشور تراز تجاری ۲۸ میلیون دلاری را با این کشور رقم زده و تایوان را در رده سیزدهم قرار داده است. کنیا در مدت زمان مورد بررسی یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار کالا به ایران وارد کرده و در ازای آن ۲۷ میلیون دلار کالا از ایران به این کشور صادر شده؛ از این رو تراز تجاری ۲۵ میلیون دلاری حاصل تجارت با این کشور است و کنیا را در رده چهاردهم قرار داده است. پانزدهمین کشور در این فهرست، عمان است. ۱۱۷ میلیون دلار واردات و ۱۴۱ میلیون دلار صادرات در دو ماه منتهی به اردیبهشت امسال، تراز تجاری ۲۴ میلیون دلاری را با این کشور ثبت کرده است. سوریه با صادرات ۳۰۰ هزار دلار کالا به ایران و خرید ۲۴ میلیون دلار کالا از ایران و با ثبت تراز تجاری ۲۳ میلیون دلاری توانسته در جایگاه شانزدهم قرار بگیرد. کره‌جنوبی نیز تراز تجاری ۲۳ میلیون دلاری با ایران را در کارنامه تجارت خارجی خود رقم زده، که این تراز، حاصل ۴۲۳ میلیون دلار واردات از این کشور و ۴۴۶ میلیون دلار صادرات به این کشور است. کره‌جنوبی از میان ۲۰ کشوری که ایران در زمینه تجارت کالای بدون نفت خام با آنها بالاترین تراز تجاری مثبت را کسب کرده، رتبه هفدهم را دارا است. ۱۴ میلیون دلار واردات از هنگ‌کنگ و ۳۵ میلیون دلار صادرات به این کشور موجب رقم خوردن تراز تجاری ۲۰ میلیون دلاری شده و هنگ‌کنگ را نیز در رده هجدهم قرار داده است. میانمار با صادرات ۱۰۰ هزار دلار کالا به ایران و خرید ۲۰ میلیون دلار کالا از صادرکنندگان ایرانی، تراز تجاری حدود ۲۰ میلیون دلاری را به خود اختصاص داده و در رده نوزدهم قرار گرفته است. ارمنستان بیستمین کشوری است که بالاترین تراز تجاری مثبت را در دو ماه نخست امسال با ایران کسب کرده است. تراز تجاری ۱۷میلیون دلاری با ارمنستان حاصل وارداتی به ارزش یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار و صادراتی به ارزش ۱۸ میلیون دلار است.

منفی‌ترین ترازهای تجاری

در دو ماه نخست سال‌جاری ارزش واردات ایران از این کشور ۳۴۹ میلیون دلار و ارزش صادرات ایران به سوئیس ۷۰۰ هزار دلار بوده است. در مجموع تراز تجاری ایران با این کشور اروپایی منفی ۳۴۸ میلیون دلار رقم خورده است. در رده دوم آلمان دیده می‌شود که ایران در این بازه زمانی ۳۵۷ میلیون دلار واردات از این کشور داشته است و ۳۴ میلیون دلار هم به این کشور کالا صادر کرده است. تفاضل این دو رقم نشان می‌دهد که تراز تجاری ایران به این کشور اروپایی منفی ۳۲۳ میلیون دلار بوده است. اما جایگاه سوم این فهرست به یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران یعنی چین اختصاص دارد. واردات ایران از چین در دو ماه اول امسال یک میلیارد و ۷۳۶ میلیون دلار بوده و ارزش صادرات ایران به چین در همین مدت رقمی معادل یک میلیارد و ۴۵۱ میلیون دلار است. در مجموع تراز تجاری ایران با این کشور منفی ۲۸۵ میلیون دلار به‌دست آمده است. رده بعدی متعلق به روسیه است. ارزش واردات ایران از روسیه ۲۸۲ میلیون دلار و ارزش صادرات ایران به روسیه ۶۱ میلیون دلار بوده است. بر این اساس تراز تجاری ایران با این کشور در دو ماه نخست امسال منفی ۲۲۱ میلیون دلار است. جایگاه پنجم در این فهرست به کشور اروپایی دیگر یعنی فرانسه تعلق دارد، تراز تجاری ایران با فرانسه در دو ماه اول امسال رقمی معادل منفی ۱۸۳ میلیون دلار است. در واقع در این مدت ایران ۱۸۷ میلیون دلار از فرانسه واردات داشته و ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار کالا نیز به این کشور صادر کرده است. جایگاه ششم در میان کشور‌هایی که ایران بالاترین تراز تجاری منفی را با آنها داشته به یک کشور آسیایی یعنی سنگاپور اختصاص دارد. ارزش واردات ایران از سنگاپور در دو ماه نخست سال ۹۷،‌ رقمی معادل ۱۸۶ میلیون دلار و ارزش صادرات به این کشور نیز ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار است. این آمار نشان می‌دهد تراز تجاری ایران با این کشور منفی ۱۸۲ میلیون دلار ثبت شده است. انگلیس در رده هفتم این فهرست قرار دارد؛ ارزش واردات ایران از این کشور ۱۸۶ میلیون دلار و ارزش صادرات ایران به انگلستان ۱۲ میلیون دلار بوده و در مجموع تراز تجاری‌مان با این کشور اروپایی در دو ماه ابتدایی امسال منفی ۱۷۵ میلیون دلار است. اما برزیل هشتمین کشوری است که ایران در این بازه زمانی بالاترین تراز بازرگانی منفی را با آن داشته است. ارزش واردات ایران از برزیل ۱۳۱ میلیون دلار و ارزش صادرات ایران به این کشور ۱۴ میلیون دلار بوده و در مجموع تراز بازرگانی ایران با این کشور منفی ۱۱۶ میلیون دلار در دو ماه اول امسال است. در رده نهم این فهرست هلند قرار دارد.

ارزش واردات ایران از این کشور در دو ماه نخست سال‌جاری ۹۰ میلیون دلار و ارزش صادرات کشورمان به هلند ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار بوده است و در نتیجه تراز تجاری‌ ایران با هلند در دو ماه اول امسال منفی ۸۲ میلیون دلار ثبت شده است. ایتالیا در رده دهم فهرست قرار گرفته است. ارزش واردات ایران از ایتالیا ۱۴۸میلیون دلار و ارزش صادرات ایران به ایتالیا در دو ماه ابتدایی امسال ۸۲ میلیون دلار بوده و تراز تجاری ایران به این کشور رقمی معادل منفی ۶۶ میلیون دلار به‌دست آمده است. از سوی دیگر تراز تجاری ایران با ترکیه در این مدت منفی ۶۱ میلیون دلار رقم خورده تا این کشور یازدهمین کشوری باشد که ایران بالاترین تراز منفی تجاری را با آن دارد. ارزش واردات ایران از ترکیه در این دوره زمانی ۳۵۳ میلیون دلار و ارزش صادرات ایران به ترکیه ۲۹۲ میلیون دلار بوده است. سوئد در رده دوازدهم قرار گرفته است. ارزش واردات‌مان از سوئد ۶۱ میلیون دلار رقم خورده است و ارزش صادرات‌مان به این کشور حوزه اسکاندیناوی یک میلیون و ۹۰۰ هزار دلار بوده است. از این‌رو تراز تجاری ایران با این کشور منفی ۵۹ میلیون دلار در دو ماه اول امسال است. رده سیزدهم به کشور اروپایی دیگر یعنی اسپانیا تعلق دارد. ارزش واردات ایران از اسپانیا در دو ماه اول سال‌جاری ۷۳میلیون دلار به‌دست آمده است و همچنین آمارها نشان می‌دهد که در همین مدت ۲۴ میلیون دلار به اسپانیا صادرات داشته‌ایم. بر این اساس تراز تجاری ایران با اسپانیا منفی ۴۹ میلیون دلار رقم خورده است. دانمارک که تراز تجاری منفی ۴۲ میلیون دلار در دو ماه اول امسال را با ایران ثبت کرده، در رده چهاردهم قرار گرفته است. ارزش واردات ایران از این کشور ۴۴ میلیون دلار و ارزش صادرات‌مان به دانمارک یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار در این بازه زمانی به‌دست آمده است. همچنین بلژیک در جایگاه پانزدهم این فهرست قرار گرفته است. ارزش واردات ایران از بلژیک ۵۷ میلیون دلار و ارزش صادرات‌مان به این کشور ۱۷ میلیون دلار بوده است.

از این‌رو در دو ماه اول امسال تراز تجاری ایران با این کشور منفی ۳۹ میلیون دلار رقم خورده است. اتریش نیز دیگر کشور اروپایی حاضر در فهرست است که رده شانزدهم را به خود اختصاص داده است. ارزش صادرات‌مان به اتریش در دو ماه اول امسال ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار بوده و ارزش واردات‌مان از این کشور ۴۰ میلیون دلار بوده است. این امر موجب شده تا در مجموع تراز بازرگانی ایران با اتریش منفی ۳۷ میلیون دلار رقم بخورد. رده هفدهم متعلق به کشور اروگوئه است، ارزش واردات ایران از اروگوئه ۳۶ میلیون دلار در دو ماه اول امسال بوده؛ این در حالی است که در همین مدت صادراتی به این کشور نداشته‌ایم تا تراز تجاری‌مان با این کشور آمریکای لاتین همان منفی ۳۶ میلیون دلار باشد. از سوی دیگر تراز تجاری‌مان با کشور فیلیپین منفی ۳۳ میلیون دلار در این دوره زمانی رقم خورده است تا این کشور رده هجدهم این فهرست باشد. ارزش واردات ایران از فیلیپین معادل ۳۵ میلیون دلار و ارزش صادرات‌مان نیز معادل یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بوده است. همچنین در رده بعدی ژاپن قرار دارد که تراز تجاری‌مان با آن منفی ۳۱ میلیون دلار است. ارزش صادرات‌ ایران به ژاپن در دو ماه اول امسال ۴۴ میلیون دلار و ارزش واردات‌مان از این کشور۷۴ میلیون دلار بوده است. اما در انتهای این فهرست اکوادور قرار دارد. ارزش واردات‌ ایران از این کشور در دو ماه نخست سال‌جاری معادل ۲۲ میلیون دلار بوده است اما در همین مدت ایران صادراتی به اکوادور نداشته است و این امر موجب شده تا تراز تجاری ایران به این کشور منفی ۲۲ میلیون دلار باشد.