البته هدف از وضع تعرفه فولاد و آلومینیوم توسط دولت آمریکا که به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی این محصولات صورت گرفت، تنها چین نبود، بلکه تمامی کشورهایی که این دو کالا را به ایالات‌متحده صادر می‌کنند - نظیر کشورهای اروپایی، کانادا، برزیل و... - نیز تحت‌تاثیر افزایش تعرفه ترامپ قرار می‌گرفتند. این کشورها در بیانیه‌هایی اعلام کردند افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم توسط دولت ترامپ را تلافی می‌کنند. این امر موجب شد سوم فروردین ترامپ به‌طور موقت تا اول ماه مه (یازدهم اردیبهشت) اتحادیه اروپا و همچنین ۶ کشور آرژانتین، استرالیا، برزیل، کره‌جنوبی، کانادا و مکزیک را از اعمال تعرفه‌های بالاتر واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا معاف کند. مستثنی نشدن چین از معافیت موقت منجر به این شد که دولت چین با طرح شکایتی از آمریکا در سازمان تجارت جهانی، نشان دهد که قصد ندارد در برابر فشارهای تجاری دولت ترامپ ساکت بنشیند.

مرحله نخست شکایت چین علیه افزایش تعرفه‌های آمریکا برای واردات فولاد و آلومینیوم در سازمان تجارت جهانی، رایزنی است. سازمان تجارت جهانی اعلام کرده اتحادیه اروپا به‌عنوان یکی از طرفینی که در این مساله منافع تجاری قابل‌توجهی دارد، درخواست رسمی برای پیوستن به این رایزنی‌ها را مطرح کرده است. اتحادیه اروپا اعلام کرده منافع قابل توجهی دارد زیرا اگر معافیت موقتی آمریکا به پایان برسد و تعرفه‌ها اعمال شود، صادرات این بلوک ضربه خواهد خورد. هنگ‌کنگ، هند، روسیه و تایلند همگی برای پیوستن به این رایزنی‌ها درخواست داده‌اند. در میان شرکای تجاری آمریکا که معافیت موقتی گرفته‌اند، اتحادیه اروپا نخستین طرفی است که خواستار پیوستن به این مرافعه شده است.

کانادا، مکزیک، استرالیا، برزیل و کره‌جنوبی نیز معافیت موقتی گرفته‌اند و معافیت کره‌جنوبی به مدت نامعلومی تمدید شده است. کمیسیون اروپا که سیاست تجاری ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا را هماهنگ می‌کند، اعلام کرده که این بلوک خواهان دریافت معافیت دائم بدون هیچ شرطی است. از سوی دیگر، هند، روسیه، نروژ، سنگاپور، سوئیس، ترکیه و ونزوئلا نیز به چین پیوسته و نگرانی و یأس خود را نسبت به تعرفه‌های آمریکا برای واردات فلزات ابراز کرده‌اند. براساس این گزارش یک منبع آگاه در کمیسیون اروپا اظهار کرده برای اتحادیه اروپا طبیعی است که بخواهد در رایزنی‌ها نظارت کند و در صورت داشتن منافع قابل توجه، دیدگاه‌های خود را ابراز کند و سازمان تجارت جهانی را مکان مناسبی برای حل اختلافات می‌داند.