این درحالی است که آمارها نشان می‌دهد در ۸ ماه منتهی به آبان سال ۹۵، درمجموع ۲۴۶ هزار و ۲۲۶ فقره پروانه اصناف صادر شده است. براساس جدیدترین آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، از میان ۳۲ استان کشور، درمجموع ۱۷ استان رشد صدور پروانه‌های صنفی و ۱۵ استان نیز افت پروانه‌های صادر شده را تجربه کرده‌اند. ارزیابی‌های صورت گرفته بیانگر آن است که در ۸‌ماه منتهی به آبان ماه سال‌جاری، صدرنشینان صدور پروانه‌های اصناف به‌ترتیب به پنج استان «تهران»، «اصفهان»، «خراسان رضوی»، «مازندران» و «فارس» اختصاص داشته است. آمار اعلام شده حکایت از آن دارد که در مدت زمان مورد بررسی،بیشترین مجوزهای صنفی صادره به استان تهران با ۳۸ هزار و ۱۷ فقره اختصاص داشته است. این در حالی است که تهرانی‌ها در مدت زمان مشابه سال قبل، ۴۲ هزار و ۶۹۱ فقره مجوزهای صنفی دریافت کرده‌اند که با توجه به آمار مذکور می‌توان گفت این استان نسبت به ۸‌ماه منتهی به آبان سال‌جاری، افت نزدیک به ۱۱ درصدی داشته است.

استان اصفهان نیز به‌عنوان دومین استان پیشتاز در اخذ مجوز صنفی، در مدت زمان مورد بررسی ۲۱ هزار و ۳۰۱ فقره مجوز دریافت کرده که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل، رشد بیش از ۱۰درصدی را ثبت کرده است. همچنین سهم استان خراسان‌ رضوی به‌عنوان سومین صدرنشین اخذ پروانه‌های صادره ۱۷ هزار و ۵۶۶ فقره بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، افت بیش از ۶ درصد‌ی داشته است. اما جوازهای صادره برای استان مازندران نیز ۱۵ هزار و ۹۹۰ فقره ثبت شده که نسبت به‌مدت زمان مشابه سال قبل، رشد بیش از ۲ درصدی داشته است. پروانه‌های صنفی صادره برای استان فارس نیز در ۸‌ماه منتهی به آبان امسال نیز برابر با ۱۲ هزار و ۷۱۵ فقره بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، افت کمتر از یک‌درصد را ثبت کرده است. اما کدام استان‌ها کمترین تعداد مجوزهای صنفی صادره را دریافت کرده‌اند؟ آمارها نشان می‌دهد در مدت زمان مورد بررسی، «جنوب کرمان»، «خراسان شمالی»، «کهگیلویه و بویراحمد»، «ایلام» و «خراسان‌جنوبی» کمترین سهم را در پروانه‌های صنفی صادره داشته‌اند. ارزیابی‌ها بیانگر این موضوع است که جنوب کرمان در مدت زمان مذکور، ۹۹۱ فقره مجوز صنفی دریافت کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد نزدیک به ۵۰ درصدی را تجربه کرده است.

سهم استان خراسان شمالی نیز در مجوزهای صنفی صادره در مدت زمان مورد بررسی برابر با ۲ هزار و ۹۱ فقره بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افت ۱۰ درصدی را ثبت کرده است. اما مجوزهای صنفی صادره برای استان کهگیلویه و بویراحمد ۲ هزار و ۳۱۱ فقره بوده که رشدی نزدیک به ۳ درصدی داشته است. استان ایلام نیز در ۸‌ماه سال‌جاری، ۲ هزار و ۴۱۷ فقره جواز صنفی دریافت کرده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد محسوس نزدیک به ۴۰ درصدی را تجربه کرده‌اند. سهم استان خراسان جنوبی نیز در پروانه‌های اصناف صادره در مدت زمان مورد بررسی برابر با ۲ هزار و ۵۴۰ فقره بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۵، افت بیش از ۳ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده است. آمارهای اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش پروانه‌های اصناف نشان می‌دهد از میان ۳۲ استان کشور، در مجموع ۱۷ استان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد در صدور تعداد مجوزهای صنفی را تجربه‌ کرده‌اند. در این میان ۵ استان پیشتاز به‌ترتیب به منطقه «جنوب کرمان» و استان‌های «ایلام»، «چهارمحال و بختیاری»، «کردستان» و «سمنان» با بیشترین ثبت رشد در اخذ مجوز صنفی تعلق گرفته است.

جنوب کرمان در ۸ ماه منتهی به آبان سال گذشته، ۶۶۶ فقره مجوز دریافت کرده که در مقایسه با مدت مشابه امسال، رشد نزدیک به ۵۰ درصدی داشته است. استان ایلام نیز با بیشترین ضریب تغییر در اخذ پروانه‌های صنفی روبه‌رو شده است. آمارها نشان می‌دهد این استان در ۸ ماه سال گذشته، ۲۴۱۷ فقره مجوز دریافت کرده که نسبت به ۸ ماهه امسال، رشد نزدیک به ۴۰ درصدی را ثبت کرده است. از سوی دیگر استان چهارمحال و بختیاری با ثبت ۳۵۶۰ فقره جواز صنفی در ۸ ماهه منتهی به آبان ۹۶ در مقایسه با مدت زمان مورد بررسی سال قبل، افزایش حدود ۳۵ درصدی داشته است. کردستان نیز در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل، رشد بیش از ۲۱ درصدی در صدور جواز صنفی را تجربه کرده است. استان سمنان نیز در ۸‌ماه منتهی به امسال، ۳ هزار و ۱۱۳ مجوز صنفی دریافت کرده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل، رشد بیش از ۱۳ درصدی داشته است.