هم اکنون ۱۶ شرکت هوایی در ایران دارای ۳۰۰ هواپیما هستند که حدود ۱۸۰ فروند آن عملیاتی است و شرکت‌های هوایی برای نگهداری این هواپیماهای فرسوده و از رده خارج، هزینه‌های بیشتری را متحمل می‌شوند. صنعت هوانوردی ایران هم اکنون ۴۵ هزار صندلی در اختیار دارد که حدود ۳۰ هزار آن عملیاتی است و ۱۵ هزار صندلی آن به علت فرسودگی و زمین‌گیری عملا از رده خارج شده و بیشتر این هواپیماها به‌عنوان انبار قطعات یدکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تمام شرکت‌های حمل ونقل هوایی موفق جهان در تلاشند برای کاهش هزینه‌ها و ارائه خدمات مناسب هوایی به مسافران با برنامه‌ریزی مناسب ناوگان هوایی خود را به‌صورت مستمر نوسازی کنند و شرکت‌های ایرانی نیز از این مساله مستثنی نیستند و باید برای نوسازی ناوگان هوایی خود اهمیت ویژه‌ای قائل شوند.

با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها، همزمان با سفر حسن روحانی رئیس‌جمهوری اواخر سال ۹۴ به پاریس، پیش قرارداد خرید ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس در فرانسه بین ایرباس و ایران‌ایر منعقد شد. با امضای نهایی قرارداد ایران‌ایر با ایرباس برای خرید ۱۰۰ فروند هواپیما در تهران نخستین فروند از هواپیماهای خریداری شده اواخر دی ماه ۹۵ و پس از آن یک‌فروند هواپیمای ۳۳۰ در اسفند ماه و یک فروند دیگر در اوایل فروردین ماه سال ۹۶ وارد کشور شد تا در مسیرهای داخلی و بین‌المللی پروازهای خود را آغاز کنند.

همزمان با امضای این قرارداد ایران‌ایر قرارداد دیگری را با شرکت بوئینگ آمریکا در تهران منعقد کرد تا از این شرکت نیز ۸۰ فروند هواپیما خریداری کند که اولین فروند آن در سال ۲۰۱۸ به ایران‌ایر تحویل داده خواهد شد. در سومین قراردادی که ایران‌ایر با شرکت ای‌تی‌آر زیر مجموعه ایرباس منعقد کرد قرار است از این شرکت ۲۰ فروند هواپیمای ۷۲نفره خریداری شود و با ورود ۶ فروند آن به ناوگان هوایی ایران‌ایر هم اکنون این هواپیماها پروازهای عملیاتی خود را در بین فرودگاه‌های کم‌برخوردار آغاز کرده‌اند.

پس از شرکت هواپیمایی ایران‌ایر، شرکت هواپیمایی آسمان نیز قرارداد خرید ( ۳۰ +۳۰) فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس را امضا کرد و طبق قراردادی که به امضا رسیده شرکت هواپیمایی آسمان برای خرید ۶۰ فروند هواپیما باید مبلغ ۳ میلیارد دلار به شرکت بوئینگ پرداخت کند که ۵ درصد آن را شرکت هواپیمایی آسمان پرداخت خواهد کرد و ۹۵ درصد دیگر از طریق فاینانس خارجی تامین خواهد شد. قرار است تحویل نخستین هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس به شرکت هوایی آسمان در سال ۲۰۲۲ آغاز شود و ظرف ۲ سال بوئینگ باید همه این ۳۰ فروند هواپیما را به شرکت آسمان تحویل دهد.

در اقدامی دیگر در اوایل تیر ۹۶، شرکت هواپیمایی قشم‌ایر در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی هوایی پاریس، پیش‌قرارداد خرید ۱۰ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس را با شرکت بوئینگ امضا کرد و پس از آن شرکت هوایی ایران‌ایرتور نیز در این نمایشگاه موفق شد تا تفاهم‌نامه خرید ۴۵ فروند هواپیمای ایرباس از خانواده ۳۲۰ را به مبلغ ۵/ ۴ میلیارد یورو با شرکت ایرباس به امضا برساند. بنابراین در مجموع ۲۶۰ هواپیما به ناوگان هوایی ایران افزوده خواهد شد.

نوسازی ناوگان هوایی علاوه بر ایجاد آرامش بیشتر مسافران از بروز بازار سیاه بلیت که در نتیجه کمبود هواپیما و محدودیت‌های پروازی به‌خصوص در برخی از روزهای سال به‌وجود می‌آید به تدریج جلوگیری خواهد کرد. از طرفی با ورود ناوگان هوایی مدرن به کشور میزان تاخیر پروازهای هوایی به حداقل کاهش خواهد یافت تا مسافران صنعت حمل‌ونقل هوایی با برنامه‌ریزی دقیق با آرامش بیشتری سفرهای هوایی خود را انجام دهند. آمارهای سازمان هواپیمایی کشوری نشان می‌دهد در پنج ماه نخست سال جاری به‌طور میانگین بیش از ۵/ ۴۶ درصد پروازهای هوایی کشور در مسیرهای داخلی با تاخیر انجام شده است و یکی از عمده دلایل آن فرسودگی ناوگان هوایی کشور است.