وی در ادامه بر گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد؛ گزارشی که نشان می‌دهد ایران به‌طور کامل به برجام به‌عنوان یک سند مترقی بین‌المللی پایبند بوده و به تمامی تعهدات خود، وفادار مانده است. رئیس اتاق تهران همچنین اضافه کرد: بعد از نوسان‌ها و تلاطمات اقتصادی چند سال قبل اقتصاد ایران که عمده آن ناشی از فشار تحریم‌‌های ناعادلانه و یکجانبه و بخشی نیز سوءمدیریت داخلی بود، با روی کار آمدن دولت جدید در سال ۱۳۹۲ (۲۰۱۳) ثبات و آرامش به اقتصاد بازگشت که در نتیجه آن می‌توان به کنترل سیاست‌های پولی، کاهش تورم و تک‌نرخی شدن آن و خروج اقتصاد از رکود تورمی اشاره کرد. همچنین دولت جدید توانست با برخی تعدیل‌ها و تغییرها، موفقیت‌هایی در زمینه جلب سرمایه‌گذاران خارجی به‌دست آورد که مهم‌ترین نمود آن تدوین قراردادهای جدید نفتی موسوم به IPC است. به گفته خوانساری، به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و غرب و امضای برجام، باعث شد فعالان اقتصادی خارجی به‌ویژه از کشورهای اروپایی در قالب هیات‌های تجاری متفاوت به ایران سفر کنند که اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نیز یکی از میزبانان عمده این دیدارها بود که می‌توان آثار آن را به تدریج در افزایش مراودات تجاری دید.

او ادامه داد: به نتیجه رسیدن چند قرارداد بزرگ نفتی و خودرویی و تعداد زیادی قراردادهای کوچک و متوسط، یک نوید خوب از آغاز فاز اجرایی همکاری‌هاست؛ اکنون «فصل عمل» است چرا که زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای مشارکت و سرمایه‌گذاری مشترک تا حدودی بهبود یافته، اصلاحات قابل‌توجهی اعمال شده واکنون دولت ایران روی اصلاح جدی نقطه ضعف اقتصاد خود یعنی نظام بانکی تمرکز کرده است. با توجه به خروج ایران از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) فرصت مناسبی برای اصلاح و بهبود نظام بانکی ایران در سایه مراودات بیشتر با نظام بانکی بین‌الملل فراهم شده است. از نظر من چهار سال آینده مناسب‌ترین و بهترین زمان برای توسعه پایدار مراودات اقتصادی اروپا و ایران است که نتیجه آن کسب منافع بلندمدت و همگانی در ایران و حصول سودهای مطمئن و پایدار برای طرف مقابل را به همراه خواهد داشت. خوانساری همچنین درباره «فصل عمل» بیشتر توضیح داد: مایلم مساله‌ای مهم را با سرمایه‌گذاران و اشخاص حقیقی و حقوقی مایل به فعالیت در اقتصاد ایران در میان بگذارم و آن گزینه بهینه مشارکت با بخش‌خصوصی است، همچنین در دولت کنونی نیز اعتقاد محکمی به عدم مداخله‌ دولت در اقتصاد و توانمندی بخش‌خصوصی برای تصدی‌گری امور اقتصادی کشور وجود دارد.

البته به اعتقاد او، تمام ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود. رئیس اتاق تهران تاکید کرد: بخش‌خصوصی، خود در این چند سال گذشته توان زیادی صرف کرده تا بتواند شرایط فعالیت خود را در فضای کسب‌وکار ایران و جهان بهبود بخشد. برای نمونه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تمام توان خود را در راستای پیگیری مطالبات و خواسته‌های بحق فعالان بخش‌خصوصی در پیش گرفته و در حوزه‌هایی چون مالیات و بیمه توانست برخی مشکلات و موانع بزرگی را از پیش پای آنان بردارد.