دنیای اقتصاد: شروط عراق برای واردات کالاهای با معافیت سود و عوارض گمرکی در ۴ بند اعلام شد. وزارت خارجه عراق طی نامه‌ای به سفارت ایران در آن کشور، بخشنامه اصلاحات قوانین گمرکی عراق را ابلاغ کرده است. براساس نامه سازمان توسعه تجارت به رئیس‌کل گمرک، معاونت امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران و روسای سازمان‌های صنعت و معدن استان‌های غربی، قرار شده این نامه و مندرجات آن مورد تحلیل قرار گیرد و اثرات آن بررسی شود.

این نامه از طرف وزارت امورخارجه عراق به سفارت ایران ارسال شد و در ترجمه‌ غیررسمی آن آمده است که به موجب اقتضای مصالح عمومی و جهت جلوگیری از ورود کالاهای با معافیت سود و عوارض گمرکی که خرید و فروش آن خلاف قانون بوده، به بازار‌های داخلی و محلی، همچنین جهت برآورده شدن زمینه رقابت، دولت عراق برای ورود کالاهایی که معافیت گمرکی یا پرداخت معوق دارند، شروطی را تعیین کرده است. این شروط که در هیات‌وزیران عراق به تصویب رسیده، باید روی کالاها درج شود. براساس اولین شرط، کالاها و محصولات باید با نام ذی‌نفع وارد عراق شود. دومین شرط حاکی از آن است که بر روی هریک از کالاها و محصولات ورودی، جمله معاف از پرداخت عوارض گمرکی، مالکیت کالا و غیرقابل فروش بودن به‌صورت کاملا واضح درج شود. در شرط سوم هم چنین آمده است: کالاها و وسایل ورودی باید از نظر کمیت و نوع محصول مرتبط با رشته فعالیت واردکننده باشد. چهارمین و آخرین شرط ذکر شده توسط عراقی‌ها نیز به این شرح است: مقامات مسوول جلوگیری از ریزش کالاهای دارای معافیت گمرکی به بازارهای داخلی که در قبل از این اتفاق افتاده است از تاریخ ۱/ ۸/ ۲۰۱۷ کار خود را شروع می‌کنند. این نامه علاوه بر سفارت ایران، به سایر نمایندگی‌های دیپلماتیک و نهادهای بین‌المللی نیز ارسال شده است.

هرچند بازار عراق برای ایرانی‌ها بسیار حائز اهمیت است؛ اما عدم ثبات قوانین گمرکی در کشور عراق موجب بی‌رغبتی تجار ایرانی به این بازار شده است. روز گذشته نیز خبری مبنی بر ابلاغ شروط جدید برای ورود کالاها به این کشور منتشر شد. در همین راستا حمید حسینی، دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق، به «دنیای اقتصاد» گفته است: شروط گذاشته شده مربوط به کالاهایی است که از مرز ایران برای بازسازی عتبات‌عالیات فرستاده می‌شود. دولت عراق از واردات کالاهایی که به منظور بازسازی به این کشور می‌روند و مقصد آنها عتبات‌عالیات است، عوارض و حقوق گمرکی دریافت نمی‌کند. وی با بیان اینکه از چنین شروطی حمایت می‌کند، عنوان کرده است: تخلفاتی که در ورود کالاها به عراق صورت گرفته، موجب گذاشتن چنین شروطی ازسوی عراقی‌ها شده است. اما این نامه موجب بهبود شرایط صادرکنندگان ایرانی در عراق می‌شود چراکه برخی از کالاهایی که به نام عتبات عالیات بدون پرداخت حقوق گمرکی و با معافیت وارد خاک این کشور می‌شوند، به صورت غیرقانونی به بازار داخلی عراق راه می‌یابد و توان رقابت را از کالاهایی که به صورت قانونی از ایران صادر شده‌اند، می‌گیرند.