ایرنا: مردم با چای ایرانی آشتی کردند. حمایت دولت یازدهم از چایکاران و صنعت تولید چای کشور نه فقط رشد تولید و بهبود عملکرد آن را به‌دنبال داشته، بلکه آمار از افزایش ۶۳ درصدی مصرف چای خشک داخلی حکایت دارد.

به گفته روزبهان، دولت با برنامه‌های خود علاوه برحمایت از تولیدکنندگان و کارخانه‌های فرآوری چای در ارتقای سطح آگاهی عمومی مردم در مصرف چای تولید داخل نقش موثری داشته است. رئیس سازمان چای کشور اظهار کرد: اقدام‌های ارزشمند دولت در احیای صنعت چای کشور به گونه‌ای بود که ما بازخوردش را در اقبال مصرف‌کنندگان به تولیدات چای داخلی دیدیم، به‌طوری که مصرف چای خشک تولید کشورمان در سال ۱۳۹۲ نزدیک به ۱۹ هزارتن بود و این رقم در سال ۱۳۹۵ به ۳۱ هزارتن رسید که معادل ۶۳ درصد افزایش مصرف را نشان می‌دهد. محمدولی روزبهان رئیس سازمان چای کشور درباره کیفیت چای ایرانی و استقبال مردم از این محصول گفت: در دولت یازدهم به دلیل حمایت‌های دولت از صنعت چای کشور شرایط برای افزایش تولید و همچنین تولید کیفی مهیا شد.

وی از اقدامات حمایتی دولت تدبیر و امید از صنعت چای را افزایش قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای، پرداخت وام‌های به‌زراعی، پرداخت وام به کارخانه‌های چای، تشکیل صندوق حمایت از صنعت چای کشور با پرداخت ۱۰۰ درصد سهام چایکاران از سوی دولت، تامین نقدینگی کافی خرید برگ سبز چای با تمام مشکلات و پرداخت به موقع مطالبات چایکاران عنوان کرد.

به گفته روزبهان، تولید برگ سبز چای در سال ۱۳۹۲ نزدیک به ۸۰ هزارتن بود که با کمک‌های دولتی این میزان در سال ۱۳۹۵ به ۱۳۹ هزارتن برداشت برگ سبز چای منجر شد.

وی اظهار کرد: در واقع مصرف چای تولید داخل به نحوی افزایش پیدا کرده که میزان کل مصرف چای در کشور تغییر نداشته و این امر بیانگر آن است که مردم مصرف خود را از چای خارجی به داخلی تغییر داده‌اند.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه سالانه ۷۲ درصد چای مصرفی کشور از محل واردات تامین می‌شود، گفت: با تلاش‌های دولت تدبیر و امید در حمایت از چایکاران ایرانی میزان واردات چای خارجی ۱۱ درصد کاهش داشته است.

میزان کل مصرف چای در کشور سالانه حدود ۱۱۰ هزار تن است. وی افزود: به‌طوری که واردات چای خارجی در سال ۱۳۹۲ نزدیک ۹۰ هزار تن بود که در سال ۱۳۹۵ به ۸۰ هزارتن رسید و این امر سبب شد در ۲سال گذشته ۱۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی در واردات چای خارجی نصیب اقتصاد کشور شود. رئیس سازمان چای کشور گفت: پارسال در مجموع ۱۳۹ هزارتن برگ سبز چای به ارزش ۲ هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال (۲۳۴ میلیارد تومان) از چایکاران خریداری شده که در مقایسه با سال ۱۳۹۴ از لحاظ وزنی ۶۰ درصد و از لحاظ ارزشی ۷۳ درصد رشد داشته است.