دنیای اقتصاد: مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر با بیان اینکه ایران تشنه هواپیماهای مسافربری جدید است و در ۱۰ سال آینده به ۳۰۰ هواپیمای نو نیاز دارد، گفت: بعد از تنش در روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس، روزانه ۱۰۰ پرواز بیشتر از حریم هوایی ایران عبور می‌کند. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی هفتاد و سومین اجلاس سالانه انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا) از ۱۴ تا ۱۶ خرداد در شهر کانکون (Cancun) مکزیک برگزار شد.

فرهاد پرورش در گفت‌وگویی که نشریه آمریکایی تخصصی ایرویز در حاشیه این اجلاس با او داشت، گفت: از ژانویه ۲۰۱۷ که اولین هواپیمای غربی را تحویل گرفتیم مردم ایران خوشحال هستند و این هواپیماهای جدید را ثمره توافق هسته‌ای می‌دانند. وی افزود: اطلاع داریم که مردم برنامه پروازی ایران ایر را چک می‌کنند تا ببینند این هواپیما به کجا پرواز می‌کند تا بلیت آن را خریداری کنند. به گفته او برای نخستین بار می‌توانیم در مسیرهای بین‌المللی با دیگر شرکت‌ها رقابت کنیم. وی با اشاره به اینکه در مجموع ۷ هواپیمای جدید برای ایران‌ایر پرواز می‌کنند، گفت: دو ماه پس از دریافت اولین ایرباس ۳۲۱ A در ماه ژانویه، اولین ایرباس ۲۰۰-۳۳۰ A و ۲۰ روز بعد دومین و سومین ایرباس ۳۳۰A را دریافت کردیم. در ماه مه نیز ۴ هواپیمای ۷۲ ATRرا یکجا تحویل گرفتیم. این هواپیماها را از تولوز فرانسه و از طریق آتن به تهران منتقل کردیم.

پرورش در پاسخ به این سوال که چرا توجه‌تان به پروازهای استانی معطوف شده است، گفت: این قصد دولت ایران بود تا نه فقط مسیرهای خارجی بلکه شهرهای کوچک نیز از هواپیماهای جدید توافق هسته‌ای بهره‌مند شوند. وی تصریح کرد: کوچک‌ترین هواپیمای موجود در ایران MD۸۰ یا ایرباس ۳۲۰ A بودند که حدود ۱۵۰ مسافر ظرفیت داشتند و با حداکثر ۵۰ درصد ظرفیت به شهرهای کوچک پرواز می‌کردند. ما با این هواپیماهای بسیار مناسب سطح جدیدی از پروازهای استانی را عرضه می‌کنیم. مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر گفت: هواپیماهای ATR بسیار به نفع ما هستند چون نیازی به سرمایه‌گذاری فراوان برای تجهیزات زمینی فرود آوردن هواپیما، ژنراتور، استارتر یا خودرو یدک‌کش (پوش بک) نداریم. وی ادامه داد: امیدواریم با اتصال شهرهای کوچک به ابرشهرها، هواپیماهای بزرگ‌تر از مسافران بیشتری برخوردار شوند. به گفته پرورش تاکنون حدود ۹۰ درصد مسافران پروازهای داخلی، حدودا بین ۱۰ فرودگاه جابه‌جا می‌شدند که اکنون امیدواریم با ۵۰ یا ۶۰ فرودگاه کل کشور را پوشش دهیم. زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای ایران هنوز تکمیل نشده‌اند و مناسب نیازهای مردم نیستند و به‌دلیل وسعت ایران، مسافرت از طریق جاده یا راه‌آهن بسیار طول می‌کشد.

وی در پاسخ یه این سوال که چرا دریافت نخستین هواپیماهای ATR بیش از حد طول کشید، گفت: مشکل اصلی، مسائل قانونی مرتبط با موتورها بود. چون نتوانستیم قرارداد با شرکت کانادایی پِرَت‌اندویتنی (سازنده انواع موتورهای هواپیما) را نهایی کنیم، ATR توافق کرد تا زمانی که شرکت کانادایی امور مربوط به پشتیبانی را بر عهده گیرد، تقبل مسوولیت می‌کند. پرورش درخصوص اینکه چند هواپیمای جدید در سال‌جاری دریافت می‌کنید، گفت: برنامه این است که تا پایان سال ۲۰۱۷، ۵ هواپیمای ATR دیگر دریافت کنیم که تحویل آنها از اوت یا سپتامبر (مرداد/ شهریور) آغاز می‌شود. ۱۱هواپیمای ATR دیگر نیز در سال ۲۰۱۸ تحویل داده می‌شوند و ۲۰ فروند سفارش ما نهایی می‌شود. امیدواریم تا پایان سال، ۲ هواپیمای ۳۲۰ A نیز از شرکت ایرباس تحویل بگیریم. وی ادامه داد: ما به عمد ناوگان نوین خود را به آهستگی شکل می‌دهیم تا بتوانیم هواپیماهای جدید را مدیریت کرده و خلبانان و تکنیسین‌ها را آموزش دهیم. ما این کار را در مورد هواپیماهای ۳۲۰ A و ۳۳۰ A انجام داده‌ایم و روند آموزش مربوط به هواپیماهای ATR رو به پیشرفت است.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر تصریح کرد: برنامه ما این است که در آینده نزدیک که هواپیماهای جدید بیشتری دریافت کردیم، دو هواپیمای قدیمی دیگر را از رده خارج کنیم. پیش از همه، هواپیماهای فوکر ۱۰۰ وMD۸۰ اجاره‌ای را عودت خواهیم داد. وی در ارتباط با قرارداد بوئینگ گفت: اولین بوئینگ ۳۰۰-۷۷۷ ER در آوریل ۲۰۱۸ تحویل داده می‌شود. همچنین کارشناسان فنی بوئینگ دو هفته پیش در تهران بودند و برای نهایی کردن موضوعات باقی مانده با کارشناسان فنی ما مشغول همکاری هستند. پرورش در پاسخ به سوالی دیگر درخصوص غیر قابل پیش‌بینی بودن دولت ترامپ و احتمال وجود موانع سیاسی مانع از تحول هواپیماهای بوئینگ گفت: اگر اتفاقی رخ داد باید با آن مواجه شویم و کارمان را به درستی انجام دهیم. همچنین مقرراتی در توافق هسته‌ای وجود دارد و اتحادیه اروپا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همیشه اعلام کرده‌اند که ایران به وظایف خود عمل کرده است. بنابراین به نظر من دلیلی ندارد که جلوی قرارداد بوئینگ گرفته شود. اگر اوضاع به روال سابق بازگردد یا تحریم جدیدی وضع شود، سیاستمداران‌ باید اقدام‌های لازم را انجام دهند.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر در ارتباط با در اختیار داشتن مجوزهای لازم برای قرارداد بوئینگ گفت: ما تمام مجوزهای خرید از ATR، بوئینگ و ایرباس را از اداره کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) وزارت خزانه‌داری آمریکا دریافت کرده‌ایم. اما وزارت خزانه‌داری هنوز مجوز این قراردادها را براساس توافق هسته‌ای صادر نکرده است. وی افزود: ما بسیار امیدواریم که آنها چنین اقدامی را برای هواپیمایی آسمان نیز انجام دهند. ایران تشنه هواپیمای جدید است و ما در ۱۰ سال آینده به‌شدت نیازمند حدود ۳۰۰ هواپیمای جدید هستیم.

پرورش افزود: انتظار داریم تا پایان سال ۲۰۱۸، ۱۰ تا ۱۲ جت و ۲۰ هواپیمای ملخ‌دار ATR به ناوگان ما افزوده شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا تغییر مسیر دادن هواپیماهای قطری و استفاده از حریم هوایی ایران به‌دلیل تحریم قطر از سوی برخی از کشورهای عربی تاثیری بر فعالیت‌های شما گذاشته است، گفت: روزانه حدود ۱۰۰ پرواز بیشتر از حریم هوایی ایران عبور می‌کند. اما این به هیچ‌وجه تاثیری بر ما ندارد. به‌دلیل آنکه حریم هوایی ایران می‌تواند پذیرای هواپیماهای بیشتری باشد. پرورش در پایان افزود: من نسبت به نوسازی هوانوردی ایران بسیار خوش‌بین هستم. گرچه کار ساده‌ای نیست ولی تاکنون که انجام شده است. در کمتر از ۵ ماه، ۷ هواپیما تحویل گرفتیم که عملیاتی هستند و این فراتر از انتظارها است.