دنیای اقتصاد: نخستین پرواز هواپیمای جدید مسافربری روسیه (ام‌سی ۲۱) با موفقیت انجام شد. به گزارش «ایسنا» به نقل از تاس، شرکت هواپیمایی ایرکوت اعلام کرد: این پرواز روز شنبه با همراهی هواپیمای جت جنگی براساس برنامه‌های از پیش تعیین شده با موفقیت انجام شد. سازندگان این هواپیمای مسافربری جدید روسی معتقدند این مدل از هواپیما رقیبی جدی برای هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ و ایرباس ۳۲۰A است.

این شرکت هواپیمایی یک شرکت روسی است که زیرمجموعه «یونایتد ایرکرفت کورپوریشن» محسوب می‌شود. «یونایتد ایرکرفت کورپوریشن» شرکت هوافضا و صنایع دفاعی روسی است. ایرکوت به‌دلیل تولید هواپیماهای خانواده سوخو اس‌یو-۳۰ مشهور است. این شرکت در سال ۱۹۳۲ تاسیس شد و در حال حاضر مقر آن در مسکو قرار دارد. این شرکت جنگنده‌ها و هواپیماهای آبی-خاکی سوخو اس‌یو-۲۷ و سوخو اس‌یو-۳۰ را تولید می‌کند. در سال ۲۰۰۶ دولت روسیه ایرکوت را با شرکت‌های ایلیوشین، میگ، سوخو، توپولف و یاکوفلیف ادغام کرد و شرکت جدیدی به نام شرکت «یونایتد ایرکرفت کورپوریشن» را تاسیس کرد. ایرکوت همچنین با یک شرکت هندی تولیدکننده هواپیماهای نظامی به نام آیروناتیکس تشکیل شراکت داده است. ایرکوت در میان شرکت‌های تشکیل‌دهنده «یونایتد ایرکرفت کورپوریشن» بالاترین رتبه را به لحاظ هزینه بهره‌وری دارد و تامین‌کننده اصلی هواپیماهای اس‌یو-۳۰ اس‌ام و یاک-۱۳۰ برای وزارت دفاع فدراسیون روسیه محسوب می‌شود. این شرکت از سال ۲۰۰۹ به مدت ۶ سال متوالی عنوان«بهترین صادرکننده» را از سوی وزارت صنعت و تجارت روسیه کسب کرده است.

قرار است هواپیمای ‌ام‌سی ۲۱با تولید انبوه تا اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی در اختیار شرکت هواپیمایی آیروفلوت روسیه قرار گیرد. هواپیمای ‌ام‌سی ۲۱ در دو مدل ساخته شده است؛ ‌ام‌سی ۲۱ ـ ۲۰۰ با گنجایش ۱۳۲ تا ۱۶۵ مسافر و ‌ا‌م‌سی ۲۱ ـ ۳۰۰ با گنجایش ۱۶۳ تا ۲۱۱ مسافر. هواپیمای جدید قابلیت پرواز در تمامی مناطق و شرایط آب و هوایی را دارد.