آمادگی خارجی‌ها برای فاینانس هواپیما

دنیای اقتصاد: قائم مقام وزیر راه و شهرسازی گفت: پیشنهاد آژانس اعتبار صادرات انگلیس برای تامین مالی خرید هواپیماهای جدید را به‌دلیل عدم انطباق با سیاست‌های کلی نظام رد کردیم.

اصغر فخریه‌کاشان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، درخصوص تامین مالی هواپیماهای خریداری شده از سوی آژانس اعتبار صادرات انگلیس اظهار کرد: آژانس اعتبار صادرات انگلیس به ما پیشنهاد تامین مالی خرید هواپیماهای نو را ارائه داد. ولی ما با آنها مذاکره نکردیم و پیشنهادشان را رد کردیم علت آن نیز این است که ما سیاست‌های کلی کشور را دنبال می‌کنیم. اگر به ما اجازه ندهند، مذاکره نخواهیم کرد. قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل درباره علت لغو خرید هواپیما از شرکت میتسوبیشی ژاپن نیز اظهار کرد: مشکل ما با میتسوبیشی این بود که زمانی که آنها برای تحویل هواپیما معین کردند و برنامه تحویل هواپیما ارائه دادند، به درد ما نمی‌خورد، ضمن اینکه ما با آنها هیچ تفاهم‌نامه‌ای امضا نکردیم و صرفا مذاکره داشتیم که در حال حاضر این مذاکرات متوقف شده است. وی درباره استخدام خلبان خارجی از سوی هما برای به پرواز درآوردن هواپیمای ‌ای‌تی آر گفت: ما هیچ‌گونه استخدام خلبان خارجی نداریم و کمپانی سازنده هواپیما موظف به آموزش خلبانان ماست.

فخریه‌کاشان همچنین از برگزاری مناقصه برای فاینانس خرید هواپیما خبر داد و گفت: اسناد آن در حال آماده شدن است و این مناقصه حداکثر یک ماه آینده برگزار می‌شود. وی کشورهای شرکت‌کننده در این مناقصه را ژاپن، نروژ، دانمارک، ایرلند و انگلیس عنوان کرد و افزود: مبلغ فاینانس معادل خرید ۱۰۰ هواپیمای باقی‌مانده خواهد بود. در حال حاضر فاینانس ۹۷ هواپیما از ۲۰۰ هواپیمای موردنظر هما نهایی شده و ۱۰۰ هواپیمای دیگر نیز حداکثر تا یک ماه آینده تامین مالی خواهد شد. ضمن اینکه از محل صندوق توسعه ملی برای خرید سه فروند هواپیما تسهیلات گرفته‌ایم که در اختیار هما گذاشته شده است. همچنین به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فخریه‌کاشان درخصوص اینکه آیا شرکت‌های آمریکایی هم در این مناقصه حضور دارند، گفت: فکر نمی‌کنم از شرکت‌های آمریکایی در این مناقصه حضور داشته باشند. ۸۵ درصد تسهیلات مورد نیاز برای سه هواپیمای خریداری شده را دریافت کردیم و سود فاینانس همان سود نرخ‌های بازار است. وی با اشاره به مذاکره با شرکت‌های خارجی برای تامین مالی پروژه‌های ریلی اظهار کرد: قرارداد تامین پروژه برقی‌سازی ریل تهران - مشهد با چینی‌ها نهایی شده و در ماه ژوئن به امضا می‌رسد. فخریه‌کاشان افزود: برای قرارداد راه‌آهن چابهار به زاهدان با شرکت‌های هندی و چینی در حال مذاکره هستیم. وی با اشاره به ورود اولین هواپیمای ای‌تی‌آر (ATR) به کشور اظهار کرد: هیاتی از شرکت هما به همراه مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برای تحویل گرفتن این هواپیماها روز گذشته عازم فرانسه شدند.