دنیای اقتصاد: دو هفته پس از ابلاغ برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تحقق اقتصاد مقاومتی از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت جزئیات وظایف محوله از سوی ستاد اقتصاد مقاومتی به این وزارتخانه را تشریح کرد.

در ابلاغیه ستاد اقتصاد مقاومتی دو اولویت برای وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته شده است که عبارتند از تقویت، توانمندسازی و توسعه بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط با هدف افزایش صادرات غیرنفتی آنها به میزان ۲ میلیارد دلار و تکمیل و راه‌اندازی ۵۰ طرح مهم و ملی. در این خصوص معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابلاغ پروژه تکمیل و راه‌اندازی ۵۰ طرح مهم و ملی از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به این وزارتخانه خبر داد و گفت: این ۵۰ طرح برای ۱۳ هزار و یکصد نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد کرد. حسین ابویی‌مهریزی با اعلام این خبر افزود: یکی از این پروژه‌ها «تقویت، توانمندسازی و توسعه بنگاه‌های خرد و متوسط با هدف افزایش صادرات غیرنفتی آنها به میزان ۲ میلیارد دلار» با مسوولیت سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و پروژه دوم «تکمیل و راه‌اندازی ۵۰ طرح مهم و ملی» است؛ البته این دو پروژه به غیراز ۴۴ بند ابلاغی به وزارت صنعت، معدن و تجارت در قالب بسته رونق تولید و اشتغال از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ابلاغ بسته‌های رونق تولید و اشتغال برای سال ۹۶ در پنج محور از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: ارتقای توان تولید داخلی، تامین مالی و سرمایه‌گذاری، جذب، توسعه و تعمیق تکنولوژی، تجارت خارجی شامل ‌توسعه صادرات غیرنفتی و مدیریت هدفمند واردات و همچنین اشتغال و توانمندسازی نیروی کار، پنج محور این بسته ابلاغی هستند. ابویی‌مهریزی گفت مسوولیت ۴۴ بند از این پنج محور به صورت مستقیم بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت گذاشته شده است. وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت در چند بند دیگر نیز به‌عنوان همکار با وزارتخانه‌های دیگر همکاری می‌کند. همچنین در جلساتی که در وزارتخانه داشتیم، مسوول هر بند مشخص شد که این مسوولان باید برنامه اجرایی خود را در چارچوب مشخص شده و نظام یکپارچه پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی، طبق ابلاغیه تدوین کرده و به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ارائه دهند.

وی با یادآوری این موضوع که سال گذشته نیز هفت پروژه ملی به وزارتخانه ابلاغ شده بود، عنوان کرد: میزان تحقق اهداف قریب به اتفاق پروژه‌های ابلاغ شده، بسیار خوب بود. به‌عنوان نمونه یکی از پروژه‌های محول‌شده با مسوولیت اینجانب، تکمیل و راه‌اندازی پنج هزار و ۴۰۰ طرح نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد به بالا بود که به میزان پنج هزار و ۶۹۹ طرح و بیش از رقم تعهد شده در استان‌های مختلف کشور به بهره‌برداری رسید. ابویی‌مهریزی با بیان اینکه پراکندگی جغرافیایی ۵۰ طرح مهم و ملی در قالب پروژه ابلاغ شده امسال در ۲۰ استان کشور است، افزود: بالاترین تعداد این طرح‌ها در استان‌های خراسان رضوی و کرمان با ۶ طرح است. همچنین استان یزد پنج طرح، استان‌های آذربایجان شرقی، البرز و همدان هر کدام چهار طرح، استان‌های اصفهان، فارس و مرکزی سه طرح و ۱۰ استان دیگر نیز هر کدام یک طرح دارند.

وی حجم سرمایه‌گذاری این طرح‌های در جواز تاسیس را ۱۹هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این ۵۰ طرح برای ۱۳ هزار و یکصد نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهند کرد و ممکن است در زمان بهره‌برداری این ارقام نیز افزایش یابد.

معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به ایجاد حدود ۲۰ میلیون تن ظرفیت جدید برای زنجیره فولاد کشور اعم از کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و محصولات فولادی در چارچوب اجرای این طرح‌ها گفت: با اجرای این طرح‌ها پنج هزار دستگاه به ظرفیت خودروسازی در حوزه خودرو‌های غیرسواری، ۷۰۰ هزار عدد به رینگ خودرو، ۲ میلیون تن به ظرفیت سیمان، ۸۹۰ هزارتن به ظرفیت واحدهای کانی غیرفلزی و ۸/ ۲۳ میلیون تن به ظرفیت صنایع نفت و پتروشیمی که از وزارت صنعت مجوز دارند اضافه خواهد شد. همچنین با بهره‌برداری از این طرح‌ها در صنایع سلولزی ۶۵ هزارتن، صنایع شیمیایی ۱۲۱ هزارتن، صنایع غذایی ۳۷۶ هزارتن، صنایع فلزی و آلیاژهای فلزی ۳۷۵ هزارتن، ماشین‌سازی و تجهیزات ۱۵ هزار دستگاه و ۷۰ هزارتن و در صنایع نساجی پنج هزار تن مواد اولیه نساجی و ۱۰ میلیون متر مربع منسوجات، ظرفیت جدید ایجاد می‌شود.

ابویی‌مهریزی همچنین از بهره‌برداری پنج طرح از این طرح‌ها در فصل بهار و ۱۹ طرح در تابستان طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود هفت طرح در پاییز و ۱۹ طرح دیگر در زمستان امسال به بهره‌برداری برسند‌. وی با اشاره به اینکه ۱۴ طرح این پروژه در زنجیره فولاد، هفت طرح در صنایع غذایی و یک طرح مربوط به صنایع شیمیایی با دو نوع محصول است، اظهار کرد: در حوزه کانی غیرفلزی پنج طرح، نفت، گاز و پتروشیمی سه طرح، صنایع سیمان دو طرح، نساجی سه طرح، سلولزی دو طرح، خودرو و قطعات خودرو دو طرح، ماشین‌سازی و تجهیزات چهار طرح، صنایع فلزی و آلیاژهای فلزی هفت طرح وجود دارد که مجموع این طرح‌ها ۵۰ طرح مهم و ملی مورد نظر می‌شود.