دنیای اقتصاد: معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در بخشنامه‌ای به ناظران، مدیران کل و مدیران گمرکات اجرایی کشور اعلام کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و سیاست‌های راهبردی دولت مبنی بر لزوم حمایت از تولید داخلی و اشتغال مولد و پایدار، از ورود کالاهای مشابه تولید داخل مانند پوشاک، کیف، کفش، میوه، خشکبار و اقلامی از این قبیل به صورت ملوانی و گذرمرزی ممانعت می‌شود. فرود عسگری با بیان این مطلب اظهار کرد: وزارت کشور نیز این بخشنامه را به استانداران خود ابلاغ کرده و واردات کالاهای مذکور چه به صورت تجمیعی و چه به صورت خرد به صورت ملوانی و بخش‌های فاقد تعرفه ممنوع است. در ادامه این بخشنامه آمده است: اقلام فوق‌الذکر باید صرفا براساس مصوبات هیات وزیران و در چارچوب مقررات صادرات و واردات انجام ‌پذیرد.

از سوی دیگر مدیرکل دفتر مقررات واردات و صادرات سازمان توسعه تجارت در راستای سیاست حمایت از تولیدات داخلی و کنترل واردات گفت: فهرستی از کالاها به دولت ارائه شده که به زودی در هیات دولت مورد بررسی قرار می‌گیرد. به گزارش خبرگزاری فارس، علی علی‌آبادی فراهانی درباره ارائه پیشنهاد فهرست ۸۰۰ کالا به دولت برای جلوگیری و کنترل واردات گفت: سال گذشته در راستای حمایت از تولیدات داخلی فهرستی از اقلام تولید داخلی که پاسخگوی تامین نیازهای کشور است، تهیه و برای هیات دولت ارسال شد.

مدیرکل دفتر مقررات واردات و صادرات سازمان توسعه تجارت افزود: در مورد چگونگی ایجاد محدودیت (اعم از ممنوعیت، غیرمجاز، واردات موکول به اخذ مجوز شود، افزایش سود بازرگانی، تغییر نوعی از اختصاصی واردات و امثال آن)، سیاست‌های محدودکننده، به سمت افزایش تعرفه و تغییر ارز اختصاصی برای واردات طی سال گذشته هدایت شد. او بیان کرد: فهرست مذکور در سال جاری با اصلاحات جدید و در جهت غیرمجاز شدن تهیه شده است که به زودی در هیات دولت مطرح و تصویب خواهد شد.