گروه بنگاه‌ها: شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا ۱۲ واگن نو تولید داخل و ۱۸ واگن بازسازی شده را برای نوروز ۹۶ به ناوگان خود اضافه می‌کند. شرکت رجا به‌عنوان یکی از باسابقه‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه ریلی کشور در حالی ۵۲ درصد سهم بازار مسافری ریلی کشور را بر عهده دارد که ۹ شرکت حمل‌ونقلی ریلی دیگر فعال در کشور ۴۸ درصد از سهم جابه‌جایی مسافران این حوزه را انجام می‌دهند.

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا با بیان اینکه برای نوروز ۹۶ تعداد ۸۶۰ دستگاه واگن شامل واگن‌های مسافری، پشتیبانی، مولد،‌ رستوران و حمل خودرو آماده خدمات‌دهی است، گفت: از این تعداد ۶۶۰ دستگاه واگن مسافری خدمات می‌‌دهند و مابقی نیز به‌عنوان واگن جایگزین برای شرایط اضطراری در نظر گرفته شده است.

محمد رجبی گفت: سهم کل مسافران در انواع مدل‌های حمل‌ونقل در کشور ۸۵۰ میلیون نفر مسافر در سال است که سهم راه‌آهن در این حوزه ۵/ ۲۴ میلیون نفر سفر و سهم رجا از کل مسافران کشور ۲ درصد است که برنامه‌ریزی کرده‌ایم در افقی ۱۰ ساله سهم ۲ درصدی رجا را در حمل کل مسافر کشور به ۵ درصد ارتقا دهیم. وی افزود: برای ایام نوروز جمعا یک میلیون صندلی رفت و برگشت در نظر گرفتیم که تاکنون ۲۳۰ هزار صندلی فروخته شده است. رجبی با بیان اینکه روزانه ۱۳۵ رام قطار برای ایام نوروز اعزام می‌کنیم، گفت: هر رام قطار شامل ۸ تا ۱۲ سالن است. وی افزود: برای ایام نوروز ۲۸۰۰ قطار سرویس‌دهی می‌کنند و از آنجا که سال گذشته ۳۰۰ واگن فرسوده را زمین‌گیر کردیم، ظرفیت امسال ۲۵ تا ۳۰ درصد در صندلی کاهش یافته است. از این رو، هدف‌گذاری جابه‌جایی مسافر ما در سال ۹۵ محقق نشد و به ۱۲ میلیون مسافر کاهش یافت. مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا اظهار کرد: میانگین عمر واگن‌های رجا ۳۲ سال است و ۵۰ درصد واگن‌های ما عمر بالای این رقم را دارند که رسیدگی به آ‌نها هزینه‌بر است.

وی گفت: براساس قرارداد با واگن‌پارس و شرکت پلور سبز زرند کرمان مقرر شد ۱۲۰ دستگاه واگن نو برای رجا ساخته شود که ۱۲ دستگاه آن را تا روزهای پیش از طرح نوروزی ۹۶ تحویل می‌گیریم و ادامه در بهار و تابستان ۹۶ و پس از آن تحویل رجا می‌شود. رجبی همچنین با اشاره به برگزاری مناقصه در مهرماه امسال برای تولید ۲۵۰ دستگاه واگن از طریق کنسرسیوم ایرانی‌- خارجی از سوی شرکت‌های داخلی گفت: روال قرارداد به این صورت بود که شرکت‌های سازنده دنیا که برند معروفی دارند، در قالب این قرارداد با تامین فاینانس ۸۵درصدی ساخت ۲۵۰ واگن دستگاه را در داخل با حضور شرکت‌هایی نظیر واگن پارس، ایریکو، پلور سبز، ‌واگن‌سازی تهران و شرکت ریل‌پرداز انجام ‌دهند. مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا ابراز امیدواری کرد تا شهریور ۹۶، قرارداد با برنده این مناقصه منعقد شود. وی تصریح کرد: برنامه ما برای ۵۰۰ دستگاه واگن بود اما به دلیل ظرفیت محدود تولید داخل فعلا به ۲۵۰ دستگاه واگن کاهش یافته است.