جزئیات خرید هواپیماهای ATR

خبرگــزاری فـارس: مدیرعامل هما با بیان اینکه پس از تحویل نخستین هواپیماهای ATR، برای هواپیماهای بعدی این کمپانی، به تدریج فاینانسر ‌جذب می‌شود، گفت: با ورود هواپیماهای جدید، اولویت هما احیای خطوط هوایی باطل‌شده قبلی و تقویت خطوط هوایی فعلی خواهد بود.

فرهاد پرورش درباره قرارداد خرید هواپیماهای ATR برای ایران‌ایر اظهار کرد: ‌‌اگر قرارداد ما با نمایندگان ATR ‌به نتیجه نهایی برسد، امیدواریم در گام اول تا پایان امسال یک تا دو فروند از این هواپیماها‌ وارد کشور و ناوگان هما شود. ‌مدیرعامل ایران‌ایر افزود: هواپیماهایی که خریداری می‌شود نوع صندلی و تجهیزات داخلی آن به انتخاب خود ایران‌ایر خواهد بود.

پرورش در مورد نحوه بازپرداخت اقساط هواپیماهای ایرباس، بوئینگ و ATR گفت: از محل انجام پروازهای داخلی و خارجی تلاش می‌کنیم این اقساط را پرداخت کنیم. وی گفت: سیستم تامین مالی فاینانس است که ۱۵ تا ۲۰ درصد از طرف ما یا کمپانی سازنده تامین می‌شود و بقیه هم از طریق فاینانسر یا کمپانی سازنده خواهد بود. مدیرعامل ایران‌ایر درباره تربیت خلبان برای هواپیماهایی که قرار است وارد ناوگان هما شود، بیان کرد: هما تا حدود دو سال آینده کمبود خلبان برای هواپیماهای جدید ندارد زیرا خلبان به اندازه کافی داریم، اما برای هواپیماهای بعدی باید شروع به جذب خلبان جدید و تربیت آنها کنیم. پرورش درباره خطوط هوایی هما با ورود هواپیماهای جدید نیز گفت: با ورود هواپیمای جدید، خطوط هوایی جدید هم راه‌اندازی می‌شود، اما اولویت این است که شرایط فعلی را تقویت کنیم و بسته به تعداد هواپیما خطوط باطل شده قبلی را احیا کنیم و در چند سال آینده هم خطوط جدیدی اضافه کنیم.

بنابراین گزارش‌، پیش از این قائم مقام وزیر راه در امور بین‌الملل درباره قرارداد خرید هواپیماهای ATR برای هما گفته بود که ‌قرارداد خرید هواپیماهای ATR برای ایران‌ایر نهایی شده و آماده امضا است. به گفته اصغر فخریه‌کاشان مقرر شده که ایران‌ایر ۲۰ فروند هواپیمای ATR خریداری کند،‌ در حال حاضر این قرارداد مراحل اخذ مجوزهای داخلی هما را طی می‌کند؛ ‌رقم قرارداد ایران‌ایر با کمپانی ATR برای تحویل این ۲۰ فروند هواپیما، از نظر مالی ۴۰۰ میلیون دلار است. ایران‌ایر در قالب ۳ قرارداد با کمپانی‌های ایرباس، بوئینگ و ATR، ۲۰۰ فروند هواپیما می‌خرد که تا ۱۰ سال آینده وارد ناوگان هوایی کشور خواهد شد. همچنین مقرر شده ایران‌ایر، ۸۰ فروند هواپیمای بوئینگ، ۲۰ فروند هواپیمای ATR و ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس از این سه کمپانی در قالب فاینانس و اجاره به شرط تملیک دریافت کند.