ایبنا: دفتر تحقیقات و سیاست‌های پولی و بازرگانی وزارت امور اقتصادی و دارایی، گزارش ضدپولشویی و مشکلات اجرای قوانین آن در ایران را اعلام کرد. طبق این گزارش، گستردگی حجم اقتصاد غیررسمی به‌عنوان یک چالش اساسی در مبارزه با پولشویی عنوان شده است. در این گزارش با عنوان نظارت بر گردش وجوه (ضدپولشویی) آمده است: پولشویی تنها یک جرم نیست و در واقع نتیجه ارتکاب جرایم مختلف به‌صورت پولشویی نمود پیدا می‌کند؛ بنابراین پیشگیری از وقوع پولشویی و مبارزه با آن می‌تواند علاوه بر ثبات مالی و اقتصادی، موجبات گسترش امنیت در جامعه را نیز فراهم کند، بنابراین مبارزه با پولشویی از جهات مختلف اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. بدیهی است که جلوگیری از وقوع پولشویی در سطح ملی، مانع دسترسی پول‌های ناشی از ارتکاب اعمال مجرمانه به نظام مالی بین‌المللی نیز خواهد شد.

برای مبارزه موثر با پولشویی لازم است که اصول و استانداردهایی تدوین و به اجرا گذاشته شوند و هماهنگی و همکاری بین نهادهای مرتبط لازمه موفقیت در امر مبارزه با پولشویی هستند.

نهادهای بین‌المللی مختلف اصول و استانداردهای مبارزه با پولشویی را تدوین و به کشورها توصیه کرده‌اند که در سطح کشوری توسط نهادهای مسوول مبارزه با پولشویی، این استانداردها به کار گرفته می‌شوند. حتی در کشورهایی که اصول مشخصی برای مبارزه با پولشویی وجود ندارد، دستگاه قضایی موانعی برای پولشویی از طریق نظام مالی ایجاد کرده است.

کشورهای مختلف ساختارهای نظارتی متفاوتی را برای مبارزه با پولشویی انتخاب کرده‌اند. بنابراین ساختار نظارتی واحدی برای مبارزه با پولشویی وجود ندارد؛ اما همه آنها هدف یکسانی دارند و اصول و فرآیندهای اجرایی نیز تا حد زیادی مشابه است.