10 اقتصاد برتر در تجارت جهان

دنیای اقتصاد: مجمع جهانی اقتصاد رتبه‌بندی بین‌المللی جدیدی را از اقتصادهای سازگار با تجارت ارائه کرده و کشورهایی را معرفی کرده است که موفق شده‌اند بهترین شرایط را برای سهولت تجارت فراهم آورند. مجمع در این گزارش خود ضمن اشاره به اینکه در این زمینه اقتصادهای آسیایی در حال سبقت گرفتن از بسیاری از اقتصادهای اروپایی هستند، سنگاپور را به‌عنوان برترین اقتصاد جهان در زمینه توانمند‌سازی تجاری در سال ۲۰۱۶ معرفی کرده است. در این بررسی که با همکاری مرکز «گلوبال الاینس» از ۱۳۶ کشور جهان انجام شده، میزان تعداد موسسات، سیاست‌ها، زیرساخت‌ها و خدماتی که کشورها برای تسهیل جریان آزاد کالاها به‌کار می‌گیرند مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است و به هر کشور نمره‌ای برای شاخص توانمندسازی تجاری (ETI) اختصاص داده شده است. به گزارش «دنیای اقتصاد» بر اساس این بررسی، در شرایطی که اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا شاهد کاهش باز بودن اقتصاد خود در برابر تجارت هستند، حوزه آسه‌آن، شامل کشورهایی همچون سنگاپور، اندونزی و فیلیپین، به مراتب بیشتر در دسترس تجارت بین‌المللی قرار گرفته‌اند.

مجمع بر این باور است که این خیز حوزه آسه‌آن به‌عنوان یک قدرت اقتصادی در منطقه، منجر به یکپارچگی بیشتر آن با اقتصاد جهانی شده است. با وجود همه اینها اما بخش اعظم فهرست ۱۰ کشور برتر جهان در تسهیل تجارت را کشورهای اروپایی به خود اختصاص داده‌اند. بر این اساس، سنگاپور برای پنجمین بار در جایگاه نخست شاخص توانمندسازی تجاری قرار گرفته و نمره ۶ از ۷ را به خود اختصاص داده است. در این بررسی بازار داخلی سنگاپور به‌عنوان یکی از بازترین بازارهای جهان شناخته شده است که ۷/ ۹۹ درصد کالاها بدون عوارض گمرکی به آن وارد می‌شوند. در این گزارش، فرآیندهای مرزی سنگاپور به‌عنوان بهترین نمونه در جهان شناسایی شده است و این در شرایطی است که تشریفات و فرآیندهای اداری در مرز کشورها موجب توقف جریان کالاها می‌شود. بر این اساس، هلند و هنگ‌کنگ با نمره ۷/ ۵ در جایگاه دومین و سومین اقتصاد برتر در حوزه تجارت معرفی شده‌اند. لوکزامبورگ، سوئد و فنلاند هر سه با نمره ۶/ ۵ در جایگاه‌های چهارم تا ششم این فهرست قرار دارند و اتریش، انگلستان، آلمان و بلژیک هریک با نمره ۵/ ۵ جایگاه‌های هفتم تا دهم این فهرست را از آن خود کرده‌اند. در این گزارش آمده است که موانع سخت برای ورود و هزینه‌های تجاری ممانعت‌کننده هنوز باعث می‌شوند که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از مزایای تجارت جهانی محروم بمانند. این موضوع به‌ویژه در مورد جوامع روستایی، جوانان و زنان و بازارهای بزرگ‌تر نوظهور مصداق دارد. این ۱۰ کشور در مجموع تنها ۳ درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند و چین به‌عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان در جایگاه ۶۱ این فهرست جای گرفته است. ونزوئلا در جایگاه ۱۳۶ این فهرست بدترین وضعیت را به خود اختصاص داده است.

وضعیت ایران در شاخص توانمندسازی تجاری 2016

ایران در شاخص توانمندسازی تجاری ۲۰۱۶ از میان ۱۳۶ کشور رتبه ۱۳۲ و نمره ۱۶/ ۳ را به دست آورده است. این در شرایطی است که در گزارش پیشین که دو سال قبل منتشر شد، ایران رتبه ۱۳۰ را به خود اختصاص داده بود. شاخص توانمندسازی تجاری از زیرشاخص‌هایی تشکیل شده است که رتبه و نمره ایران در این زیرشاخص‌ها به این شرح است: رتبه ایران در میزان دسترسی به بازارهای داخلی ۱۳۶ و نمره آن ۳۹/ ۲ است. از نظر میزان دسترسی به بازارهای خارجی، باز هم رتبه ایران ۱۳۶ و نمره آن ۷۷/ ۱ است. در زمینه کارآیی و شفافیت مدیریت مرزی رتبه ایران ۱۲۳ و نمره آن ۲۲/ ۳ است. در زمینه در دسترس بودن و کیفیت زیرساخت‌های حمل و نقل رتبه کشورمان ۶۹ و نمره آن ۴۹/ ۳ است. در زمینه در دسترس بودن و کیفیت خدمات حمل و نقل، ایران رتبه ۸۶ و نمره ۷۱/ ۳ را به خود اختصاص داده است. در زمینه در دسترس بودن و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، ایران رتبه ۱۰۰ و نمره ۴۶/ ۳ را کسب کرده است. در زمینه فضای عملیاتی ایران رتبه ۱۱۶ و نمره ۷۷/ ۳ را به دست آورده است.